|
|
|
|---|---|
|
Bil: 330i E90 2006 års modell (uttagen okt 2005) Jag har bytt bromsskivor fram själv, bl.a. med hjälp av guider jag har hittat här på forumet. Det var inte så jättesvårt med rätt verktyg (slagskruvmejsel) och tricken att slå på bromsskivan. Efter en halv söndag var det bytt på båda sidor och de nya monterade. Mitt problem är att det verkar som att endast halva bromsskivorna utnyttjas när jag bromsar. När jag tittar på skivorna så är det enbart den nedre hälften av skivan (dvs närmast hjulnavet) som är sliten (dvs blank) av bromsning Den övre hälften har fortfarande samma yta som innan jag monterade skivorna, lite råare opolerad yta. Det är samma fenomen på båda sidorna och skivorna är lika slitna mellan sidorna. Jag upplever inget konstigt när jag bromsar - tvärtom. Nu är inbromsningarna mjukare och jämnare än innan jag bytte skivor, men då var de gamla skivorna i rätt dåligt skick. Jag upplever inte heller att bilen skulle bromsa sämre, men jag har å andra sidan inte bromsat extremt hårt - skivorna är ju knappt inkörda än. Jag har *inte* bytt bromsbeläggen. De gamla var riktigt fina och har ca 7mm jämn och fin yta kvar på båda sidor fram. Bilen har gått ca 15000 mil och detta den tredje uppsättningen bromsbelägg som sitter på, så det är ganska fräscha belägg. De yttre beläggen lossnade när jag tog bort bromsoken, men de inre satt kvar. De yttre satte jag helt enkelt tillbaka när jag monterade dit oken igen. Jag har kört ca 20 mil med skivorna och det var ca 2 veckor sen jag bytte. Kan jag ha satt de yttre beläggen fel på något sätt när jag återmonterade alltihopa? Är inte systemet i viss självjusterande? Kan det vara så enkelt att jag borde bromsa riktigt hårt ett par gånger för att justera in dem korrekt? Tack för ett riktigt bra forum - jag har hittat massor med bra information här redan, men ingenting om detta. Om det redan tagits upp redan kanske någon kan peka mig i till rätt forumdel. Mvh// Fredrik What we do in life, echoes in eternity | |
|
Säkerligen så att de bättre begagnade beläggen inte "slitit in sig" mot de nya skivorna. Ut och bromsa rejält några gånger så är det nog löst. Bytte precis bak på min e61, nya belägg och skivor bak. Där tar det helt jämnt på hela skivan, men där var också beläggen flong nya. |
|
|
Man brukar säga att man alltid skall byta belägg när man byter skivor, just pga det du nu upplever - beläggen slits in mot skivorna och de slits lite ojämnt rent symetriskt. Antingen bromsar du hårt nu i början för att slita in de gamla beläggen mot de nya skivorna, eller så byter du beläggen. Risken med att fortsätta med de gamla beläggen är att dels sliter de in de nya skivorna lite snett så att du får omvänt slitage när du sätter dit nya belägg nästa gång, och dels är det risk att du får gravrost på den ytan som inte slits nu så skivorna blir förstörda. Beror lite på hur mycket du kör och i vilken miljö... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som Johan B skriver, Byt belägg | |
|
Hej! Jo, jag är bekant med tumregeln att man ska byta bromsbelägg samtidigt som man byter skivor. Men det kändes så onödigt då de faktiskt är i bra skick. Men det är ännu onödigare att vara dumsnål, så det blir till att byta belägg. Tack för snabba svar! Mvh// Fredrik What we do in life, echoes in eternity |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.