|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nu har jag äntligen fixat körkortet (37 år yay!!) och är på jakt efter bil. Tanken är att en liten familj skall få plats (2 vuxna, en bebis + barnvagn [bugaboo donkey om någon vet hur mycket/lite plats den tar]). Eftersom körkortet är nytt så är alla försäkringar tokdyra så vad jag hajjar så gäller det att hitta en bil utan fööör mycket motorkraft (dvs max 320) för att komma under 800-1000 kr/mån (helförsäkring). Mina krav här är - Plats för barnvagn - Gärna Xenon - Helst sportstolar - modellår 2009 och uppåt - pris gärna under 220.000 :- (oprutat) Jag öppnar med denna: Länk! Frågor: Känner någon till BK Bilforum? Bra eller Kass? Enligt specen på BytBil så har den Xenon, kollar jag på BMWVIN ( Länk ) så ser jag inget om Xenon. Egnetligen hade jag velat ha en bil med Sportstolar för de verkar var skönare - men köper man begagnat så kan man kanske inte vara super-picky. Är mina krav ovan orealistiska? Vet ni några bilar i Stockholmsområdet som man bör titta på? Komer man tycka en 316 är trist (p g a lågt antal hästar)? | |
| Gällande 316 tänker jag mig något liknande denna: Länk! | |
|
Om du gillar snabba bilar men vill få in barnvagn och en liten familj så köp en beg. BMW 335i/d. Det är möjligt att få ned försäkringen till hyfsat pris hos exempelvis LF genom att bli guldkund (hemförsäkring, fondsparande, lönekonto/visa samt bilförsäkring). Jag gjorde det när jag var 24år gammal och köpte min 335i, fick ned priset till ca hälften av vad övriga erbjöd. Jag valde 335i touring så hunden kunde få en schysst bur där bak, och motorn har världens potential att modifiera om man inte nöjer sig med 306hp. Lycka till! PM om du har frågor. |
|
|
Undrar om jag inte hoppat upp till 5 serien om jag varit i dina kläder. Har själv haft Touring och likaså brorsan. Barnvagnen i, så är det fullt. Vet inte alls hur det skiljer sig försäkringsmässigt mellan 3 och 5 serien. |
|
|
OB: man kan säga att prio här är bra eknomi - men helst bensin (Deiesel är billigare per liter men dyrare i försäkring vad det tycks, och jag gillar gången i bensin bättre). någon överdriven snabbhet är inget jag kräver. :) |
|
| TR808. OK, bränsleekonomin är inte lysande i 335 så det kanske inte är ett alternativ. Såg också att du önskade årsmodell 09-. Oavsett vilken bil du tittar på, kontakta LF och hör om du blir guldkund hur ser helförsäkringspremien ut för några olika bilar (du kan titta regnr som ex. på blocket) för din del. För min del var den lösningen avgörande för att kunna köpa bilen. | |
|
Vart bor du och vad ska du använda bilen till? Bor du i innerstan och ska ta den till svärföräldrarna ute på lidingö för söndagsmioddag varannan vecka? Då funkar 316i utmärkt. Bor du i utanför en förort och måste åka bil överallt och ofta flera mil nu när ni fått barn? Då tror jag att du kan uppleva en 316 som lite trött i längden.. gå för 320i. Oavsett gör du helt rätt i attt satsa på Bensin så vida du inet kör MÅNGA mil varje månad. /Jonas |
|
| ursäkta stavningen... | |
|
azkikr: Tack för ett utförligt svar! Jag kommer inte köra till och från kneget i bilen, utan det är mera storhandla, åka ut i landet för att träffa släkt (nån gång varannan månad) o s v som gäller. Inget stort mängdkörande. En vidare fråga - efter att jag och damen har provåkt en VW Passat (enorm bil) och en Audi A6 (också gigantiskt) så har vi insett en sak - vi vill inte ha bilar som uppfattas som "stötiga" (tänk vägbulor/gupp som känns som om man skuttar igenom). Passaten kändes sjukt stum och stötig (17" däck för övrigt) och Audi A6 var mjuk och fin vid alla väg gupp (16" däck). Är det något man bör tänka på här när det gäller BMW, dvs - är det något som bilen _inte_ skall ha eller måste ha för att undslippa det här stötiga beteendet. |
|
|
BMW har en relativt fast chassisättning som standard... men om du undviker sportchassi och lågprofildäck så är det ingen större fara... Men vill du ha en svampig bil (varför nån nu skulle vilja ha det) så kolla på nåt fransk istället... men är bilen för mjuk så känns den svajig istället. En 3-serie E90 känn ju också grymt mkt mindre och smidigare än en passat i trafiken... för att inte jämföra men GIGANTbilen audi A6. /Jonas |
|
| Mm, det är väl lite det jag är ute efter, något som inte är en hel pansarkryssare. Man skall dock säga att A6:an (om man skall välja mellan Passat och A6) var den skönaste att köra av de två och den var heller inte stötig (men svampig skulle jag heller inte kalla den). En kompis till mig har en 520D (-12:a) som har precis samma mjuka kvalitet som A6:an. | |
|
Jag upplever BMW som bättre avstämda (=mjukare) chassimässigt än Audi, framförallt Audi med sportchassi. Dessa är närmast obekväma att åka i. Samma sak med Passat, den är överraskande hårt fjädrad och tillsammans med hårda säten är den inte så bekväm. Tyckte jag hade bättre komfort i min 325 som ändå hade 18" och sportchassi. Bilen hos BK Bilforum har INTE xenon. 3-serien med xenonstrålkastare har projektorlinser, inte reflektorer för halvljuset. Bilen saknar också de så kallade sportstolarna som är ganska mycket bekvämare att sitta i tycker jag. Det finns _mängder_ med 3-serie till salu så du kan gott och väl vänta till dess du hittar bilen med den utrustning du vill ha. ------- //Lövet |
|
| Tycker verkligen du ska satsa på 5-serien. Vi har 4 olika barnvagnar med olika mått och dom lägger du in antingen på bredden eller längden och får även plats med 5-6 matkassar. Du kan även få in vagn och två resväskor. A6ans utrymme sväljer inte alls lika mycket. 5-serien utan M-paket är jävligt mjuk och trevlig bil, du kommer inte ångra 1 sec. | |
|
Är det någon fördel / nackdel med att välja Diesel och manuellt växlad? Jag inser att när man köper bil, på en budget, och man vill ha den relativt snart så kan man inte ha för stora krav på motortyp och växeltyp. |
|
| Manuella lådan och kopplingen i E61 och F11 är mycket bättre än i treserien. Helt okej skulle jag vilja säga, även om automaten i F11 är väldigt bra. E61 har ju gamla automaten som jag inte vet något om (F11 har samma automat som i min F31). | |
| Det man får tänka på i 520d är att inte ha för låg (!) växel när mankör om eftersom dieselar tappar ork ovanför 2500 varv. Kan bli mer vevande med växelspaken i en diesel än en turbobensinare. | |
| Tänk på att det finns resebarnvagnar som Maclaren techno xt, ihopfälld tar den inte mycket plats, tror det finns som dubbel också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.