AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.960

Bilen hoppar till när man släpper gasen

di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Min 328-e36 rycker/hoppar till imellan åt när man segdrar den på högväxel och släpper på gasen tycker även det låter som det klonkar till under bilen någonstans.
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Följande finns att läsa i begagnatguiden om e36:

"Hjulupphängningen är en vanlig felkälla på E36. Många exemplar körs hårt vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.
"

Låter alltså som de är silentblocken som behöver bytas!
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Stämmer delvis in dock så är bilen ej ostabil på något sätt.
Glömde även skriva att jag har haft inne bilen på Need for Speed i Malmö och dem upptäckte att ett motorfäste var kasst samt ett växellådsfäste dock inget annat. Och motorfäste och växellådsfäste/kudde är numera utbytt men problemet kvarstår som sagt.
Ca
92
Cape
E92 335i 2008
Hej!
Precis som 328e36cab säger så är detta ett vanligt problem bland både e36 och e46, dock gjorde några förbättringar på e46 an.
Jag vill inte skrämma upp dig men en kompis har en e36 325 som hade samma problem fast hans problem va mer "grovt". det visade sig att fästet till bakaxeln hade spruckit så hela jävla bakaxeln va lös. men du behöver nog inte vara orolig, låter precis som att det är silentblocken.

di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Var idag iväg till en Bmw verkstad och dem ville ha mellan 4500-5000kr för jobbet att byta dem och det tycker jag är i högsta laget, så min undran är hur pass svårt det är att byta dessa själv? Enligt killen på verkstaden jag snacka med så går det typ inte att göra utan specialverktyg?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bosse bildoktorn tog upp detta i ett avsnitt.

Länk

dizazter
328 coupe-98 e36
Fast det är ju en e34 antar att det inte ser likadant ut som på min?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.