AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.691

Bmw E34 drar tjuvström, efter avstängning hörs ett brummande i motorrummet

Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Min kupéfläkt går jämt och fint. När jag stängt av bilen hör jag ett litet brummande utifrån motorrummet. Där slangarna går in till värmepaketet o de.
Det blåser alltstå inte från fläkten inne i bilen, men det verkar som om något är igång efter att jag stängt av bilen? Det slutar efter en stund.

Batteriet drar ur sig till följd av detta.

Några tips? Jag har läst om fläktmotståndet, eller effektslutsteget som det kanske kallas också. Det är ju dock det att min fläkt går jämt och fint, och den stängs av när bilen stängs av..?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det korta brummandet (varar typ 2 sekunder eller så) är helt normalt. Det är ventilerna i ventilpaketet som stänger sig (sitter i bakre vänstra hörnet av motorrummet).

Standardförfarande vid sökning av strömförbrukare är att koppla en strömmätare i serie med batteriet och observera hur mycket ström som förbrukas. Sedan rycker man säkring efter säkring tills man hittat vilken säkring som konsumerar ström.
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Tack för ditt svar, nu vet jag vad det är som låter! Jag gjorde som du beskriver med mätningen, men hittade ingen tjuvström. Så jag köpte ett nytt batteri idag. Det gamla kanske vintern har tagit genom att batteriet fryst, det var dock rätt nytt varpå jag blev tveksam.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad drog din bil i viloläge? Min lägger sig till slut på runt 20mA.
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
22 har jag för mig att den visade.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det låter fullt normalt - det dränerar iallafall inte ett batteri.

Ett nytt batteri är en bra början. Alltid bra att även kolla upp laddspänningen från generatorn - kan ju vara något knas med den. Min hade 13.81 V över batteriet på tomgång samt 1500 varv/min.
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Tack för tipset!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min 518iE34-95 tar också tjuvström, men bara om jag aktiverar larmet då batteriet är slut dagen därpå. Originallarm utan att någon har kladdat på det, samt prövat 2 olika batterier så de är inte dåliga och generatorn laddade 14.4v vill jag minnas.

Dessutom så har jag alltid tappat från 750rpm ner till 500rpm tillfälligt så att ljuset tappar i styrka om jag drar på fläkten snabbt fullt från läge 0 till 4a på tomgång!

Inga oxiderade kablar, har rengjort baterikablar och jordflätor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.