|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder.. Bilen står uppallad i garaget, jag har ett bromsok liggandes till vä bak. Jag behöver ett ok till hö bak. Detta passar rätt på, det är bara det att luftnippeln hamnar neråt istället för uppåt (som det ska vara) Funkar detta? Eller blir det problem med luftning? Ska ju givetvis beställa nytt ok imorgon, men det dröjer ett par dagar innan jag får det. Tänkte bara ifall det gick så kunde jag använda bilen tills det att jag får ett nytt ok.. | |
| Kommer ej fungera korrekt med luftning. | |
|
Kan gå att lufta vid slanganslutningen om den är uppåt. 628csi |
|
|
Om bara luftningen är problemet så kan du ju ta loss oket vid luftning. Jag är däremot rädd att oket dock är designat för att ta kraften åt ett håll. Inga belägg (no pun intended) för detta men känns logiskt. |
|
|
Där sa du något Johmei. På så sätt hamnar ju luftnippeln uppåt. Behöver hålla emot bromskolven bara, och samtidigt lufta på nippeln.. Har en som sitter inne i bilen och pumpar. Får väl testa detta sen. Hålla på och krångla såhär istället för att köpa nytt ok kanske ni tänker.. Nytt ok ska beställas imorgon måndag, det är bara det att de hade varit fint att slippa låna en bil under tiden oket skickas. Därav det tänkta bonnameket :) |
|
| På vissa husbilar och andra ombyggnationer är höger och vänster bromsok skiftade och de fungerar alldeles utmärkt. Om du inte kan få ur luften genom att lufta genom slanganslutningen så lossa oket och vänd det och lufta på nipplen. Glöm inte träklossen som mothåll. Mvh Emil. | |
|
Tror inte att oken är assymetriska för att ta upp kraften från olika håll, har inte varit det på någon standardbil jag har tittat på och på E46:an är oken identiska både fram och bak - enda skillnaden är luftnippelns placering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Lardy och Johan B. Jag ska till garaget nu och testa detta. Mvh |
|
|
Det fanns inga möjligheter att sätta oket på det viset, bromsslangen räckte inte till! Mvh |
|
|
Han menade nog att du skulle lossa oket under själva luftningen och hålla det med handen upp och ner. Glöm som sagt inte att sätta en lagom tjock brädbit mellan beläggen när du luftar det lösa oket, annars kommer du att pumpa ut kolven ur oket... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jag insåg detta sen. :P Hur som helst har jag beställt ett nytt ok som kommer på Tisdag. Detta oket jag hade liggandes kärvade litegrann, så bytte ut det en gång. Nu lyckades jag smörja upp det men är väl bara en tidsfråga innan det kärvar ihop igen, varför jag valde att vänta till Tisdag då jag kan skruva på ett fräscht ok! Tack för alla svar, mycket uppskattat! |
|
|
Värt att nämna Johan B: Det hade inte funkat på något vis. Slangen är för kort helt enkelt. Även om jag kan få på slangen och lufta oket så kan jag fortfarande inte skruva dit oket efteråt, då slangen är för kort. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.