|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en e46 med N42 motorn som krånglar. Tidigare har den inte gått på alla cylindrar, då bytte jag två tändspolar sen gick den som den skulle. två veckor senare var det samma problem igen, då bytte jag nästa tändspole (allt dett hände i oktober). nu har samma jag fått samma symptom och undrar varför tändspolarna går sönder. Är det något man kan göra något åt? | |
|
Måste vara ovanligt. En spole gick sönder på min och på BMW sa dom att det är väääldigt sällan dom säljer spolar till den motorn! ///Micke |
|
|
Jag tycker att det är konstigt att det går sönder hela tiden. Vad orsakar detta? Min lärare tyckte att jag skulle kolla upp jordpunkter så att det inte kan glappa där. Men var sitter dessa isåfall? Mvh Philip |
|
| Jag har bytt 4 tändspolar på min i år (m54 motorn). dom går sönder för att dom blir för varma, då spricker dom. Då kommer det in fukt i dom och dom slutar fungera. Jag vet inte om din motor är så annorlunda förutom att du har 2 cylindrar mindre. Men byt till bosch så borde dom hålla bättre! | |
| tändspolarna återkallades i nått land för de gick sönder när det var för varmt.. Är alla bytta en gång borde de inte gå sönder.. Kolla om du har olja i tändstiftsbrunnarna som möjlightvis skulle kunna förstöra spolarna.. | |
|
Jag får tacka för svaren och återkomma senare om det inte löser sig, kan även nämna att motorlampa tycker om att blinka, hoppas det inte är något annat men koderna ska självklart kollas upp. Någon som har något tips på en bra obd2 läsare som inte kostar skjortan? Med vänlig hälsning, Philip |
|
|
Jag har denna: Länk Programvaran i telefonen, Torque Pro, finns att ladda och funkar perfekt till enheten. Jag har en typ av problem som kan liknas med dina, dock bara i regel när det är under noll grader ute. Torque Pro felkod "P1347, misfire cyl 3, fuel cut off..." och alltid när motor är kall och i det "blåa" temp. området på värmemätaren. Aldrig när den är över. Startar man den i -10 och motorn är varm, inga problem. Har provat det mesta, skiftat spolar hit och dit men får likt f-n samma felkod. Kopplar jag in Torque Pro när motorlampan lyser konstant efter ett tag (när motorn fortfarande är "kall") och tar bort felkoden går den direkt igång på alla fyra cylindrar igen, så en spole kan det i min värld omöjligen vara. Ett synnerligen suspekt elektroniskt fel, men det är svårt att felsöka. Längtar efter när det är generalfel så det går att felsöka...;((( Börjar fundera på någon typ av temp. sensor, luftmängdmätare... -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Tack för tipset :) När det började krångla för mig för första gången så fick jag också P1347. nollade koden men den gick inte bra för det, kollade spolarna och kom fram till att en var helt död och att en gav halv bra gnista, så jag bytte båda två. Den gick bra i två veckor sen gick den tredje spolen, hade inne den på verkstad för felsökning (tyckte att det var konstigt att den käkade tändspolar), men de kom bara fram till att det var en tändspole. Bytte denna och så fungerade det hur bra som helst, allt detta hände i oktober-december. Men nu har den fjärde gått sönder, har inte kollat vilken det är än men kan ju hoppas på att det är den sista gamla (har inte kört den heller). Den ända bosch spolen jag kunde hitta var denna men är det en bosch eller NGK? Länk Mvh Philip |
|
| Jag har bytt tändspolar på flera av mina bilar. Det verkar vara så att de går sönder efter en viss tid. Bytte nyss på 318. Olika bilar, olika motorfamiiljer men samma sorts tänk avseende spolarna. Matthias | |
|
Tänkte uppdatera om vad som har hänt med bilen! Tändspole byttes och bilen gick som en klocka..... i typ två dagar :(. Nu tillbaka till ruta ett, har kollat spolarna och alla fungerar, vad är nästa steg? styrbox? Spridare? Vad kan jag försöka göra? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.