AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
766

Rasslar om motorn E36

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Det har börjat rassla rätt så rejält om min 320i -93:a 16400mil. Det har iofs rasslat normalt om kamkedjan (antar att det är den) som det gör på dom flesta andra e36or. Men nu har det börjat rassla rejält. Gjorde insp. 2 för ca 1000mil sedan och har kört lugnt sen dess så jag tycker inte att det kan vara något som kan vara på väg att gå sönder? Då borde väl dom på BMW sett att det var slitet vid insp.2?? jaja är lite orolig iaf så svar om vad det kan vara uppskattas!
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Tjenare, kan du beskriva ljudet lite mer?
Rasslar det snabbare om du gasar eller rasslar det hela tiden lika mycket?

Jag hade för en vecka sedan ungefär samma sak på min. Ett rasslande som blev snabbare vid gaspådrag, det visade sig att det var ett kullager i vattenpumpen som höll på att gå sönder. Det låter nästan som om det var en roterade plastskiva som slog emot någon annan plast någonstans.

Lycka till!

/Fidde
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Det låter inte som plast som skrapar. Det låter som om det är kedjan som rasslar. Vet ej om det rasslar mer vid gaspådrag men det antar jag att det gör..? Kom på efter att jag gjorde inlägget att dom på BMW sa att det var kamkedjan och att det inte var någon fara, men det var ju 1000mil sedan och det har ju börjat rassla mer...
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Det kan hända mycket på 1000 mil, min vatten pump gick sönder 500 mil efter service.

Det låter ju som om du borde kolla upp det där snarast i vilket fall som helst.

/Fidde
borgmastaren
Det kan vara kamkedjespännaren. Kan behövas bytas.
Annars kan det vara hydraliken till ventilerna. Läste i ett av mina tidigare inlägg om liknande rassel, det var nån som sa att jag skulle prova en tjockare olja. Det kan komma in luftbubblor i oljan som lyfter upp ventilerna. Då rasslar det rejält. Det är väl ändå dags för ett litet oljebyte för dig?

Prova att hälla i en tjockare olja, typ mineralolja tror jag är tjockast.

Kolla inlägget: Länk

Lycka till!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
tack för tipsen! Jag skall göra oljesevice nu (en grön kvar) så jag skall säga till dom på BMW och se vad dom säger...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.