AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
673

Passar en e30 top på ett e36 block (320)?

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Säkert en "skruvad fråga", tycker många...

Jag skulle dock vilja veta om en e30 top mekaniskt passar att skruva på ett e36 block, om båda modellerna är 320? (Passar det, som storlek, bultmönster, osv)? Och om så, kommer det att kunna funka med kamkedjan, osv? Andra problem?
-Kanske rent av redan är någon som testat själv/känner till någon annan som testat och vet om det funkar?

"Vad ska det där vara bra för nu då?"
Jag vill bl a sänka motorhöjden och bli av med vanosen (fast/fix kam) på e36:an. Jag avser använda motorelektronik av eftermarknadstyp, så detta behöver vi inte tänka på. (Dvs ALL motorelektronik byts ut, förutom kanske tändspolarna och vissa givare). Om effekten på motrorn sjunker pga ingreppet är av underordnad betydelse, jag vill bara veta om det fungerar.

Nu väntar jag med spänning på att se om jag får några bra svar!

-Tack! :)

Mvh
//Matts
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Mycket tveksam till att det skulle funka. Jag har såklart inte testat så jag vet inte men ett tips kan vara att skaffa en toppackning till någon av motorerna och testa mot den andra och se om hålen stämmer överens. Gör de det så är det bara att bena ut resten av problemen.
Lycka till och berätta gärna hur det går. :)

///BMW - Was sonst!
M20 (sitter i E30) har kamrem, M50 (E36) har kedja, redan där har du ett rätt stort problem. Vill du sänka motorhöjden så kolla om du kan modda tråget i första hand? Det finns "Vanos-block-off-kit" att köpa till M50.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.