|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kommentar till Bjerse'r: I sena 320i 2007, med 170 hk - är det verkligen N46 i den...? |
|
|
Har du 170hk så är det N43an.. Bjerser, mycket bra inlägg med vettiga synpunkter. Men när problemet ändå är såpass frekvent då man BARA tittar på 320i/d (2 av 100 BMW omfattar ALLA serier och motorer) och snubben dessutom är ute efter en som gått 10k mil så kan jag inget annat än avråda honom från allt som har med E90ns fyror att göra. Finns inget att undersöka närmre; jag köpte min bil då den gått 2500 mil, pratade med ägaren om allt möjligt bara för att få en bild av vad han var för någon, lät honom ta den på ett M-test Testaren som jag hade talat med innan ringde mig när han höll på att skriva ut intyget och sa att han aldrig sett en så välskött bil PLUS att han själv nämnde vilket seriöst intryck ägaren gjort på honom (bekräftade min känsla utan att jag fråga). Betalade premium för den, prutade inte ens. Sen gick det bara åt helvete vid 6200 mil. Pang. Fick ny motor och allt (fabriksny, noll, zero mil), men inte fan ville jag behålla bilen så redan innan den kom var jag inne på BMW och diskuterade inbyte. Man tar inte risken, och att konstant behöva vara uppmärksam efter dödsrasslet kommer skapa mer stress och smärta än att köra en Renault Twingo. |
|
|
I förhållande till hur 2liters fyror många som sålts skulle jag säga att problemen är oerhört små. Det blir inte mindre tråkigt för de som drabbats men men än en handfull fall totalt (5?) är det inte på Sveriges största BMW forum i alla fall. ------- //Lövet |
|
|
Perse1: Jag ber om ursäkt det verkar som om du haft en N43 i din bil, jag hade för mig att det bara var coupé och cabriolet som fick den motorn 2007 och att andra karosser med den maskinen var bilar tillverkade från 2008. N46 har 150hk och fick aldrig mer än så. Dannebilar: Skall du montera original xenon i efterhand är det mycket som behöver bytas ut till dyra belopp om det görs hos BMW, en begagnad strålkastare kostar cirka 4.000:-/styck till exempel utan elektroniken bakom. Sedan tror jag inte bilens dator kommer vilja kännas vid dessa utan lite övertalning, det är inte plug and play på dagens bilar längre tyvärr. 318d har samma maskin som 320d så det är ingen genväg undan problemen, du kan inte tänka dig en 3-serie innan facelift och gå upp lite i motorstyrka istället. Till exempel en 330i 2007/2008? Vitoco: Visst är det märkets genomsnitt men det var därför jag gjorde just ett antagande på siffran två procent, eftersom ingen statistik släppts för 4cyl. 3-serie finns det ingen mer exakt siffra att gå på. Vem vet antingen så hamnade jag nära sanningen eller en bra bit ifrån, men min poäng var att jag tror inte man behöver förvänta sig ett haveri. :) //Bjersér |
|
|
Oj, låter som det kan bli en dyr historia att eftermontera. Så tråkigt när man hittat en 325 som har allt man vill ha förutom xenonljus och för mig finns det inte att köpa en ny bil idag utan xenon. Dels för att det ger bra ljus och sen är det otroligt snyggt. Har kollat lite på 325 touring 07-08 men det känns fel för mig att köpa något som är äldre än LCI:n. Tvivlar inte på att en välskött 325:a innan LCI:n kan gå lika fint men det är just dom mjuka formerna i framspoiler, lyktor, grill och baklucka jag skulle sakna. Men om det är någon som har erfarenhet av 325:a touring så får ni gärna skriva några rader om er upplevelse av den. I övrigt kul att det många kunniga här på forumet. Är verkligen glad att jag slängde ut lite frågor här annars hade jag sannolikt suttit och skuffat runt i en 320i slutet av nästa vecka. Och med min vanliga tur så hade jag säkert stött på problem. Nu är det väl inte säkert att gräset är grönare på andra sidan men som tidigare nämnt är en audi a4 hög intressant. Men hoppas fortfarande att från ingenstans det dyker upp en 325:a -09. Vad konstigt det känns att tänka audi, haha. |
|
| Känns lite som att det kan vara läge för att köra sexa innan enfrågepolitikerna gör det helt omöjligt. Här i Göteborg blir man ju näst intill naglad vid skampålen bara man viskar "bil" över huvud taget... | |
|
2008 325 är helt identisk mekaniskt med LCI. Bara utseendet som skiljer. Men är det just det du letar efter blir du kanske besviken om du tar en -08. Annars är det riktigt bra priser på pre-LCI nu: Länk ------- //Lövet |
|
| Och hur många havererade 325or finns det här på forumet då? Noll, och jag tror det finns fler medlemmar med 325or än 320 här dessutom. Det om något säger tillräckligt mycket mina herrar. | |
|
Satt inne på realoem häromdagen och tittade på kamkedjekonatruktionen på fyrorna och jämförde med sexorna; på en fyra sitter kedjan på två kugghjul och får en rektangulär/elliptisk form. Sexorna hade fler lastpunkter än så, om jag minns rätt så var det fyra kugg som gav den den oregelbundna form den hade. Lasten är alltså fördelad över större delen av kedjan. Jag tror att detta har jävligt mycket med problemet att göra. Sen titta jag på N20n, dvs fyran i min 328a. Sen ville jag inte titta längre :( haha hoppas och litar på att den är kraftigare för dom kan inte göra samma misstag igen.... |
|
|
Låter inte så roligt att läsa det här, när man själv kör en 320, men min har gått 13500 mil nu, utan, de problem som ni nämner här. BMW CS #5206 |
|
| Det behöver ju inte hända. Du har en fin bil som gått felfrit hittills, ta på trä, så fortsätt njuta av den och glöm att du ens läst domedagsprofetiorna jag bidragit med ;) | |
|
Är det enbart bensin fyran 320i som har "felkonstruerad" kamkedja? |
|
| "Rektangulär" var en väldigt dålig beskrivning av kedjan på N43/N47, här är den Länk mitt minne svek mig om N20, till min lättnad, den har en triangulär form a' 3 kugg Länk dom har lärt sig.. | |
| (Borde lagt mig för en timme den) den första länken visar N47ans kedja. Dubbellkollade N43an och den ser faktiskt ut som i andra länken, dvs liknar den till nya N20.. Ja, så går det när man surfsr med ett öga öppet :s N47 har definitivt en sämre design, bara två kugg/lastpunkter. Mm, sovdsgs ;) | |
|
De nyare direktinsprutade bensin 4orna har inte haft några problem med kamkedjor mig veteligen. dessa kom väl från 2008? Diesel 4or med kedjaproblem är ju bara en promille av antalet bilar som rullar på vägarna så det är ju heller inte så mycket att bekymra sig över. Men jag håller med dig Vitoco om att den 4an som du hade i din förra bil är ingen höjdare, har haft 2 bilar med den motorn den ena körde jag från 9000mil till 14000mil med utan några problem alls eller oljud, den andra bytte jag kamkedjan samt vevaxeldrevet, spännare skenor packningar mm vid 10800mil pga kedje hopp. |
|
|
Men hur vanligt är det egentligen med dom motorhaverierna och kamkedjespännare? Hur kommer det sig att vissa drabbas av det och vissa andra inte? Skiljer fabrikatet på vissa av dom komponterna från bil till bil när dom tillverkar dom, även fast det är samma kaross och motortyp eller beror det på hur den körs eller? Detta kan säkert låta som en dum fråga men jag är inte insatt i det mekaniska när det gäller bilar. Är motorproblemet lika utbrett hos 320d? |
|
| Tror "problemen" är betydligt mindre på dieseln motorn N47 | |
|
Jag kan absolut tänka mig att det säkert har med hur den körs att göra, jag tyckte om att varva ur då och då (självklart bara då motorn var varm) och det belastar såklart kedjan mer. Kör man den alltid lugnt finns det inte direkt någon större risk för att den ska sträckas tycker jag. Kanske helt enkelt inte är gjord för mer inspirerad körning till skillnad från de större syskonen :s På e90post hade en kille jämfört en ny kedja med den till hans 320i, den hade sträckts hela två centimeter. |
|
|
Som en liten parantes, dannebilar du säger att du kikar mot Audi istället och det tror jag är ett misstag. VAG (VW, Audi, Skoda mfl) har haft utbredda och välkända problem med haverier på både bensin och diesel med fyra (T.ex 2.0TFSI och 2.0TDI) och sex cylindrar (3.0TDI och 3.2 FSI) med flera. Precis som med BMW ovan är det en liten andel av VAG´s motorer som råkar ut för haveri, men om nu BMW´s bekymmer skrämmer dig kanske man inte skall vända sig till ett märke med fler och mer kända problem? CRF_Niklas: Varför tror du det? Jag bara frågar för i mina ögon pekar allt mot motsatsen, söker och läser man på diverse forum är det i princip endast N47 som diskuteras, det är angående N47 krav och protestlistor för en återkallelse riktats mot BMW (Precis som med spjällen jag nämnde tidigare) och så vidare. Bensinmotorn N43 kanske lider av liknande problem men i så fall har den flugit under radarn hittills. Som sagt oavsett vilken av fyrorna som är den "sämre" så tror jag risken för problem är minimal i praktiken. //Bjersér |
|
|
Som en liten parantes, dannebilar du säger att du kikar mot Audi istället och det tror jag är ett misstag. VAG (VW, Audi, Skoda mfl) har haft utbredda och välkända problem med haverier på både bensin och diesel med fyra (T.ex 2.0TFSI och 2.0TDI) och sex cylindrar (3.0TDI och 3.2 FSI) med flera. Precis som med BMW ovan är det en liten andel av VAG´s motorer som råkar ut för haveri, men om nu BMW´s bekymmer skrämmer dig kanske man inte skall vända sig till ett märke med fler och mer kända problem? CRF_Niklas: Varför tror du det? Jag bara frågar för i mina ögon pekar allt mot motsatsen, söker och läser man på diverse forum är det i princip endast N47 som diskuteras, det är angående N47 krav och protestlistor för en återkallelse riktats mot BMW (Precis som med spjällen jag nämnde tidigare) och så vidare. Bensinmotorn N43 kanske lider av liknande problem men i så fall har den flugit under radarn hittills. Som sagt oavsett vilken av fyrorna som är den "sämre" så tror jag risken för problem är minimal i praktiken. //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.