AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.668

Verkstad som har buskört och ej utfört korrekt arbete

Sida 1 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej.

Jag råkade ut för ett missöde med en multirem som gick av på min BMW E39 540.
Detta hände på vägen upp till Norrland.
Jag hade gjort upp om ett byte med en person i Umeå.
Vi skulle helt enkelt byta bil med varandra rakt av.

Jag bor i Stockholm, men på vägen upp till Umeå gick som sagt multiremmen av.
Jag blev bärgad till en verkstad som kunde BMW påstod bärgaren.

Det är nu det "roliga" börjar.
Att reparera blev:

Multirem (självklart)
Fläkt till kylaren
Spännrullar (osäker på exakt vad de kallas)
Vattenpumpen
Samt en hel del annat smått och gott, som jag accepterade.
Jag sa åt dom att även byta remmen till ACn eftersom jag inte vill lämna/byta bort en bil med dåligt samvete.

Så långt allt bra.

Jag kollade med verkstäder i STHLM hur stort arbete samt hur mycket detta ska ta som max. Och alla sa max 2-3timmar.
Denna verkstad tog betalt för 2,5timmar, men det tog 2 veckor!

Jag ringde verkstaden varje dag i 2 veckor och frågade när bilen skulle vara klar.
De sa att jag skulle ringa tillbaka nästa dag, samma svar varje dag.
OK, de hade sjukdom i företaget, det accepterade jag, sånt kan hända.
Varje dag jag ringde visste ingen riktigt vem som "höll på med 540in" som dom sa.
Det var som jag uppfattade det MINST 4 olika personer som " höll på med" min bil.

Jag fick höra ursäkter såsom:

Deras leverans gick via ett annat företag och ej direkt från BMW.
Dom fick fel fläkt vid leverans, fick beställa om från BMW (eller deras leverantör)
Sjukdom somsagt.

Mitt tålamod började tryta, men fortfarande var jag vänlig.

Till sist var bilen klar och jag kunde åka 35 mil enkel resa till verkstaden för att hämta upp bilen.
Jag ringer dagen innan och bekräftar att jag bokat resa.
Dom lovar att hämta upp mig vid stationen (det var ju snällt)
Jag ringer från tåget kl 08,00 och säger att jag är där kl 09,00 exakt.
Klockan 09,00 hoppar jag av tåget och ringer jag till verkstaden, dom är "sega" och säger att ok, då åker vi och hämtar dig.
( det var kanske därför jag ringde 08,00 för att dom skulle vara där då? )
Eftersom jag ska köra upp bilen till Umeå samma dag och byta ville jag "tajma" och vara effektiv. Men men, snällt att dom orkade hämta till sist :)

När jag hämtar bilen så frågar jag rakt ut om dom har luftat och mätt upp glykolhalt m.m. då jag ska köra långt med bilen samma dag.
Då tittar dom på mig och skrattar, säger att det är klart
Jag vill ju veta, rätt viktigt.

När jag åker från Verkstaden märker jag ett "nytt missljud" från motorn som ej har varit där innan. Jag går in igen och frågar, en kille kommer ut och förklarar något jag ej fattar men han garanterar att det är "lugnt"

När jag åker därifrån märker jag följande:
Bilen är RIKTIGT smutisg och luktar illa, jag är noga med sånt, på 2 veckor kunde dom väl skölja av damm och verkstadssmuts (bagatell)
Det är mycket mindre bensin än när jag lämnade in den, nere på reserven. ( jag kör ALDRIG ner till reserven, för risken att få bensinstopp eller smuts från bensintanken när den är i botten)
Jag körde lugnt upp till UMEÅ, inga hårda inbromsningar eller liknande.

Bytte bil som planerat.

Nya ägaren hör av sig och har luftat systemet, det kommer jättedålig värme i kupèn när han kör sakta. Han sa att det var MASSOR av luft, de KAN inte ha luftat.
Han säger också att bromsskivorna "studsar" (inte abs studs) vid hård inbromsning.
Detta VET jag är ett tecken på "buskörning" då jag själv inte är ett helgon.

Lång historia, men jag undrar helt enkelt, hur hade ni gjort?
Nu äger jag ej bilen längre, men jag tycker det är klantigt av verkstaden att ej lufta (dom tog betalt för det, plus att jag frågade som sagt)
Det värsta är att jag är säker på att dom buskört, för hur sjutton blir bromsskivor sneda av sig själva, plus att jag som sagt är säker på att det var MYCKET mer bensin i bilen när jag lämnade in den där.

Det jobbiga är att jag har 35 mil dit och han som äger bilen nu har 56 mil enkel till verkstaden.

Jag vill ej hänga ut verkstaden här ännu,
Ska jag ringa dom?
Hela ärendet känns jobbigt, men jag vill inte att andra ska råka ut för samma sak.
Det är väldigt dålig stil av en verkstad anser jag!!!
Dock så har jag inga bevis.

Hur göra?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tog du mätarställning vid inlömning resp uthämtning från verkstaden?
MÅnga arbeten kan kräva en enklare provkörning men rullar milen iväg under verkstadsbesök får man ju fråga dem vad det beror på. I och med att du var i säljartagen kanske du hade extra koll på mätarställningen?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Du frågar "hur göra", jag hade gjort;

1. Ringt verkstan och förklarat läget och att det inte är
Ok.
2. Hade dom börjat babbla en massa strunt hade jag sagt att jag vill ha ersättning.
3. Ingen ersättning = åk dit.

Ingen idé att dadda med såna där amatörer.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
325cabrio: Tyvärr inte, skrev ej upp mätarställningen.(kände inte till att det var bra att göra det)
(jag kommer garanterat att göra det nästa gång)
Jo, klart en lättare provkörning kan vara på sin plats för att kontrollera att allt fungerar :)

e34brilliant: ok, får ta och ringa dom.
Dock så är det ord mot ord, känns som att jag inte har något bevis.
Och om jag ska åka dit så är det som sagt enkel resa på 35mil, 70 mil tur och retur. Nej, jag vill inte dadda med dom, men frågan är om det är värt det...men jag får prova att ringa dom och se hur dom reagerar. Tack för råd sålänge

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Lämnar ett ej färdigluftat kylsystem och tar betalt för de..plus att du frågade och han svarade ja! Personligen hade jag lagt ut namnet på firman pga att skita i att lufta en bmw kylsystem är ganska allvarligt, jävligt allvarligt! Har själv blåst en topp pga luft i systemet! Frågar du mig så är luftning av lite äldre bmw inte så himla enkelt, säkerligen många firmor som inte kan utföra detta på rätt sätt! Så ja, lägg ut firman, sjukt oseriöst gjort! Alla som är lite insatt i bmw vet hur viktigt och trixigt de kan vara, nu vet jag inte hur de är på en 540, men sexorna(m20,m50,m52) kan vara sjukt kinkiga att få ur luften med svajjade tempmätare o kokning eller alldeles för hög temp som följd! Har skitsvårt att lämna in bilen för att man är nervös att buskörning kommer äga rum,detta är nog riktigt vanligt oxå! Sorry för lång text, vart bara så arg när man skiter i att lufta och buskör! Säkert kallvarvat motorn oxå.
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Buskörning, ack ja det är inte så ovanligt. Det finns definitivt de som buskör kundbilar. Ju mer motor desto större är risken.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ska försöka ringa dom, tyvärr mår jag inget vidare nu av andra orsaker också och har inte riktigt ork till att "bestrida" och kriga, jag är säker på att dom kommer neka, och hur gör jag då?

Alltså, hur kan jag bevisa något?
Blir det bara ord mot ord?

Men det är klart, jag kan ju prova att ringa och se vad dom säger till att börja med.

TACK för stödet, blir så sur på sånt här!

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
///Mackan: Jag visste inte att det var så allvarligt att inte lufta, det är lugnt med lång text :)

Jag har tagit beslutet att ringa dom så snart jag pallar, så får jag se hur dom reagerar.
Beviset jag har egentligen är att jag VET att det var mer bensin i när jag lämnade in.
OCH att bromsskivorna garanterat ej var skeva och studsade vid inbromsning.
Plus att nu är värmen dålig också, och läcker vatten.

Så det blir ett samtal och nekar dom och är otrevliga så kommer jag att varna för den verkstaden på ALLA forum jag är med i och på Facebook m.m.

Ska tamejtusan tapetsera med dålig reklam överallt om dom inte tar sitt ansvar! ( men dom ska få en ärlig chans att kompensera)

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tycker inte den där "buskörningsgrejen" du fått för dig känns helt okej. Ojämna skivor kan uppstå av så mycket annat än "buskörning".
Tycker du ska ha ordentligt på fötterna angående det innan du hänger ut en firma.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tommyv6:

Skulle tippa på att ju tidigare du tar tag i detta så är det till din fördel men som det är skrivet tidigare så står mycket ord mot ord vilket är knepigt men du kan ge dem en chans så får man se vart det leder till.

BMW M-POWER
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
GINO: Tack, jo det är sant, ju förr desto bättre.

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
LUS: Du får gärna förklara mer, hur skivorna kan slå sig samt allt det andra.
Jag är ingen expert inom detta, därav att jag frågar råd.
Och jag har inte "fått för mig" något, allt är kalla fakta.

Och vad sjutton tror du, jag har inte hängt ut firman ännu, eller hur?
Det är OCKSÅ därför jag frågar här om råd, för att inte svartmåla något oskyldigt företag!
Har du inget vettigt (LUS) att komma med så svara ej, tack på förhand!
Känns rätt onödigt att det blir pajkastning här va?

Du körde alltså bilen 56 mil själv till den nya ägaren utan att märka något fel förutom att den var smutsig? Det tycker jag är lite till nackdel för din argumentation mot verkstaden.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag kastar inte paj, jag bara menar att skivor har lätt att slå sig om de är varma efter en normal inbromsning och tex körs genom en kall vattenpöl.
Du kan naturligtvis ha rätt i din teori om "buskörning" (vad nu det är) också, men jag hade den biten låtit vara om jag inte hade haft något konkret, tex noterat mätarställning eller på annat sätt kunnat påvisa onödig körning i samband med besöket.
Låt vara att de slarvade med luftningen och ska stå till svars för det, om du nu pallar ta i det efter du sålt bilen, men att gå på om saker du inte har ett skit belägg för tycker jag låter sanslöst jobbigt.
Du gör ju naturligtvis som du vill, men ber man om råd på ett forum, så tycker jag man ska kunna ta emot dem. Att få råd man kanske inte tycker om tillhör liksom lite och gillar du inte det kanske du ska tänka dig för att posta innan du kommer med snack om pajkastning och annat dravel.
Jag har hängt på tillräckligt många verkstäder för att se att extremt många kunder är rätt pantade och drar ihop historier om både det ena och det andra för att slippa skämmas för sina egna dumheter. Därmed inte sagt att så är fallet med dig, men det gör att iaf jag brukar bemöta inlägg med kanske lite mer öppen syn än av många "häng ut de jävlarna"-aktivister gör.
Tack för ordet!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, då förstår jag mer kring ditt inlägg, och angående skivor. Hade inte en aning om det, så tack för den informationen.

Absolut kan jag ta emot råd, förstod dock inte vad du menade i ditt förra inlägg, Min tolkning var av ditt inlägg att jag "hittat på" och fantiserat ihop något för att skylla ifrån mig, vilket ej är fallet.

"buskörning" är när man kör stenhårt för att "prova" en bil, handbromsvändningar på torr asfalt t.e.x., kanske varvar en kall motor och helt enkelt inte har hjärna och vett nog att respektera andras egendom. (du frågade)
T.e.x att verkstaden lånar kunders bilar för att köra som en biltjuv (och jo, jag vet att det händer, har polare som berättat samt forumvänner)

Avseende underlag så är det den bistra sanningen att jag har inget att komma med vad gäller bevis, kommer troligen släppa det hela.

Förstår att det finns människor som skyller på verkstaden när dom själva har klantat sig.
Dock så skulle jag aldrig svartmåla utan att vara HELT säker på min sak.

Nåja, fridens liljor...

/T

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bra, hoppas du och verkstaden kommer överens!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Jag "släppte" hela ärendet.
Tänkte om någon var nyfiken på hur det slutade, men nästa gång jag lämnar in så kommer jag att skriva upp mätarställning m.m.
Möjligt att det ej var verkstaden, och är jag inte 100% säker så friar jag hellre än fäller.

Gu
115
GunnarG
530i -19
Verkar som om jag är ny rekordhållare i grenen "dyraste dieselpump". Hundratusen för delarna, arbete tillkommer. Dock inte på en BMW, jag har gått över till Ingolstadt-lägret (förlåt).

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
GunnarG; Dessa problem var inte ovanliga på BMW dieslar före modellår 01
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
GunnarG: Jag önskar dig lycka till, verkligen! :)

Beemoholist javisst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.