|
|
|
|---|---|
| Är i bilbytartagen å är sugen på en 320d touring årsmodell 09 å framåt... Har de några beskymmer som man ska kolla efter? Har läst om nått motorproblem(kedjesträckaren), gäller det även årsmodellerna 09 å uppåt? | |
|
Motorproblemen du nämner är grovt överdrivna, åtminstone på dieseln. Det förekommer men med tanke på mängden motorer som sålts i olika BMW modeller är problemet litet (även om detta är en klen tröst för de som drabbats...) Det jag istället skulle kolla upp är kopplingen som tydligen är en svag punkt på de manuella bilarna. |
|
|
Jag har en 320d xdrive -10 och har fått bytt koppling och dubbelmassesvänghjul. Efter bytet fungerar koppling betydligt bättre men inte alltid 100-igt. Som spekulant på en sådan bil skulle jag provköra lite extra och kolla om kopplingen vibrerar vid "ingångsättning". Be även att få se dokumentation på att kopplingen är bytt. Om den bytt på garantin skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Som sagts förut här på forumet: är du orolig för dessa problem: prova en bil med automatlåda. |
|
|
Ja, automat är ett vettigt och bekvämt alternativ till 320d även om jag själv faktiskt föredrog den manuella eftersom den kändes piggare och roligare att köra. Automaten är ju inte av senaste snitt, tyckte den gjorde bilen lite för vattenkammad...men prova och känn vilken som passar dig bäst. En annan grej, det finns både 177hk och 184hk som kom 2010. Även om det på pappret är en liten fördel i vridmoment på den senare är skillnaden inte märkbar. Enda "problemet" jag hade med min 320d (körd i knappt 5000 mil) var vindrutan som jag bytte pga stenskott :-). Annars var det bara att tuta och köra. |
|
| Okay, tack för tipsen... Men om man skulle gå upp en motorstorlek till 325d, har de samma beskymmer? | |
|
Den har inte problem med svänghjulet på den manuella iaf. 325d är en härlig motor ------- //Lövet |
|
|
Jag har nyligen köpt en 320D manuell och har inte märkt några problem med kopplingen fast den redan gått 19´mil. Däremot har jag problem med dieselavgaslukt i kupén när bilen står stilla och på tomgång? Jag har öppnat huv och tittat men kan inte se något konstigt. Någon som har tips som kan vara användbart? -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
| Brorsan köpte en 320d 2009 ny och har haft samma "clutch jidder" hela tiden. Jag hade tidigare en 320d 2007 14000mil och samma fenomen. Absolut inte alltid, bara ibland när den kommer i "otakt" eller vad man ska säga. Jag sedan haft 116d 2010 och nu 318d 2011 och här finns tendensen inte alls. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.