|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tackar, känner mig helnöjd, och vill bara att arbetsdagen kan ta slut så man får ut och åka igen:-P! Enligt färddatorn landade förbrukningen på 1,02 l /mil på vägen upp. Skall tanka i dag efter jobbet och räkna ut den riktiga förbrukningen, återkommer om detta. / Johan |
|
|
Ok, det låter normalt. Jag tycker förbrukningen i datorn stämmer bra överens med verkligheten på min 745. Fick du med några roliga sommarhjul till bilen eller ska du inhandla? |
|
|
Tankade på eftermiddagen, riktiga förbrukningen hamnade på 1,07 liter/milen. Körde ju mest motorväg upp till v-ås, motorvägsfart + moms, en del stadstrafik ffa idag. Känns helt ok. Både sommar- och vintedäcken är i dimensionen 245-50-18, vilket väl är det bästa för plånboken sett till däckskostnader och soppaförbrukning och kanske även komfortmässigt. Utseendemässigt känns dimensionen helt ok tycker jag, iaf än så länge. Dom skeppar upp sommardäcken på en pall till V-ås, kunde inte få med mig dom + familjen i bilen på ett rimligt sätt. Det känns skönt att åka en riktig bil igen, att jag stod ut med S**aben i 3 år är obegripligt.....:-P / Johan |
|
|
Vilken typ av fälgar fick du till sommardäcken? Om du inte vet modell så kolla här: Länk :) /Robban |
|
| Btw, kul att din riktiga soppaförbrukning stämde ganska väl med färddatorn. På min fick jag justera upp beräkningen med ca 23% i servicemenyn för att det skulle stämma. | |
|
dom fråga men, hur tyst är bilen jämfört med saaben? |
|
| "dum" skulle det vara | |
|
Ingen dum fråga alls. Saaben var faktiskt inte så illa att köra med, jag raljerade lite när jag skrev att jag inte förstod hur jag stog ut med bilen. Jämfört med andra bilar i samma storleksklass var den helt ok komfortmässigt. Jag har varit ute och provkört en del nya bilar med tanke om tjänstebil, men tyckte faktiskt inte att ökningen av komfort/körglädje motiverade den kostnaden, och då har jag även provat 520d, Mercedes C/E-klass mm. Gällande Saaben hade jag visserligen ett lite grövre avgassystem, men även själva motoljudet var klart högre i den bilen jämfört med 745:an. BMW:ns motor hör man knappt. Även vägljud och vindbrus är betydligt lägre. Sen är komforten i övrigt i en egen klass också. / Johan |
|
| Jag vill instämma ang 745ans motorljud och däckljud som är i princip obefintligt, däremot tycker jag att den är aningen stötig, jag tyckte polarens E38 gick jämnare på vägen. Vad tycker du? | |
|
Nej, jag tycker tvärtom, och att gången är mjukare i E65:an jämfört med min gamla E38:a. Bägge bilarna kan nog uppfattas som lite stötiga i låga farter, men när man väl är uppe i hastighet är gången mjuk. Men generellt när det gäller skarvar och gupp i vägen, så tycker jag nog 745:an är mjukare än jag minns att min gamla 740 var, där kunde jag störa mig lite på stötigheten ibland. / Johan |
|
|
@ Robban Tack för länken till fälgarna. Har som sagt inte fått hem sommardäcken, så jag törs inte svara på frågan än. Såg förstås fälgarna på plats, men är inte så bra på detta att jag kan peka ut vilka det är i länken du gav. / Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.