|
|
|
|---|---|
| Hej. Kan någon svara på hur upplägget med tjänste/förmånsbil ser ut när det gäller körsträckan? Jag har full koll på det mesta men oroas när jag tänker på restvärdet. Oftast avtalas det om 36 månader eller 12000 mil. Jag kör ca 5000 mil privat samt 1000 i tjänsten per år. Kommer jag åka på att betala mellanskillnaden på det verkliga restvärdet kontra det förväntade? Min bil kommer alltså rulla mer än vad som är förväntat. Hur funkar detta? | |
|
Det är helt omöjligt att svara på eftersom alla avtal är olika. Det är din arbetsgivare och ditt leasingbolag som avgör det. ------- //Lövet |
|
| Okej. Kan bli ett intressant byte av jobb detta. :-) Får avtala bort eventuella överraskningar helt enkelt. | |
|
Det beror på vem som är ansvarig för restvärdet, din arbetsgivare eller du? Om det är en personalbil _brukar_ det vara du. Om du är högre chef eller säljare _brukar_ det vara arbetsgivaren. Svårt att säga mer innan man sett just ditt avtal. ------- //Lövet |
|
| Det är en renodlad förmåns/tjänstebil. Chefstjänst direkt underställd Vd så restvärdet slipper jag i normalfallet. Vad skulle hända om jag körde 12000 mil på ett år. Det kommer inte hända men frågan är intressant för min del. Byter man bara in bilen mot en ny och hämtar ut en ny med ett leende....? | |
|
Är bolaget ansvarig för restvärdet så blir din ekonomichef förbannad. That's it. ------- //Lövet |
|
| Haha låter bra. Jag var dock ganska tydlig med att det kommer bli många privatmil på kort tid så det löser sig säkert. Tack för hjälpen! | |
|
Jag kan för mitt liv inte tänka mig att det spelar någon roll för dig. Tjänstebilen är ju en förmån du har i din anställning, och där lär det ju knappast vara reglerat att du ska bli betalningsskyldig för övermil på din privata körning. Vilken arbetsgivare har sådana bestämmelser i ett anställningsavtal. Såsom - nästan - alla tjänstebilsavtal är utformade så är det en finansiell leasing och det innebär att det är leasingtagaren (ditt företag alltså) som är ansvarig för restvärdet. Kör du då mer än vad ni avtalat så blir bilens restvärde lägre och din arbetsgivare får stå för mellanskillnaden den dagen du lämnar tillbaka bilen. |
|
|
Mja, det där är verkligen en avtalsfråga. Jag skulle säga att de flesta "tjänstebilar" numera är personalbilar där föraren står för de flesta kostnaderna. Undantag folk som behöver bilen i tjänsten samt chefer. ------- //Lövet |
|
| Hej. Nu börjar det klarna. Min enda kostnad blir förmånsvärdet samt drivmedel. För tjänstemilen gör jag reseräkning och ersätts för drivmedelskostnaderna. Tack för alla svar trots att jag oroade mig i onödan. | |
|
Lite OT, men måste fråga hur du hinner med att köra 5000 mil privat per år. Jag skulle behöva spendera mesta av min fritid och semester i bilen för att komma upp i den sträckan. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Inga problem att komma upp i dom miltalen. Bor i skärgården norr om Stockholm. Har 7 mil enkel resa till kontoret.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.