AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.929

Felkod P0491 på en Bmw 735ia -02

jc
6
jcottrell
Bmw 735ia -02
Tjena. Köpte för ett tag sedan en fräsch Bmw 735ia -02 med 10.200 mil på mätaren, en ägare i Sverige sen -04. Fräsch, snygg och välfungerande bil.
Besiktigade den idag och fick nedslag på koden:

P0491 Sekundärluftinsprutningssystem, otillräckligt flöde (bank 1)

Har dock inte fått någon kod i bilen, utan de fick upp den i deras system.

Har kollat runt lite på nätet och verkar inte vara någon fara för motorfunktionen.

Min fråga är, känner någon till vad det i runda slängar kan kosta att fixa? Jag har läst mig till att det kan vara allt från en sprucken slang, till byte av pump,
Men uppskattat, 5k, 10k 15k?
Eller ska jag bara skita i det, eftersom inget har tänts i bilen?

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...det första att göra är väl kanske att radera den där koden hos någon med utrustning.

SBP har tydligen inte kapacitet att radera gamla felkoder(eller FÅR inte radera pga något EU direktiv !?)...dvs felkoder som inte är aktiva längre kommer upp på deras dator och ger en anmärkning.

KAN ju vara så att förra ägaren har arbetat med t.ex luftpumpen på bank 1 eller gjort något annat och felkoden blev kvar efter det...dvs han raderade ej koden efter rep.
Koden kan ju också uppkommit pga ett "tillfälligt fel" och att det nu fungerar som det ska :/

Vet ej vad det kan kosta att fixa om det nu skulle vara något fel med luftpumpen..t.ex.

Har du kollat säkringar etc ?

Mvh Janne.
Hej,
Om sekundärluftsystemet liknar det på min bil (750 -99) och du bara får felkod för den ena sidan, lutar det väl snarast åt att antingen vakuumslangen (aktiveringen) till den aktuella ventilen inte är i ordning, eller att, vilket jag lutar mer åt, att tilledningen (gummislangen) från sekundärluftpumpen kan ha skadats. Jag hade en tidigare 750, där den ena slangen hade totalmjuknat och klibbat ihop av oljespill (?) och värme. Eller var av fel material.
Egentligen - om nu felkoden fortfarande stämmer, och en optisk kontroll inte ger något - borde en enkel kontroll av luftflödet kunna göras genom att lossa slangen före ventilen. Eller rentav hela ventilen, så vet du säkert om det kommer luft igenom. Observera, att sekundärluft bara doseras under ca två minuter, efter det att motorn kallstartats.

/Lennart
jc
6
jcottrell
Bmw 735ia -02
Tack för svar hittills
Så det är inget jag i praktiken behöver jaga iväg och fixa på stört, utan kan vänta med till nästa service?
Mvh
Sekundärluften är en ren mljögrej. Eftersom en kall motor startar en aning fett, doserar systemet extra sekundärluft rätt in i avgasrören för att hjälpa till att få igång ("täbda") katalysatorerna så snabbt som möjligt.

Så Bilprovningens nedslag ledde inte till någon ombesiktning?

/Lennart
jc
6
jcottrell
Bmw 735ia -02
Nej, underkänd på papper, men ingen ombesiktning. Dit igen om ett år
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.