AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
523

Fler kanaler än SVT och 4an på TVn i bilen

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Vid ett par tillfällen när jag satt på den originalmonterade TV'n i bilen har jag märkt att jag fått in även ZTV och TV3, hur tusan går det till? Borde inte bara de markbundna kanalerna visas?

roadZter
markus00
låter väldigt konstigt
ZTV och TV3 finns ju inte ens i digitala marknätet ju...
nl
113
nls
i3 -17
Du är troligen i närheten av ett kabeltvnät där dom har dålig kabel som läcker singnaler för i kabeltv är sat kanalerna modulerade till normala kanaler.
markus00
Men kabel TV signalerna går ju fortfarande inte i luften inte ens om man har dålig kabel...
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har du inte en Boxer monterad då ? =)

Länk
nl
113
nls
i3 -17
Folk kan var väldigt kreativa Tex. om dom kopplar en bordsanten till kabeltv uttaget så blir den en sändaranten
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Braxen: Nej, allt inne i bilen är från fabrik och jag tror inte att Boxer finns med på BMW's tillbehörslista... ;)

roadZter
TV3 , ZTV går ej att få med boxer.
Det som NLS säger är den mest sannolika

M.V.H
Tomas
Så är det äga en BMW man får så mycket extra ut av livet...:-)(fri kabeltv på köpet..)

Vill oxå ha kompressor.....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg höll på och projektade i höstas kring ämnet, lade ned hur mycket tid som helst och var runt halva klotet i efterforskningar kring ämnet DVD, skärmar i baksäte och Boxer. Efter att ha printat ut elstiftskontaktritningar på BMW och summerat kostnaderna för att få det snyggt monterat så lade jag ner projektet. Att riva reservhjulet samt såga bort hållaren i mitten av baljan föra tt börja bygga i kombination med 25-30kkr och iunte vara garanterad en stabil tvbild så föll iden.
Asken
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag såg i en tidning, eventuellt var det TV, att någon hade installerat en Boxermottagare i bilen med bra resultat. Flimmerfri bild i normala farter i områden med bra boxermottagning! Det är ju en ganska enkel idé som visserlgen inte ger tv3 och Z men en del annat!

Mvh, Steaman

magmo
Själv fick jag in MTV en dag i veckan. men det måste ha varit en läckande signal någonstans. det var dock mitt inne i stan.

Magmo maniac
Peter bmw325 cab
att man får in en annan kanal en dom normalt marksända brukar bero på att ex stora företag andvänder trådlösa ghz-sändare för att slippa all den kabeldragning som annars blir ganska så dyr.. att man sedan får in ghz på en tvmodul e iof oxå lite knepigt eftersom dom oftast sänds som en videokanal.. kanske kan det vara så att någon andvänder en olaglig sändare på dom ställen som bilden uppkommer.det finns ju en hel del fm-sändare idag och det e nog många som läcker mer en 300m vilket annars e max vad man får sända iväg en icke marksänd kanal
Peter bmw325 cab
det som nls skriver att man kan koppla en bordantenn
ska teoretiskt sätt inte fungera.
då krävs först en effektsändare vilket en vanlig antenn inte är.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Asken har i allafall Björnes magasin,
och shopkeepern Kenta kör med Packad och glad har jag sett:)))

MVH
Hasso
Visst kan man få en bordsantenn att stråla en smula om nivån in från källan är hyfsat hög. Prova gärna med att koppla en antenn till ANTENN UT på en video. Inte går det så långt men ändå.
Sen finns det förutom videolänkar i Ghz-området videosändare som arbetar på vanliga VHF och UHF-kanaler. Säljs friskt på många sydliga semesterorter t.ex.
Vanliga centralantenner jobbar med rätt höga nivåer i husets interna kabelnät. Lite dåliga uttag och förbindningar kan lätt göra att det läcker några hundra meter.

FP
Oraklet folke har talat i frågan.

Mvh.
Micke Olsson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Praktisken fungerar ¨å att det går inte att få en bra TV-bild, inte ens med en extraantenn modell Länk Det går inte att ta emot TVsignal och visa den under rörelse vad jag forskat fram men vem vet, finns säkert en möjlighet att bygga något.
steaman: Killen hade byggt i en audi och lagt ner ca 41tkr. Han hade också problemet att när man körde blev det en dålig bild.
Mvh
Asken
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Asken: Jag vill minnas att han hade skaplig bild så länge det var bra täckning med digital marksänd 41000 inkluderde väl navigator. Om man har en Boxermottagare så är det väl bara spänningsomvandlare 12V -> 230V och tappa av original antennsignalen. Videosignalen matar man väl in på kontaktdonet som ligger i skuffen?

Mvh, Steaman

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Minns totalsiffran 41k, kan inte specifikt åminna mig att ha hade navi, det var väl i Expressens motorbilaga för ngn månad sen tror jag. Problemet var att få en bra antennsignal in till boxern om jag minns rätt. Insignalen får man in i Mono. Ljudet föratt gå ut i DSP/hgtsystemet måste kontakter modifieras och meckas med bak i skuffens förstärkare. Hela E39:ans ljudsystemsuppbyggnad är en djungel... Har nog lite papper kvar tror jag får kolla.
Mvh
Asken
Helt riktigt, analoga sändningar blir bara skräp mär bilen rör sig. Möjligen går det någorlunda ute på slät landsbyggd om man har ögonkontakt med sändarmasten.
Med digitala signaler blir det annorlunda, men fasproblem och utsläckning av signalerna lär uppstå vid reflektioner. Annars blir det ju riktig bild intill det släcks helt, antingen/eller hela tiden. Blir nog lite jobbigt det också.
Man lyckas hyfsat på färjor osv, men här är det helt annnan antennhöjd och utrustning som hjälper till. Ändå har man vissa problem.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.