AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.786

Uppgradering av programvara, vad ger det?

sp
9
spajan
530XiA Touring -09
Hej

Köpte nyligen en 530XiAT-09, och för att kunna lägga till bluetooth musikstreaming måste tydligen programvaran i bilen (åtminstone för CICn) vara daterad 2011 eller senare.

Kollade med Bilia Group i Mölndal, och bilen har enligt dem programvara från 2008 nu. De ville ha 2700 för en uppgradering till 2012 års programvara.

Är det någon som vet vilka övriga fördelar man får genom en sådan uppgradering? Läste någonstans något om att motorstyrningen förbättrats, så att förbrukningen minskas. Stämmer det? Tycker att förbrukningen är ganska hög nu, men så är det ju också vinter och har hittills kört ganska korta sträckor.

Skall man kanske vänta till 2013 års programvara kommer? Och när kommer den?

Går uppgraderingen bara att göra hos bilhandlaren, eller finns det andra alternativ? Om så, någon som vet något bra ställe med bra priser i göteborgsområdet?

Himla skön bil är det, men är lite sugen på att fixa till lite mer lull-lull.

Mvh Janne
sp
9
spajan
530XiA Touring -09
Ingen som vet något om vad uppgraderingen kan ge för fördelar?

Mvh

/Janne
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja de stämmer att du får lite bättre förbrukning osv, lite annat utseende i iDrive. Jag hade väntat till -13 progr.uppdat hade kommit eftersom den kan inte vara långt borta.

Det går att göra själv men kräver stor kunskap, och det kan ta en hel dag och batteriet måste backas upp externt. Med otur kan någon modul i bilen krascha men väldigt liten risk, men de kan hända.
sp
9
spajan
530XiA Touring -09
Tack för svaret.

Ringde och pratade med Wölkes bilverkstad i Göteborg och de rekommenderade inte att göra en uppdatering av programvaran. Sa att det gav inget (ingen eller väldigt marginellt bättre bränsleförbrukning) och riskerade att krascha styrmoduler. Verkar ju inte direkt stabilt.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Min erfarenhet är att verkstädernas oro för programvaruuppgraderingar är klart överdriven... Om man inte har koll på batteri och nätverk så kan det självklart gå fel men verkstäderna friskriver sig genom att "måla fan på väggen"

Jämför gärna med VW som regelmässigt gör detta på alla bilar vid service så förstår man att riskerna är överdrivna.

Däremot, eftersom det tar ganska lång tid (ca 3,5 timmar för en E60) och vi kunder har någon slags smärtgräns för vad det får kosta så är det helt enkelt ingen bra affär att syssla med detta. (jämför med vilken intäkt en service eller bromsbyte ger) Dessutom är man ofta bättre på broms & kopplingar än datorer....

Att det skulle komma något revolutionerande 2013 för E60 som gått ur produktion sedan länge är inte särskilt troligt, det senaste året är det mig veterligen bara CAS som är uppdaterad och det var en säkerhetsuppdatering för stöldskyddet. En bil från 2008 kommer däremot att bli uppdaterad i de flesta moduler då det skedde många förändringar fram till 2011.
/ Rickard
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Anledningen till att verkstäderna ställer sig negativa är nog för att vinsten jämfört med risken är rätt liten. Visst sker fortgående förändringar i en modellcykel men om man inte märker av några problem med bilen så lär man inte märka några märkbara förbättringar efteråt heller. Att förvänta sig märkbar skillnad på förbrukningen är nog tyvärr att hoppas på för mycket.

Risken är inte särskilt stor att det smäller, men det finns trots allt en risk. Det är många moduler som ska laddas om. Och om det smäller så är verkstadens lösning att byta modulen eftersom de inte vet hur de ska lösa det på annat sätt (och troligen får de inte heller lösa det på annat sätt). Då blir det dyrt.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Om man har en optimerad bil (vtech) som man återställer till original och lämnar in för denna typ av uppdatering. Är det bara att ladda i vtech-mjukvaran igen efteråt då eller kommer det inte funka med bilens nya programvara?

I mitt fall handlar det egentligen enbart om att uppdatera för att få svenska i iDrive vilket jag inte har med nuvarande mjukvara.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Du behöver inte uppdatera hela bilen för att få svenska i iDrive.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
F-Tar: Det ska tydligen bero på hyr gammal mjukvara man har i bilen om det finns där bakom att aktivera. Jag har i alla fall inte svenska som valbart språk i bilen nu.

Mjukvara verkar inte va nåt de sysslar med var o varannan dag på min lokala ÅF.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nej självklart så fungerar det så. Men din bil är hyffs ny så tvekar inte på att du inte har den versionen som stöder det. Säger inte att jag vet det dock.

Ex, BMW sa till mig att min programversion var för gammal för att aktivera aux på min bil, jag tvekade på att de visste vad de pratade om och sedan gjorde ja det själv utan prob. De ville kanske kraffsa in en extra slant!

Jag har i-level på min bil, aldrig uppdaterat mjukvaran sedan tillverkning men fortfarande så hade jag stöd för aux aktivering. Jag förstår inte varför de inte lät ingången vara aktiverad enda från början.

Sedan har jag aktiverad lite andra grejer med, så som lås/upplåsnings signal, välkomstljus via nyckel, helljusblink vid alarm. Aktivering av larm via bagagelucke knappen, håller i den i 3sec går larmet. Osv. Jag gör de jag kommer över och vet att de fungerar på min bil.

Allways do your research :)
sp
9
spajan
530XiA Touring -09
Eftersom det tydligen är jobbigt och felbenäget för handlarna att uppdatera hela programvaran, räcker det då kanske att uppdatera bara den för CICn i mitt fall? Eller måste man ta hela bilens programvara då?

Jag är inte främmande föra att koda själv om det skulle behövas.

Och det där med svenska menyer i iDrive lät intressant. Jag har bara engelska och tyska idag, men det går alltså att få svenska?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är svårt att svara säkert, men troligen kommer fler moduler behöva uppgraderas om du uppdaterar mjukvaran i CIC. Svenska finns som språk, tror dock att det inte fanns från början (min CIC har inte svenska som språk, fick uppdaterad mjukvara någon gång under 2009). Om du är beredd att betala för uppgraderingen och gärna vill ha den så är det nog bara att köra hårt. Det är sällan det går fel, det är bara en tråkig risk att ta alls tycker jag personligen.

Om det är någon speciell feature du är ute efter, som de som F-Tar nämner, så behövs ingen uppgradering av mjukvaran utan bara parameterändringar och det lär du få göra själv. BMW verkar sällan sugna på att utföra dom.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Att vilja uppgradera CIC kan ju bottna ur flera orsaker. En som är typisk är möjligheten att välja svenska som menyspråk vilket inte går att koda för en bil från 2009. En annan är att man vill montera Comnmbox för Bluetoothstreaming av musik. Generellt kan man väl säga att det finns en anledning till att mjukvara förnyas så det blir sällan sämre, oftast bättre...
Grunden för att kunna uppdatera CIC är att man har ett interface som är kopplad till den optiska MOSTbussen, dvs Icom. Att försöka med ett vanligt caninterface dödar CIC ofelbart.
Sedan finns det olika vägar att gå när det gäller vilken programvara man använder.
Winkfp använder man för enstaka moduler, men det är inte någon bra ide att uppdatera hela bilen modul för modul med winkfp.
För hela bilen ISTA/P. Fördelen med att använda ista/p är just att man uppdaterar hela bilen till samma ilevel, man får ut ett snyggt protokoll precis som på BMW och dessutom är det garanterat ingen nackdel att få övriga moduler lyfta till högre ilevel.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
marasp: Har du en 2010 så bör det räcka med att koda om den för svenska (antar din bil är import)

marasp
BMW X6 40d -10
Mazda 6 -04
Alfa romeo 166 3,0 V6
Deejaywasp

Den är svensksåld! en ägare
BMW VIN har jag skrivit ut där står språk engelska.
Så det fanns svenska 2010?
BMW återförsäljaren säger att hela bilen måste uppdateras...
Hur kodar man om?

mitt förra inlägg togs bort pga dubbelpost..
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
@marasp: Jag har också en svensksåld 2010 med engelska som språk och ingen svenska som valbart i iDrive. Fått exakt samma svar från ÅF som du, "hela bilen måste uppgraderas".

Vilket enligt kunniga här på forumet i stämmer. Jag har dock ännu inte fått ändan ur komfortsätet att göra nåt åt saken.
Visa användare
174
marasp
BMW X6 40d -10
Mazda 6 -04
Alfa romeo 166 3,0 V6
Rhino Thue : Vi får kanske mängd rabatt om vi är flera som vill uppdatera ;)
Annars får man väl göra det i samband med en service...
Kartorna har jag uppdaterat till 2015 med hjälp av en kille här på forumet
Visa användare
174
marasp
BMW X6 40d -10
Mazda 6 -04
Alfa romeo 166 3,0 V6
Rhino Thue :
Jag har köpte ett reservhjul av en kille med verkstad igår.
Han uppgraderar/uppdaterar... så det blir att boka tid där återkommer med omdöme när det är gjort...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.