|
|
|
|---|---|
|
Äntligen har jag lyckats hitta en bil jag verkligen tycker om och kunnat köpa. En Bmw 525i touring exclusive edition e39 -03. Bilen går som en dröm men jag har upptäckt lite fel som jag inte märkte vid köpet. Och som ny bmw ägare har jag ingen aning om det är vanliga fel och lätta att åtgärda men har sökt här på forumet som en galning och inte hittat nåt vidare bra. Men problemen som har jag har hittat är följande: - Spolarna till vindrutan funkar inte, men strålkastare och bakrutan funkar. - Cd växlaren står det bara no-disc på. - Vid högre hastigheter känner jag starka vibrationer från bakpartiet. - Bakrutetorkaren fungerar inte. Så det jag undrar över är vad ni tror är fel och hur man löser problemen. Guider mm vore helt underbart! MVH Johan | |
|
hej, vad skönt att du inte har värre problem än dom du har. Inget allvarligt om du frågar mig. Spolarna sitter lite skumt om du frågar mig. På min E39a så sitter den för strålkastar-tvätt(tror jag det var) lättåtkomligt över höger hjulhus (i färdriktningen) medans den som var trasig för mig. Nämligen den för vanliga vindrute spolningen den sitter i sin vätskebehållare gömd i höger hjulhus (i färdriktningen). Så då får man ta bort höger framhjul och lossa plasten som går runt i hjulhuset och så sitter det två behållare med var sin spolar-motor in mot passagerardörren typ. Lite mekigt om du frågar mig. Angående CD växlaren så antar jag att du har en sån som sitter i bakluckan. Jag hade testat med en annan CD-växlare och sett om det blev någon skillnad. Vibrationer i bakpartiet. Testa att byta plats på dina hjul. framhjul bak och bakhjul fram och se om felet flyttar på sig. Om baktorkaren inte fungerar, byt den? hoppas nått hjälpte. :-) |
|
|
Bakrutetorkare: Öppna glasluckan och känn efter om du kan vrida torkararmen lätt. Om inte så har den kärvat fast. För mig funkade det att spruta in 5-56 i hålet på undersidan bredvid öppningsknappen. Gjorde det ett par dagar i rad och till slut kunde jag vrida torkararmen, har funkat ett par år sedan dess. Efter att ha sprutat i 5-56 täppte jag för hålet med en papperstuss för att det inte skulle droppa på bilen. Annars kan man ju skruva isär allt och rengöra, finns trådar om det men det borde inte vara några svårigheter. |
|
|
Här finns förresten instruktioner för E46 men bör vara rätt likt på E39: Länk |
|
|
Hej! Angående CD-växlaren. Har du vänt skivorna rätt, har du testat med en köpt skiva, kan vara lite lurigt med brända skivor ibland. Är det en orginal växlare så tar den inte MP3. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Köpte du den silverfärgade från han som inte visste vad han hette? (Stod John i annonsen, men han presenterade sig som Janne, ska tydligen vara en känd bilnasare) Avställd och nyinköpt 15jan i år fast han påstod att han ägt den både 4 och 7mån beroende vem som frågade? Vi körde den aldrig i och med att vi inte ville köra en avställd bil, motorn lät som den skulle trots att det fanns anmärkning på det från BMW Bilia GBG där den fått Insp2 i slutet av sommaren. Bilen var finare än vad säljaren gav intryck av (minus att vi aldrig körde den), men den som skulle ha bilen tröttnade helt på alla lögner. Spolningen är väl troligtvis spolarpumpen, torkaren kanske räcker att smörja upp. Mvh Stephan |
|
|
Tack så hemskt mycket för tipsen, ska testa detta imorgon! Angående cd växlarna så är skivorna rättvända och har testat med både brända och köpte utan resultat. Kan det vara så att det är bakvagnsbussningarna som gör att bilen vibrerar? Måste tillägga att det är i hastigheter runt 100 km /h. Stephan: Ja det stämmer att det var den jag har köpt. Håller med dig att allting verkade jätteskumt men tjejen ville så gärna ha bilen så jag får väl spendera några helger i garaget om det skiter sig. Mycket fin bil i övrigt måste jag säga. Men som sagt med lite små fel. |
|
|
Vibrationer i bakvagnen: Inte helt ovanligt att det beror på dåliga bussningar i bakvagnen! Ska själv byta på min E39. Är fyra stor och kostar ca 600kr/st. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.