AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
18.780

BMW Z4 2.2i vs 2.5i - karosskillnader?

Sida 4 av 4
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det är väl klart att man förstår vad som avses, jag påpekade bara det felaktiga i det ni skrev.

För övrigt tycker jag det är kvalificerat skitsnack att påstå att 2,2-literssexan är eller mindre oduglig och bara måste varvas. Är man ute efter att få lite vindrufs i håret och har snöat in på Z4 som modell så finns det ingen anledning att välja bort 2,2:an. Självklart är en 3,0 ännu roligare men om man huvudsakligen är ute efter att glida och tvunget vill ha en Z4 så är det ett utmärkt val.

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är där vi skiljer oss en aning. Jag tycker inte Z4an är en lämplig bil att glida runt med alls baserat på utrymmen, fjädring och stolar. Bilen är lite "för på" att bara glida runt i och passar bättre för mer entusiastisk körning. Därav behovet av aningen större motor än 2.2an.

-------
//Lövet
Men Lövet.. Jag håller iofs med dig men, om man bara vill "glida" i en tvåsitsig cab å inte vill bli sedd i en SLK, Miata, etc. så torde en mindre motor fungera utmärkt i Z4:an. Det kan ju vara så att man vill ha karossen (för att den är snyggast i klassen) utan att ha behov av motorkraft.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man är således en Posör. Då ska man skämmas, inte åka BMW Z4 ;)

Notera smileyn nu för alla innan ni skäller --------^

-------
//Lövet
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag sällar mig till dem som tycker Lövet har fel. Z4:an är definitivt en bekväm glidarbil med generösa utrymmen (då hade jag ändå en med M-schassie).

Snubblade in på den här hyfsat färska tråden.

Har tittat efter en Z4 under en längre tid och tidigare i våras medan den här tråden verkar ha varit som mest aktiv fanns det ett antal bilar som såg bra ut, men nu verkar urvalet vara bedrövligt.

På blocket finns ett gäng 2.2 som ser riktigt fina ut men hur roligt är det då man vill ha en liten sportbil.

Min önskelista ser ut enligt följande (och i denna prioriterings ordning)

3.0 (eller 3.0 si? eventuellt 2.5)
Manuell
Gärna vita blinkers
M-sport stolar
HiFi
Silver metallic

Jag har efter att ha tittat ett tag blivit flexibel på de flesta punkter så länge den är i fint skick och helst svensksåld. Men oavsett om jag tittar på svenska eller import är det svårt.

Anledningen att jag vill ha en svensksåld är givetvis att det vore lättare att sälja den om några år. Borde jag släppa dessa tankar och titta närmare på importerade exemplar?

Vidare, är det få som säljer nu bara för att de själva vill köra med bilarna under sommarhalvåret? Kommer utbudet bli bättre till hösten igen?

Ska jag hålla tummarna för en regnig sommar och försöka glömma Z4an eller vad säger ni?
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Klart du inte ska vänta - köp! Vilken prisklass hade du tänkt dig? Import är nog ingen fara så länge det finns dokumentation och servicebok.
Jag tittar på upp till 180 000:- Men om det blir billigare skadar ju inte.

Om vi nu pratar om import. Har ni någon uppfattning om nyimporterat VS en bil som har rullat i sverige ett par år. En nyimporterad borde ju ha sluppit tuffa svenska vintrar samtidigt som brister och problem borde ha dykt upp efter ett par år i sverige.

Det finns ju ett antal firmor som verkar ta in Z4or på löpande band som redan har diskuterats här i tråden. Gör man bäst i att hålla sig borta från dessa nyimporterade bilar?
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
180.000 får du en bra Z:a för. Har du kikat på bytbil.se? För egen del köpte jag min på Kornhags bil i Borås. Han har funnits i Borås i 24 eller 25 år, är medlem i Bilimportörernas riksförbund och jag har inte hört någon som råkat ut för nåt fuffens därifrån. Hög servicenivå också!

Oftast kan du kolla upp importer via carfax eller liknande för att se var de befunnit sig innan.

Vad sägs om denna?

Länk! (har dock personligen svårt för röd klädsel)

Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Fan... denna blev jag själv sugen på att köpa... Är iofs bara inne på min andra säsong med min 2.5i, så jag får nog sitta still en sommar till... :/

Länk!

Tack för tipsen! Jo den där 3.0SI har jag sett. Den ser riktigt fin ut.

3.0SI är ju dessutom lite ovanlig och skulle säkert inte vara helt omöjlig att sälja heller.

Den här ligger lite över budgeten, men är ju i det närmaste perfekt. Stolarna gör hela bilen. Däremot ser den ut att sakna HiFi vilket inte gör det värt att sträcka sig utanför budgeten.

Länk

Men det är väl bara att hålla ögonen öppna, förr eller senare dyker den perfekta bilen upp!

Tar dock fortfarande med glädje emot förslag om du eller nån annan råkar hitta ett fint exemplar!

Ha en bra kväll!

ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
godich: Import eller ej har inte så stor betydelse, vissa importare kan vara billigare i skatt ;). Tror det är viktigast att ha rätt utrustning när det väl är dax att sälja. Det tjatas mycket om M-sport stolar och kan hålla med efter att ha haft båda alternativen är nu M-sport ett krav. Sen är det ju nice med Navi också. För 180 bör du hitta en ganska så fullutrustad 04-05 3.0 sålde min 3.0 -05 förra året för 175 så..
Ekdahl, vilken tid på säsongen sålde du din bil?

Jag gissar att de som tänkte sälja sin bil har gjort det tidigare på våren. De övriga som redan har en fin bil har nog svårt att motstå frestelsen att köra den under sommaren och sälja den senare när vädret inte är lika inbjudande.

Har varit sugen på en Z4 länge och har också ett minne av att det brukade finns lite fler välutrustade fina bilar till salu. Hur som helst får jag väl avvakta tills dess att en bil som passar mig perfekt dyker upp.

Som alternativ har jag tidigare tittat på en boxster. Förutom att det är svårt att se vad som är fram och bak på den, har ni några åsikter om dem? Egentligen har ju alltid BMW stått lite högre i kurs, men jag vet inte det kanske skulle kunna vara ett alternativ om jag inte hittar någon Z4? Vad säger ni?
ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
godich: Sålde den i mitten på mars förra året. Hade även ute den på hösten men fick bara skambud. Så ställde av bilen och la ut den på våren. Såld på 4h.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.