AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.348

Koppla ur airbag med nyckel E61

Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Jag behöver koppla ur airbagen på passagerarsidan. Bilen är utrustad med nyckelavstängning, som ju helt enligt förväntan återfinns i handskfacket. Så långt allt väl

Ett nyckelhål, två lägen - ON och OFF - och en nyckel. Hur svårt kan det vara tänkte jag. Men uppenbarligen kan det enklaste krångla.

Jag får inte in nyckeln hela vägen i hålet, utan den kommer bara halvvägs sen tar det stopp. Jag kan vrida mot "OFF" men det stannar inte där. Känslan är ju att det beror på att nyckeln inte går i.

Finns bara 2 alternativ som jag ser det.
1) Jag är en idiot och missar nåt grundläggande.
2) Det är nåt fel på bilen.

Nån som har erfarenhet av detta och kan bringa klarhet. Instruktionsboken hjälper mig inte. Men som sagt, man ska vrida en nyckel. Ska knappast behövas en instruktion till det.
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Använder du plast nyckeln?
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Får i min nyckel nästan hela vägen inte riktigt. (kärvar alltid lite)
tänkta att låset kan var känsligt därav plast nyckeln. någon kanske tagit i med metall-nyckeln som sitter i fobben.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har bara testat på E91 men mitt minne säger mig att nyckeln inte gick hela vägen i botten.

Dock så lyser ju lampan när du vridit tillräckligt och airbagen är avstängd, gör din det?

-------
//Lövet
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Jag har testat med alla nycklar jag har, plastnyckeln inkluderat. Samma usla resultat :(
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
@andreas: Nepp, inget lyser. Det måste helt enkelt vara så att jag inte får in den långt nog. Ska testa igen imorgon i dagsljus och med bättre tålamod. I garaget på sjukhuset tröt tålamodet efter ett tag. Det blev baksätet för lillasyster på premiärturen.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Har ni tändningen på eller av? Bilen igång? Spelar det nån roll?
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Spelar ingen roll om tändningen är igång. Måste säga att när man vrider om får man ingen riktig lås känsla, inget som riktigt säger att man gjort rätt utan får gå på lampan i taket.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hade samma problem i vintras på min E91:a. Fick sätta barnstolen i baksätet.
På E91:an sitter avstängningen på panelens högra gavel. Svårt att kolla på lampan uppe i taket "samtidigt".

Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Får i min ganska exakt 30mm. Använder alltid metallnyckeln. Manövrerar alltid airbagen med tändning avslagen.

Har aldrig krånglat.

2008 520d e61 LCI
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Vredet ska inte stanna kvar i läge OFF alltså? Det fjädrar ju tillbaka till samma läge som innan, även efter man vridit mot OFF.

30 mm låter rimligt, det är ungefär så långt jag får in nyckeln tror jag.
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Ska stanna i läge off
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Exakt. Vredet stannar alltid i sitt on resp off-läge.

Lutar väl mer och mer mot att det är något fel på bilen.
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Jag hade också problem först...till jag kom på hur det fungerar (i alla fall på min bil).
Jag vrider till OFF, i det läget håller jag kvar och drar ut nycken.
Om jag låter nyckeln sitta kvar och släpper den i OFF-läget, så åker den tillbaka till ON.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Och vi har en vinnare!

Dumstrut till mig (och till författaren till instruktionen). Korrekt tillvägagångssätt är, tryck in nyckel ca 30 mm, vrid till OFF och dra ut nyckel i det läget.

Extra mazarin till lördagskaffet till ZTreCoupe!
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.