AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.970

Dags för nytt. BMW 320 e91 2009-2010

Sida 1 av 3
Hej!

Efter att ha skuffat runt i min 323i e46 i snart 8 år så känner jag att en uppgradering är välbefogad. Jag har siktat in mig på en 320i touring 2009-2010 med comfort- och dynamicpaket som har gått högst runt 11 000 mil och nu finns det några kandidater på marknaden. Budgeten uppgår till 150k. absoluta Max 160k. Med denna information så vill jag nu slänga ut några frågor här på forumet till er som har erfarenhet av en sådan här bil.

Mitt körmönster idag är: 2 - 3 längre turer i månaden ( 10-20 mil/tur).
Affären och gymmet nere på byn 4-5 i veckan (ca 2-3 km/tur).
Dom kortare turerna kommer jag dra ner på vid köp av ny bil då jag tycker det är onödigt att slita på en ny bil. Apostlahästarna duger gott och väl :).

* Är <10 000 mil för mycket på en bil som bara är tre år? Har hört att man inte ska haka upp sig allt för mycket på miltalen?

*Förutsatt att tidigare ägare inte tokkört med den, är det en bil som sällan behöver gå på date med verkstaden (bortsett från ordinare service intervaller förstås) ?

*Vet att dieselhästar är starkare än bensinhästar. Tappar man mycket av körkänslan om man väljer en bensin istället för en diesel?

*Förmodar även att en stor service brukar ligga runt 10 000 mil. Vad brukar denna gå på? Vet att verkstäderna skiljer sig i pris men om det kanske finns något genomsnittligt pris på detta som någon vet om.

*Som alternativ till allt detta har jag audi a4 avant 2.0 tdi 170 HK. Om någon har körerfarenhet av båda 320 och a4 och kan tala om skillnad i körupplevelse vill jag gärna höra det. Kvalité, många verkstadsbesök? Min uppfattning om A4:n, utan att ha kört den, är: väldigt snygg kaross men dyr service och dyrare i drift (skatt och bränsleförbrukning)?

MVH

Daniel

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Ditt livs bästa tips kommer här: Glöm 320i helt o hållet, håll dig långt borta från N43:an överhuvudtaget. Punkt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En hästkraft är alltid en hästkraft oavsett om det är en motor driven av bensin, diesel eller gengas som är aktuell! En bensinmotor på 170hk är alltså precis lika kraftig som en diesel med 170hk, och 300Nm är nödvändigtvis inte mer än 200Nm det beror på vilket varvtal dessa levereras.

Så det är en smakfråga helt enkelt, personligen föredrar jag en bensinmotors mjukare och tystare gång samt dess vilja att varva mer och högre. Andra föredrar att mer kraft kommer på lägre varv och föredrar således en diesel, med lägre förbrukning som en bonus.

Jag tycker tvärt om att du förlorar i körkänsla om du väljer en 320d över en 320i, en BMW skall inte vibrera och knattra däremot får den mer än gärna varva 6, 7000rpm eller ännu mer vilket en diesel inte förmår. Men det är subjektivt...

//Bjersér
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Instämmer till fullo på föregående talares subjektiva beskrivning av körkänsla.

Läs gärna alla andra trådar som finns om kamkedjeproblem osv. Jag drabbades av slackande kedja, pedantskött och superservad med oljebyten på halva intervallen, gjorde allt rätt. Motorbyte vid 6000 mil. Älskade motorkaraktären på den där sugfyran, underbar trots "bara" 170 häst... Men nej tack.

Länk
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Det räcker med att läsa sista sidan på tråden jag länka till, ger en bra bild av strulet den drabbas av. Läs _alla_ drabbas av..
Tack för väldigt intressant info. Himla synd att det verkar vara sånt strul med just 320 bensinen då det just nu är den som det lutar åt.

Tanken slog mig just när det gäller dom här motorproblemen att all service och reparation som utförs på akturiserad verkstad sparas i bilens minne? Kan man få uppgifter på sånna här reparationer direkt hos handlaren på plats isf? Tänkte att 320i då kan bli ett säkert köp igen om tidigare ägare åtgärdat dom här motorproblemen som det skrivs om?
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Problemen blir aldrig riktigt lösta och risken för kamkedjeproblemen borde avskräcka dig. Jag vet två andra, vänners bekanta i Sverige, som varit med om samma sak med kedjan.

325an kanske? Läs in dig på dem ordentligt och lycka till ;)
Är det bara bensinaren av 320:n som detta utbredda motorproblem gäller?
För isf kanske man ska droppa den helt och leta efter en 320d?
Om man nu skulle skaffa en 320i som efter ett tag visar sig drabbas av motorproblem, om bilen är nyare än 5 år eller inte gått mer än 10 000 mil så borde väl maskinskadeförsäkringen täcka kostnader för sådan reparation. Har även planerat att köpa min bil av en större bilhandlare så då borde väl även en hederlig 6-12 månaders garanti från handlaren täcka ett sådana här fel?
Vi har en A4 TDI quattro med 177hk och den går riktigt fint. Betydligt tystare och mjukare än BMWs motsvarande fyra. Nackdelen är en högre förbrukning, den drar oftast 0,70 mellan tankningarna.

Med din körcykel skulle jag nog fundera på en 325 med rak sexa som alternativ till 320i. Visst går en 320i fint men när det finns 325 och 320d finns det inte mycket som talar för en 320i.

Ja, motorskadegarantin täcker i de fall du nämner.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Danne, jag tror du är för inställd på just 320i och försöker intala dig själv att du "ändå kan ha garantier". Du vill väl behålla bilen ett par år? Senaste bilen hade du i 8 år och en vild gissning är att du vill hitta en bil för ytterligare 8 år, ta därför mina ord på allvar och se dig om efter en annan modell.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Säger desamma håll dig så långt bort du kan från 320i
Låter skrämmande detta med bensinmotorerna. Tar vad som sägs på allvar så det är väl lika bra att droppa 320:n. Har fått nys om en 320d touring 2010 som gått 11 000 mil. Haft 3 ägare innan. Hur låter detta i kunniga öron?

Vi har en BMW-verkstad här i närheten så funderar på att svänga förbi dom med chassinummer på tilltänkt bil och kolla om dom är villiga och ge ut lite servicehistorik. Man ska ju ändå serva bilen hos dom sen. Vet ni om BMW verkstäder brukar vara behjälpliga med sådan information?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Skrämande om just 320i kan jag förstå
Men dra alla över en kant gällande bensinmotorena.
Är vell o ta i överkant.

Finns mycket andra bra modeller o se sig om kring
Min 320d xDrive -10 som jag beställde ny är till salu om det är av intresse. Kanske över din budget(?) men i mycket fint skick. Se länk

Länk
pe
16
perse1
E61 545i -04
E91 335xi -07
Under det dryga år jag körde 320i e91 2007 i tjänsten hade jag bilen inne för motorproblem 5 gånger. Uppdaterad mjukvara, bytta spridare, bytta stift, bytta kamaxelgivare...you name it. Något som hjälpte? Nej...

UNDVIK detta missfoster till motor!!
pe
16
perse1
E61 545i -04
E91 335xi -07
...det värsta var samme man i verkstadsmottagningen på BMW Group Göteborg som varje gång spelade förvånad när jag sade att bilen varit inne x gånger tidigare inom ett antal månader för samma problem...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
320d har precis samma problem som 20i och det är vanligare att dieseln havererar, vilket kanske hänger ihop med att motorn är vanligare och att en diesel ofta rullar längre sträckor med längre mellan service? Oavsett så hoppar du ur askan in i elden eftersom dieseln är svårare att byta kedja på så vill du vara säker sikta på 325i eller 325d istället.

Bensinsexan N53 har visserligen haft några barnsjukdomar den med men inte haverier utan enklare fel, dieselsexan 25d med 197hk har varit med länge och har inte ens de spjäll som skapat problem på ett fåtal andra varianter.

För övrigt, Perse1: I en 320i av årsmodell 2007 sitter det en helt annan motor N46 mot N43 i senare årsmodeller!

Jag hade dock inte varit orolig för någon av dem, det är en ytterst liten andel av BMW´s bilar som råkar ut för haverier men varenda gång det sker startar drevet med att "Den sista vettiga BMWn har byggts, jag tänker aldrig köpa den nya modellen X". BMW-entusiaster verkar ha en livlig fantasi på det viset.

För några år sedan gick drevet om ovanstående spjäll, ingen skulle någonsin köpa en BMW diesel (Varken 4, 6 eller 8 cylindrar. Alla har spjäll, utom 25d 197hk) för de kommer garanterat rasa förr eller senare på grund av den idiotiska konstruktionen. Idag är de flesta BMW som säljs i Sverige och en större andel av bilarna här på Autopower, just det BMW diesel med spjäll!

Men som alltid se till att köpa en fräsch bil med korrekt historia, åtgärda eventuella kända svagheter, underhåll den vettigt och i allra värsta fall om olyckan mot förmodan skulle vara framme så lyssna efter ett rasslande från motorn som hörs relativt tydligt. Som en cykel vars kedja inte är riktigt spänd ungefär, detta varningstecken på en sliten och slak kedja bör komma som en förvarning.

Att byta en kedjespännare är inte blodigt dyrt, att byta en kamkedja svider i plånboken men är överkomligt, ett totalhaveri är däremot dyrt.

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Naturligtvis glömde jag skriva ner lite av det jag höll i huvudet medan jag skrev, jag har full förståelse för att de som råkat ut för ett haveri är skeptiska efteråt men från den statistiken som förs av t.ex försäkringsbolag kan man se att BMW´s felmarginal för motorproblem ligger på ungefär 2% vilket är lite högre än de tillverkare med minst problem (t.ex Honda).

Jag gör ett antagande och utgår från den siffran:
-I det ingår alla former av motorproblem. Defekta givare eller tändspolar, dåliga spridare, igensatta partikelfilter, turbohaverier, defekta kamkedjespännare, defekta kedjor och naturligtvis totalhaverier.
-Jag uppskattar att elektriska fel är betydligt vanligare än ett turbohaveri, och att ett turbohaveri är betydligt vanligare än ett totalhaveri. Därmed bör totalhaveri utgöra en ytterst liten del av de 2/100 BMW som får problem.

Som sagt jag hade inte låtit det ensamt avgöra ett köp men jag hade varit uppmärksam och undersökt saken närmre.

Sedan glömde jag också att 320d drabbats av huggande koppling och problem med svänghjulet, det finns ett flertal trådar om ämnet här på Autopower.
Det, kedjan och att en turbodiesel rent allmänt har fler komponenter än en bensindriven sugmotor vilket innebär mer som kan krångla gör att jag hade betraktad 320i som ett säkrare val än 320d.

//Bjersér
Tack Bjesnér för mycket intressant läsning. Då budgeten tyvärr inte täcker inköp av en 325 touring med önskad utrustning så är det väl dags å inse att man får lov att kolla på bil av annat märke, så helt plötsligt ligger tidigare nämnda a4 närmast till hand som alternativ. Eller ja, det är väl det enda alternativet annars får det nog vara helt och hållet.

Men jag har lite svårt att släppa tankarna kring hur BMW lyckats med att misslyckats totalt med två av deras vanligaste motorer i i deras viktigaste kaross. Speciellt när man i dagsläget sitter på en av deras äldre bensinsexor (323i e46 import) med totalt 19 000 mil på mätare, varav man själv kört i ca 8000 mil och aldrig haft några som helst motorproblem.

Nej, man får väl hoppas på mirakel att det dyker upp en 325i touring LCI, dynamic och comfortpaket runt 9-10 k mil för runt 160 k från ingenstans. Har så svårt att se mig själv i en annan bil än en BMW.

Men kommer ju på mig själv med att nästan helt glömt bort att fråga om 318d touring LCI då? Kan den vara ett säkrare kort?

Förresten är det någon som vet vad det kostar att eftermontera orginal xenonlyktor hos bmw? utifall man skulle hitta sig en vettig 325:a med allt man vill ha förutom xenonljus?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.