AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.694

Nära köp av 530 xd touring -07 automat

Mr
16
Mr J
528iAT -00
Hej BMW fantaster!

Jag befinnerr mig nu i läget att byta bort 528:an från -00 till en 530 xd från -07 med automat. Den har rullat 7500 mil och är i mina ögon i väldigt gott skick!

Har haft den på lån 2 dagar och försökt testa den så gott jag kunnat och även hissat upp den på verkstad som kollade under och de läste även av felkoder mm.

Min fråga till er blir då om det är nåt speciellt man ska kolla på denna modell? Har den några kända problem

När verkstaden läste av felkoderna så kom det upp en hel del felkoder på diverse punkter men jag har för mig att det kan bli det när en bil stått strömlös vilket denna gjort...

Väldigt tacksam för svar!!

Mvh
Ha
5
Hasse BMW
520d Touring -07
Mercedes C350 -06
Hej,

Läs i begagnatguiden under E60.

Jag har själv råkat ut för kabelbrott mellan bilen och bagageluckan.
Har även fått rost åtgärdad på garanti detta också på bakluckan.

Detta och mer finns att läsa om i begagnatguiden samt på forumet.
Det skall tilläggas att jag fortfarande gillar min E61:a skarpt.

/Hans.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Kolla:

Nivåregleringen. Skall inte ge felmeddelande eller gå längre tid vid uppstart på jämn plan backe. Bilen skall inte heller sjunka bak om det stått still ett dygn.

Kablaget i bakluckan + rost baklucka.

Tacklucka eller panorama? Kolla även ner i reservhjulsbaljan så det inte ligger fukt eller vatten där. Smuts kan täppa igen dräneringshålen, då leds i värsta fall vattnet ner där och leder till elektronikstrul.

Motorn: Klassiska swirlflapsen. Med de milen borde de inte vara några problem.. Kan vara värt att se över framöver dock.

De gamla felkoderna kan komma från om bilen haft dåligt batteri. E60 spökar ordentligt om batteriet urladdat eller på sista versen.
Men som sagt, felkoder från nivåregleringen skulle jag ta på allvar..

Lycka till med köpet!

Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
HISTORIK!
Rätt antal mil? (7500 mil är ett vanligt miltal...!!!) Det räcker inte att den lokala BMW-handlaren läser av ljusmodulen.
Har den piffats till lite i något östland? Det påstås finnas 10.000! bilar i Sverige som hämtats som skrot i tex USA och sen dyker upp på den svenska marknaden som "finfina" exemplar.
Mr
16
Mr J
528iAT -00
Jag kan tillägga att bilen är svensksåld och den har en privatperson och tre bilfirmor som tidigare ägare. tillverkad i september -06 modellår -07. Alltså bör den ej vara faceliftad... Har lite dålig koll på det men jag tror inte det i varje fall.

Mvh
Mr
16
Mr J
528iAT -00
En jävligt korkad fråga kanske... men hur vet jag om det är nivåreglering på den? Är det standard eller finns modellen utan? Den visade inga felkoder på nån nivåreglering när den testades! Alla övriga felkoder nollades och sen är den testad rejält av verkstad som sen kopplade upp den på dator igen och då var bara en felkod kvar, ett glödstift så det byttes... gissar att de andra felkoderna kom av att bilen stått strömlös!

Bilförsäljaren ville ändå att jag skulle köra nån månad och sen komma tillbaka för att läsa av datorn igen och visade det nåt då så skulle de åtgärda det!

Bilen är nu inköpt i varje fall! Har inte hunnit med så många mil än så länge dock... Väldigt trevligt vrid i denna dieselsnurra! Är ju van bensinsexa men det här är ju nåt helt annat!!

Ska försöka återkomma med mer när jag kört nån månad!

Mvh
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Nivåreglering är standard på E61.

Förmodar att du kollat ev. läckage från automatlådan, kan läcka från både plasttråget och kabelgenomföringen i bakkant. Det läcker inte så mycket men bra att ha koll på, kostar mycket att fixa.

Kabelbrott på bakluckan kan göra vissa funktioner i bakluckan strömlösa, tex defrostern, skyltbel, mottagaren för nyckeln, låset till bakrutan....

Mvh Fredrik
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Grattis till en fantastisk bil, du kommer säkert att bli nöjd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.