AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.774

N42 problem efter omkuggad kamkedja

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har rivit och satt ihop en N42 (E46 318i -02) som kuggat om kamkedjan (tydligen vanligt). Nu startar motorn och går jämt och fint och bilen går som den ska. Den går dock inte att starta om efter man stängt av den. Den ger 4 felkoder och nollar man dem startar den igen men felkoderna återkommer direkt och den går inte att återstarta utan att nolla felminnet igen. Felkoderna är på kamsynken för både in (2781 camshaft sensor in) och ut (2782 camshaft sensor out) , en för att bägge kamsynkarna felar (27C1 master camshaft sensor) samt en på VANOS ut (27BB camshaft control VANOS out). Har rivit och kollat att motorn verkligen linjerar 3ggr nu och allt står som det ska. Motorlampan släcks när jag nollar felkoderna, men EML lampan lyser ilsket konstant. Valvtronic-helvetet verkar funka som det ska, den ökar ju i varv när jag gasar och den ger inga felkoder. VANOS enheterna låser som de ska på kammarna vid linjering.
Om båda kamsynkarna verkligen fallerade borde den väl inte starta och dessutom gå bra, tycker jag. Varför ger den då felkoder?
Ideer, uppslag, tankar någon? Börjar bli bra less och dessutom rådlös här... =/

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jobbig motor detta,har du möjlighet att köra inpa o kolla livedata när den går?
Spontant känns det som insugskam står nån kugg fel,,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jo, har INPA. Har inte kollat livedata dock. Jag håller med om att det känns som att någon kam står fel, men det gör de inte. Inte ens lite. Linjeringsverktygen passar perfekt när jag sliter av ventilkåpan och lägger dit dem. Och jag får ju felkod på bägge kammarna...

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har egentligen inte alls koll, men om en kamaxelgivare ger felaktig signal till ECU så går väl ECU ist på ett defaultvärde? Sitter givarna i som de ska? Ger givarna korrekta värden?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Givarna sitter som de ska och kontakterna sitter som de ska liksom triggerskivorna. Detta är kollat om och om igen.
Vet inte huruvida de ger korrekta värden.
Har lite svårt att tro att ECUn skulle ignorera felaktiga värden och starta, men ändå ge felkoder som hindrar fler uppstarter. Men det skulle onekligen delvis förklara det faktiska beteendet... Frågan är i så fall varför det blir felaktiga signaler. Känns osannorlikt att det blivit knas på bägge givarna samtidigt. Triggerskivorna är identiska, så de kan inte sitta på fel kam.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Som sagt, det är bara en gissning om det kan hjälpa dig vidare. De gånger jag haft defekta vevaxelgivare har bilen startat och gått, om än dåligt. Jag har fått förklarat för mig att om en givare är defekt eller ger orimlig signal så går ECU på en default signal, vilket gör att motorn iaf går.
Det jag försöker säga är att om du har möjlighet, testa att byta sensor/sensorerna för vev- och kamaxellägen, alternativt titta närmare på deras värden.
Återigen, jag är lekman och spånar bara, men jag tänker att alla uppslag, även om de kan avfärdas, kan hjälpa dig framåt om du kört fast.
Prova att koppla bort kam givarna, en och en, sen båda, och se hur den reagerar, blir det nån skillad?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag är nu inne på samma linje efter att ni och en (mkt kompetent) god vän alla är inne på samma spår, defekt kamtrigger. Ska greja med detta imorron söndag.
Tackar för tips! =) Hade kört fast helt. Återkommer med eventuella resultat.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bilfan startar och går oavsett hur jag kombinerar kamtriggrarna. Att den startar med båda urkopplade betyder rimligen att den går på waste fire. Det trodde jag inte den kunde...
Enda skillnaden är att när en (eller båda) givare/na är urkopplad/e (eller urtagna ur toppen men ikopplade) ger den en annan felkod, "kortslutning".
Pga nummerändringar är det lite snårigt, men jag har konstaterat att det är samma givare som på tex M52 och M54 så jag ska höra bland lite bekanta om det kan gå att skaka fram en givare att prova med.
Verkar inte vara helt ovanligt att det tränger in olja i dessa divare och ställer till med kaos.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Och hur gick bilen innan kedjan kuggade? har du kollat livedatan så staplarna är normala.
Jag böt en givare på en N42 (insug)förra veckan , bilen var ngt trött och rullade ut felkod men den gick hyggligt ändå.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag tog över jobbet från en verkstad som påbörjat jobbet. Vet inte hur den gick innan. Men den startade ju mer än en gång iaf...
Känns som att den kanske är en liten aning seg i gassvaret obelastad. Bilen står på sommardäck så någon riktig provkörning låter sej inte göras.
Fick låna en givare men det blev ingen som helst skillnad hur jag än kombinerar givarna.
Ska försöka kolla livedata. Har inte gjort det tidigare.
Känns extremt osannolik att båda givarna har kukat ur samtidigt tycker jag. Och även fast jag nu testat med en tredje givare så fortsätter den att ge felkod på båda, plus master.
Från början gav den felkod även på vanos ut. Sen på båda vanos och nu vanos in. Wtf!?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har kollat runt i INAPA med motorn igång och det enda som verkar anmärkningsvärt är crankshaft adaption inlet bank 1 värdet som är extremt högt (139). Även outlet bank 1 är högt (52) medan övriga crankshaft adaption ligger på noll. Får inga förändringar på nått av dessa värden oavsett varv och heller ingen förändring om jag kopplar ur kamtriggrarna och VANOS ventilerna. En googling visar att extrema värden på crankshaft adaption inlet bank 1 verkar rätt vanligt. Har dock inte hittat någon förklaring på vad det värdet faktiskt anger.
Hittar ingen annat livedata i INPA som verkar vara relaterat till kamtrigger.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har kommit fram till att "bank1" nog betyder cylinder 1&3 och "bank2" avser cylinder 2&4.
Frågan vad som menas med "crankshaft adaption" kvarstår dock. Tändning?

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Jo så är det
Hm rackarns att det är så svårt att byta vevaxelgivaren,men en första grej är att kolla upp kabeln o anslutning.Givaren sitter gömd under insug vid startmotorn
Testa även att rycka ur nr16
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har rivit insuget 4ggr nu, så jag börjar kunna det. =) Har känt att vevtriggern sitter fast och likaså kontakten. Inga uppenbara konstigheter med kablaget heller. Ska testa att rycka nr16.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du nån aning om den krökte ventiler när den kuggat över ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Nej, det vet jag tyvärr inte. Tog över ett påbörjat jobb, med allt vad det innebär... Var bara 2 lätt smekta ventiler.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Någon som har tillgång till ett linjeringsverktyg för kamtrigger på N42 som skulle kunna ge mej måttet mellan (eller över) tapparna? Vore väldans tacknämligt! Måttet jag har.gjort mitt verktyg efter är troligen något fel. =/

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Med rätt mått på verktyget slutade bilen äntligen felkoda!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kanon !!! att höra

Det här med uppdatering av kedjesträckaren är ju ganska viktigt om man ser till detta.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hasso: Är det inte märkligt att avståndet från skallarna ner till gängan verkar skilja rejält mellan kedjespännarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.