AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
952

Vibrationer/Obalans BMW 518 E34 misstänker glapp i kardan?

Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Hej. Ska försöka formulera mig så bra som möjligt trots att klockan är mycket.

För ett tag sen började jag få vibrationer i min Bmw av årsmodell 95. Uppkommer vid runt 100km/h och försvinner vid runt 120km/h. Studsar liksom fram. Det lustiga är att vissa dagar hade jag ingen obalans alls? Men nu är hoppet slut, nu har jag kraftig obalans hela tiden vid nämnda hastigheter. Hade nyligen en broms som låg på något fruktansvärt i fram, bytte bromsok. Blev faktiskt lite bättre, men sen kom det tillbaks. Kanske skivan slagit sig..? Då är min fråga, kan en skev bromsskiva orsaka obalans även när man inte bromsar?

Min andra fråga, när jag låg under bilen och kollade över stag osv, då greppade jag tag om kardanen och kunde vrida den lite. Är det normalt? Eller ska den vara helt stum?

Tredje frågan: Fick "bra att veta" på dålig länkarmsbussning vänster bak. Kan detta orsaka all denna obalans? Det känns nästan som om bilen studsar fram! Isåfall kanske det kan vara denna som är anledningen?

Jag har ordning på däck osv, det är rätt nya saker som sitter på vad gäller den biten.

Bilen ska snart in på besiktning, så vi får väl se om de hittar någonting.. Tänkte att jag skulle väntat med mina frågar tills efter besiktningen, men jag kunde inte hålla mig. :P

Mycket tacksam för svar, med vänliga hälsningar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.