|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har fått mig ett riktigt konstigt ljud i bilen som låter olika beroende på hastighet inte varvtal. Detta är inte från högtalare det kommer från bakre torpeden, tycker det låter mest där men ibland tycker jag det låter överallt. Låter mest när det är vinter ute, vid sommar avtar ljudet ganska mycket. Hittade en youtube video där en kille har exakt samma ljud som mig och skrev att det var lagret som håller uppe kardan, har bytt den 2 ggr nu utan att det försvinner. Ljudet förändrades dock efter senaste bytet till värre men det kan lika gärna betyda att det som jag bytte inte var orsaken och det som egentligen låter blivit värre bara: spelade in lite hur det låter i bilen. Inte så avslappnande när man åker till jobbet direkt, måste ha riktigt hög musik hela tidne för att det inte ska höras. Någon som haft likadant ljud och råkar veta vad det kan vara:) MVh Fredrik | |
| Har en E39 530i 2002 om någon vill veta vilken bil det gäller | |
|
Har ungefär samma ljud och problem , bytte mitt stödlager för någon mnd sedan och då kom ljudet men bara när det är kallt ute -5 och kallare men mitt låter bara mellan 40-60km/t så försvinner ljudet. Innan bytet var bilen tyst och fin , men jag bytte kardan pga mitt homoknut hade givit upp och börjat knacka lite vid inspirerad körning. Vore underbart om någon vet vad detta beror på . |
|
| Har haft ett liknande missljud på en annan bil, och felsökte drivlinan en hel del. Visade sig att ett av de främre hjullagren var kass. | |
|
Svugg vart köpte du dina stödlager ? Jag köpte mitt på Schmiedmann pga priset men undrar nu om det var värdt det , mycke jobb och dyrt med nytt original om man skulle testa och byta igjen :-( |
|
|
Första gången köpte jag från Skruvat och andra gången i tron om att det skulle vara bättre från schmiedmann men icke. Ska försöka låna en bekants garage i helgen som har en billyft så en kan stå och lyssna undertill medans man gasar upp i hastighet i luften. Vet dock inte om det är så säkert att göra så men kan inte komma på något annat sätt att lokalisera ljudet. |
|
|
Underbart att ha tillgång till kompis garage med billyft , blir lite avundsjuk nu ;-) Själv blir det ju gör det själv hall eller att någon runt hörnet värkstad fixar. Precis varit ute och kört nu i +-0 gradit och ljudet är borta , kommer bara när det är minusgrader ute , igår på väg till jobbet och hem lät det riktigt illa och då var det -10 och -4 ute . Men som tur låter det bara mellan 40-65 km/t och den första kilometern och så värkar det som om lagret har fått upp värmen och tystnar . Så jag funderar bara på att leva med det , för lagret borde ju vara bra annars så tycker jag att det skulle låta hela tiden. Kommer att följa denna tråden och se vad du kommer fram till och då möjligen jag följer och gör som du om du lokaliserar oljudet och fixar det. Kommer självklart meddela vad jag kommer fram till men blir inget gjort här på en stund tyvärr är ju varmare ute och tyst precis nu;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.