AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.969

Dags för nytt. BMW 320 e91 2009-2010

Sida 3 av 3
Så trist å höra om alla problem folk råkar ut för med dessa premiumbilar. Just nu känns det som att det blir en chansning oavsett om man väljer audi eller BMW. Humm, det enda alternativet i samma klass jag kan komma på är volvo v60 men dom ligger fortfarande långt över budgeten. Funderar på att hitta mig en lågmilare 320 så får maskinskadeförsäkring om det skulle uppstå motorproblem. Så får man väl sälja bilen om ett par tre år när försäkringen gått ut.

Kan någon med erfarenhet tala om maskinskadeförsäkring täcker om det ev. skulle uppstå något av problem ni nämnt tidigare här i tråden? Och isf brukar det gå smidigt eller är försäkringsboalgen bångstyriga?

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Min bil var knappt fyra år gammal, BMW tog ingenting utan försäkringen fick snällt punga ut +80k för ny motor samt installation och all tid o testande som utförts av innan man hittade orsaken. Min självrisk låg på ynka 2 lök. Verkstaden skötte allt, smidigt för mig.
Okey, då kan man känna viss trygghet i att ha en maskinskadeförsäkring att falla tillbaka på då? Nu känner jag att jag kan behålla 320:n som alternativ iaf. Jadu, jag blir inte klok på det här med bilköp. Om man ändå inte hade varit materialist, då skulle man hittat en bil minuten efter att man kom på idén att köpa en. :)
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Med tanke på hur mycket N47 bilar det rullar på vägarna så är det ju relativt få bilar med problem som man läser om rycker iaf jag.

1/3 av alla nyare bmw man ser på vägen har nog n47 skulle jag tippa på.

Här på forumet är det ju ett par stycken 2-3st som jag läst mig till fått byta kedjor mm på n47

Att bmw gjort ett Puma med olika åtgärdsförlopp betyder ju inte heller att det gäller massa bilar utan det är ju för att underlätta för verkstäderna att byta rätt delar på rätt bilar om åtgärden krävs.
ef
13
ef98dpa
320i Touring -07
Hej.
Funderar på en 320i med 110kw, N46(?). Är det några liknande problem med den eller annat som är mindre bra?
Jag har nu kört en 320i med N46 motor och kan bara berömma den lilla rackaren! Har fungerat i princip felfritt förutom att jag fick byta LMM. Har gjort två Europa-resor med den, den går billigt och snällt, hade varit skönt med fler hästar att leka med, men det funkar helt OK med 150 kusar med, speciellt med tanke på att allt fungerar som det skall varje gång. Kan inte att BMW misslyckades så kapitalt med N43 som ersatte N46, det för tankarna tillbaka till ett annat av deras misslyckanden, M40, även om M40 hade ett endta typfel.

RBiH for life!
Fortfarande ingen edit-knapp efter alla dessa år? :)
Har kört en 320i i tre års tid ska det vara!

RBiH for life!
ef
13
ef98dpa
320i Touring -07
Tack! Jag har redan köpt bilen, men det känns bättre iaf :)
Här kommer en helt annan åsikt om 320i N43 170hk.

En nära släkting till mig har haft en 320i Touring -08 sedan ny. I somras hade den rullat närmare 14 000 problemfria mil när motorlampan plötsligt tändes och bilen började gå dåligt. Bilen lämnades på närmaste BMW-verkstad som konstaterade att motorn måste bytas. Punkt.

När jag fick höra om detta blev jag mycket tveksam och bad henne lämna den på en annan BMW-verkstad, som jag har större förtroende för. På min inrådan gjordes en oljeservice i förtid och tändspolarna mm byttes kostnadsfritt pga återkallelse. Efter det gick bilen helt normalt men motorlampan lyste fortfarande. Felsökning gjordes igen och nu den visade den bara felkod på nox-sensorn och en lambdasensor.

Utmanade ödet och lånade bilen på min semester. Med fem personer och packning åkte vi först hela bottenviken runt, nära ryska gränsen i norr. Därefter nästintill non-stop till södra Tyskland, bitvis gick det över 200 km/h på Autobahn. Totalt avverkades nära 700 mil. Den utdömda motorn fungerade helt utan problem!

Vid hemkomst lyste fortfarande motorlampan. Kontaktade då min lokala verkstad som bytte Nox-sensor och en lambdasensor för ca 4-500kr styck, inkl arbete landade det på 1600 kr. Därefter har bilen gått ytterligare 2000 problemfria mil. Det kostade alltså 1600 kr istället för ett motorbyte.

Har även haft en 520i -09 (identisk motor) innan min nuvarande bil och den fungerade helt perfekt under tiden jag hade bilen.

Jag överväger starkt en 320i Touring -10 som ersättare för min 530xi LCI nu när våren närmar sig. En rolig, driftsäker och bränslesnål bil som faktiskt är rätt pigg trots sina 170hk.
Där ser man, det är inte alla N43 som är problematiska, men det är ingen tröst för alla dem olyckliga ägare som drabbats. Då är det bara att njuta när de fungerar som de skall,

RBiH for life!
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Min far köpte för ca 1 mån sen en 318i Touring hos Förenade Bil i Malmö och nu är den inlämnad för att den gick ojämnt under acceleration. BMW skyller på att bränslet min far tankat är defekt och att de nu skickat det för analys. Är detta ren bullshit eller har någon hört något liknande? Jag har haft BMW länge och haft många olika modeller men har aldrig haft några motorproblem hittills.
Tacksam för idéer!

Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Det var fö en 2009 som gått 5700 mil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.