|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle köra från affären idag och då när jag startar bilen så funkar inte fläkten. är bara 4an som funkar i vanliga fall men nu funkade inget läge alls! Efter kanske 6-7km så drog fläkten på igen dock. Hur åtgärdar man det? Det har hänt en gång innan nu i veckan och då slog den igång igen efter 2-3km. Samt igår så var det ett "tjutande" ljud som ökade med varvtalen, eller hur man nu ska förklara. Samt att det var nåt skumt ljud vid kylarfläkten(som för övrigt är lite skev, den åker lite ojämnt.. haha! men inte låtit något innan.) sedan när jag kom hem och gick ut igen efter några timmar och skulle filma så man hörde hur det lät mer detaljerat så lät allt som vanligt igen. Vad var det och är det något som är slitet och måste bytas snart? Sen har också vänster halvljus lagt av. Glappade lite först men nu är det helt släckt, och idag så fick jag en felkod på att bakljuset var ur funktion, och det var det på höger sida. Sedan när en kompis slängde igen höger bakdörr så började den lampan lysa igen. bakljusen är bytt, men har funkat klockrent innan! haha fyfan vad mycket fel jag fick rada upp.. Känns ju sådär lagom tråkigt, men bilen är fräsch i övrigt och gått 22000 mil om det spelar någon roll. | |
| ingen som har nån aning? :) | |
|
Att fläkten endast går på en hastighet pekar mot att fläktmotståndet är sönder, att hela fläkten slocknade kan bero på lite vad som helst men jag hade börjat med att byta motståndet i och med att endast en hastighet fungerar. Det är lite svårt med vaga beskrivningar och inte blir det bättre av att bilen vägrar samarbeta och håller tyst när en kamera är nära, men syftar du på ett pipande ljud som hörs in i kupén och följer varvtalet? Då är det gissningsvis en vakuumslang som läcker någonstans, kika efter torra och/eller spruckna slangar kring insuget och kontrollera bälgen mellan luftfilter och gasspjäll när du ändå är där! Motorn kan få lite knepig tomgång och ha lätt att stanna om den drar tjuvluft, är det något du känner igen? Angående kylarfläkten, tänker du på Viscofläkten mellan motor och kylare eller AC-fläkten framför kylaren som syns utifrån? Jag antar att du menar Viscofläkten så gör så här när motorn är av: känn efter om den är glapp i centrum och pröva att snurra på den. Om du kan "sätta fart" på fläkten så den snurrar av sig själv ett litet tag är den förmodligen sliten. Du bör i så fall byta ut fläktkopplingen för säkerhets skull annars riskerar motorn att koka förr eller senare. Angående ljusen (framför allt bak) är det lite typiskt BMW, kontrollera att alla kontakter är hela och rena från ärg. Kontrollera även att kontakter och bläck inte tappat spänsten så att en lampa sitter lite löst och går att rucka på, om så är fallet så försök böja dessa väldigt lätt så lampan sitter fast ordentligt. Än en gång böj väldigt lätt för de kan gå av helt utan förvarning om man tar i för mycket! Jag förstår att det inte är kul men du verkar trots allt äga en fin bil med tanke på hur mycket problem en äldre, hårt körd och illa skött BMW trea kan ha och du löser nog de fel du nämnt med lite GDS. Förmodligen har du ett mer eller mindre avlägset syskon till min lilla brukstraktor, 328i är en helt underbar liten kamrat! =) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.