|
|
|
|---|---|
|
Jag kan ej sluta drömma om att byta ut min Z3 2,8 mot en Z3 M. Men vågar man? Vet att det finns en del trådar i ämnet, framförallt Kornknalls eminenta beskrivning av åtgärdande. Det är kanske just den som gör mig bekymrad. Det verkar som att punktsvetsar som släppt (eller ännu värre som i Kornknalls fall) mer är regel än undantag. Är det så? Eller är det bara hårdkörda ex som råkar ut för detta? Är det så att även om man hittar en bil som är hel idag, så är det bara en tidsfråga innan svetsarna släpper? Åtgärdade BMW själva detta fom ngn viss årsmodell? | |
|
Kornknarr. Inte Kornknall... :) |
|
|
Det är nog svårt att gissa en frekvens på det hela tyvärr. Men jag hade nog resonerat ungefär som så, att det inte skiljer sig nämnvärt från att köpa en klassisk fin gammal amerikanare. I de fallen brukar man, vad jag vet, räkna med att få renovera automat-lådan vid 10k mils intervall. Och visst, det är väldigt långt för en entusiastbil; men principen är den samma. Vill du verkligen ha en sådan bil, så hade jag inte blivit skrämd av bakvagnskonstruktionen. Begär att få bilen genomgången av en gedigen verkstad - och ta gärna höjd för det redan vid köp, så har du inget att oroa dig för. Det är ju inte bara bakvagnen som kan kosta pengar på sådana här bilar. Min 98 z3m roadster går med orginal vanos - men vad jag sett finns det de som renoverat vanos för dyra pengar osv.. osv. Jag kan annars skriva under på att det är just en drömbil och jag ångrar mig inte för fem öre. Skaffa dig lite "mekarvana" och sköt servicen själv, så sparar du lätt in pengar för att renovera eventuella fel. :) |
|
|
För övrigt köpte jag min bil på firma för en sisådär 3-4 år sedan, och ska man vara efterklok så var det bra att ha köpt den på firma. Jag fick lämna in min bil till bmw för renovering av bakvagn - på bekostnad av säljande firma. I och med priset på dessa billar billar så gäller ju konsumentköpslagen så jag skrev ett kort brev till säljande firma (med hjälp av konsumentvägledningen eller vad det nu heter, i kommunen) där jag förklarade att priset inte står i relation till bakvagnens skick samt att i fall de inte låter mig lämna in bilen till valfri verkstad för renovering så häver jag köpet. Efter ett par telefonsamtal så fick jag som jag ville. Det enda jag ångrar nu, är att jag inte snokade reda på det där förstärkningskittet som säljs från usa. Men min lokala bmw verkstad lät göra jobbet enligt konstens alla regler, så nu är den iaf hel med omlackering i bakvagn och rostskydd etc. Och hinten är givetvis att det kan vara värt att överväga att köpa lite dyrare från firma. |
|
|
Jag tittade på två M innan jag köpte min. Båda hade punktsvetsproblemet. Den jag köpte fick jag nedsatt med så mycket på grund av detta så att jag köpte den och räknade in kostnaderna för reparationen. Det är svårt att veta vad som beror på hård körning, det är ju svårt att veta hur föregående ägare kört men man kanske ska räkna med att de flesta som köper en M har svårt att låta bli :-)? Jag skulle kolla noga, och räkna in den kostnaden innan jag köper. De här bilarna börjar bli till åren så man måste räkna med en del kostnader. Andra väl kända svagheter är som nämnts vanosenheten men också vattenpumpen. Randy Forbes kit som jag installerade i bakvagnen är ju ett utomordentligt sätt att lösa bakvagnsproblemet på och man vet att man får en lösning som håller bilens livslängd. Randy som tillverkar och säljer dem skickar med en fantastiskt bra beskrivning och svarar på alla frågor man har inom ett dygn. Om den bil man köper inte har problemet bör man nog kolla någon gång per år för att se så att inte det visar sig. Man kan behöva kolla både på punktsvetsarna inifrån bagagerummet men också på själva differentialfästet. Själv skulle jag bli glad om det blev lite varmt så jag kunde få prova bilen någon gång... Jag passade ju på att byta alla bussningar i bakvagnen samtidigt som jag hade allt nere + en del andra saker. |
|
|
Tack för utförliga svar. Om man extrapolerar era svar så så indikerar de att ALLA Z3 M har detta problem... Kanske läge att lyfta på mattan i min 2,8 också... |
|
|
Bilen är som sagt till åren kommen; så antingen en bil med få mil på mätaren eller ta höjd för det vid inköp. Allra helst de två ovan nämnda. Jag vill ändå skriva under på att det är en grymt fin bil, och sedd som en entusiastbil och skött som sådan så finns det få bilar i den kategorin som är lika fina. En 15 år gammal bil kan ju inte förväntas bjuda på samma service-konto som en fabriksnybil. På gott och ont. Halva nöjet med en sådan här bil är ju att få sköta om den. Antingen genom att göda lokala bmw verkstaden eller genom att ägna den tid själv. Ett tillägg på listan över saker som kan ge problem är stolsbussningarna. Du märker lätt av ifall de är slitna för då glappar stolarna vid kraftig inbromsning alternativt acceleration. Inget jätteproblem men något som är grymt irriterande när man väl förälskat sig i bilen. Dessutom något som eventuellt kan ligga till grund för prutning på bilen. Det är jättelätt att fixa för den händige. Det går att köpa nya men lika mjuka bussningar från bmw för en billig peng och byta; det är bara att ta ur stolarna och i skenan som drar stolen fram/bak så sitter det en bussning du byter. Alternativt så går det att köpa en lite hårdare bussning från entusiaster. Jag fick tag på hårdare bussning från det här forumet. Tydligen ska BMWs egna slitas väldigt fort och jag själv hade ingen större lust att behöva ta ur stolarna igen så jag gick på den hårda varianten. Kunde inte se hur det skulle vara så värst farligt. Fritt från minnet så skjuts stolen fram och bak via en gängad axel som det sitter en slags löp-grej som stolen är fäst vid. Inuti den löp-saken så sitter det två bussningar. Det är gjort på en eftermiddag när du väl kikat på bilder osv och förstått hur allt sitter ihop. Finns videos på internet som pedagogiskt förklarar. Det enda "problemet" var väl att det är två gängade axlar per stol med en infästning i varje - och de ska ju vara parallella när du sätter tillbaks stolen. |
|
|
Köpte min M när den hade gått 2800 mil o nu har den gått knappt 10.000. Inga sprickor ännu som man ser iaf. Men jag använder inte bettan för o rita lakritsremmar med heller. Det som dödar fästpunkterna är starter där kopplingen dumpas. Då slår det hårt i drivlinan. Men glapp i stolarna det har man o rep.satsen ligger i garaget... :-; Mvh Peter. |
|
|
Stolsproblemet har jag avhjälpt ... dessvärre med lysande airbag lampa som följd... :( Kornknarr var behjälplig att släcka, men det började lysa igen ganska snart (jag var övertygad att problemet uppkommit genom att jag glömde koppla ur batteriet innan jag tog ut stolen). Troligen är boven en sladd eller kopplingsdon. Vad det gäller subframe problemet hittade jag denna filmsnutt: Länk Ser riktigt illa ut... Hittade även ett svar på min fråga i första inlägget: "Åtgärdade BMW själva detta fom ngn viss årsmodell?" Tydligen lade man en extra svetssöm runt subframent förutom punktsvetsarna. Länk Frågan är om det gör ngn större nytta... |
|
|
När man har känt på hur tunn plåten är i golv, balk och i själva fästet undrar man verkligen om det gör någon nytta med lite svetssömmar i det långa loppet. Själv har jag idag tagit första rejäla turen efter att ha byggt in Randy Forbes lösning! Underbar bil! Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.