AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.246

Nu ska barndomsdrömmen uppfyllas - Z3 Coupe

När jag för första gången i slutet på 90-talet såg en Z3 Coupe så föll jag pladask.
Den var inte lik någon annan bil och jag älskade allt som gjorde den unik och stog ut.
Problemet var att jag var runt 10 år och hade många år kvar till körkort.

Med åren har jag "glömt" denna bil men häromdagen när jag surfade på blocket så såg jag en och blev kär på nytt.

Jag bara måste äga en och har nu bestämt mig för att den dagen ska komma.

Därför vill jag ber er att tipsa om vad jag ska tänka på innan jag slår till på denna skönhet?
Kända fel etc? Hur många versioner finns det och vad skiljer dom åt? Sett att visa har oranga blinkers medans andra har klara. Är det facelift eller något eftermarknads?

Är ni nöjda med era och hur är dom att köra? Jag har aldrig kört en.

Tar gärna emot så mycket information som möjligt, av alla slag!

Här ska bil köpas!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sök och du ska finna :) Har skrivits mycket om bilarna tidigare.

Vad gäller motorvarianter så finns det fyra stycken;
2.8 193 hk 98-00 (M52B28)
3.0 231 hk 01-02 (M54B30)
Z3M 321 hk 98-00 (S50B32)
Z3M 325 hk 01-02 (S54B32)

2.8 brukar i regel ha orange blinkers, 3.0 har vita. Z3M har i regel också vita blinkers.

Hur de är att köra? Fantastiska! Oerhört vridstyv kaross, en riktig busbil.

/Masten
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Bakvagnen på de motorstarka bilarma. Den är klen.
IN
22
INK
Z3M Coupé -98
Samma sak här, förutom att jag redan var 27 när den kom (skyller på nybildad familj då). Femton år av suktande är nu till ändå och pengarna är snart på plats för ett köp!

Inte för att jag tänker busa (så mycket) med bilen, men nu när priserna gått ner en del sedan förr om åren så känns en M lite roligare om man som jag tänker behålla bilen för överskådlig framtid. Ska det vara bra drag annars blir det en 3.0 och där diffar inte priserna väldigt. Vad tycker ni som kört och har åsikter i ämnet?
IN
22
INK
Z3M Coupé -98
Hur gick det med drömmen BlackEagle? Själv är jag nära nu och har två M Coupér under luppen. Synd att jag inte kunde hänga med polarna på flipperträff i Sandefjord i år som jag brukar, men nästa år kanske jag kommer upp i min Coupé så vi kan träffas. :-)
Kan bara säga att det är blamd dem roligaste bilar att äga. Funderar på att skaffa en igen :-)
IN
22
INK
Z3M Coupé -98
Fast nu pendlar jag mellan Z3M Coupén eller en Z4 3.0si Coupé. Har väldigt svårt att bestämma mig där. Det finns dessutom bara två Z3M till salu i Sverige - den ena har sollucka och den andra har röd-svart klädsel - jag gillar inget av dem. Dumt att inte vara 100 nöjd med en bil jag vill behålla livet ut. :-(
Visa användare
121
kryptonit
Z3 M Coupé -99
320i -86 (med 325-motor)
[Citat INK] den ena har sollucka och den andra har röd-svart klädsel - jag gillar inget av dem[/Citat INK]
...Damn... Min har både sollucka och röd-svart klädsel ;)

Vad gäller se upp med skulle jag säga att vanos en en sak kanske?
33.500 kostade det mig att få den åtgärdad när den gav upp. (S50B32)

Kan inte komma på några stora nackdelar annars...

IN
22
INK
Z3M Coupé -98
Jag ska lyssna efter rassel efter start med kall motor samt vid gaspådrag utan belastning - annars vet jag inte riktigt hur man ska gardera sig mot det annat än att börja lägga undan pengar. :-)

Har en på G i Italien nu.
IN
22
INK
Z3M Coupé -98
Och där var en Z3M Coupé "beställd"... :-O
IQ
357
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Hade en z3 2,8C för några år sedan. Lite extra sänkt och uppstyvad, samt med chip och sportavgassystem. Nackdelarna var väl egentligen bara att den saknade en del moderna bekvämligheter som jag blivit bortskämd med, och att det så sällan gick att använda den fullt ut - det låg ju alltid någon Volvo eller skoda i vägen och bromsade. Visst kan man tycka att mer effekt är roligare, men en 2,8 räcker gott på allmän väg :)

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
IN
22
INK
Z3M Coupé -98
Och nu står bilen i ett varmt och fint garage i väntan på byråkratin. :-)

Förhoppningsvis ska det finnas ett par veckor kvar i bilkalendern när alla papper är klara...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.