AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.908

Chippa Bmw 335i Stertman eller V-tech?

Pi
13
Pirre82
BMW M3 E46 -05
Dodge Coronet cab 426 Hemi -69
Volvo v40 -98
Tjena!!
En kompis ska chippa sin 335:a och har bokat tid hos Stertman i början på April. Han får 65-75 hp och 100-125 Nm extra där för 20000:- Jag kikade lite på V-Techs hemsida och såg att han där får 64hp och 100Nm för 8900:- Så min fråga är helt enkelt om ni vet varför det skiljer så mycket i pris, och om det finns många fördelar med att välja Stertman?? Ha det hej MVH: Pierre

Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
20000??? Galet. Kolla på vishnu eller jb4. Stark rekommendation.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Prata med Stertman, de kan redogöra för precis vad det är men låt mig gissa vad det handlar om. Det kommer installeras en intercooler/laddluftkylare (9000kr) + jobb (1250kr/h) + GIAC mjukvara (9000kr?!) = 20000 kr med lite rabatt.

Vtech köper du bara en mjukvara (flash).

Det finns idag två vägar att gå med tunes, piggyback eller flash. De populäraste skulle jag säga är JB4 (Piggy) och Cobb (Flash). Båda köpes dock direkt från USA.

Sedan så finns det en mängd hårdvara av varierande kvalitet och pris. Du kommer säkerligen få bra grejer hos Stertman och därav priset.
Pi
13
Pirre82
BMW M3 E46 -05
Dodge Coronet cab 426 Hemi -69
Volvo v40 -98
Tack så mycket för snabba svar grabbar. Ska definitivt kolla upp kolla upp sidorna i USA, även om det tar emot lite (han kommer piska skiten ur min M3:a) :( Har läst på om Stertman och dom verkar absolut veta vad dom håller på med. Är i ärlighetens namn rätt kass på sånt här, men intercoolern dom installerar är helt enkelt för Turbonas hållbarhets skull då?? Ha det gott MVH Pierre

Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja du får nog jobbigt i M3an innan det börjar svänga på riktigt så du får jaga in han på riktigt slingrig väg (läs: bana)!

Stertman tar hand om bilen men kanske tunar lite konservativt mot andra tunes som det verkar. Intercooler kyler luften efter turbo och den som sitter original är erkänt riktigt dålig på att både kyla luft och har dåligt flöde.

Kasta dig in Autopowers mest lästa/kommenterade tråd (Ökad effekt på min 335i) så kan du läsa väldigt mycket om effektökning i dessa motorer. Det mesta gäller tidigare 335i motorn N54 (dubbelturbo).
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Kort och gott kan man säga att Giac är bra grejer men inte särskilt prisvärda. Och jag har knappt hört talas om någon som Chippat sin 335 hos V-Tech, anledningen är nog att alla de Tunes som Johmei räknade upp funkar otroligt bra och kostar flera tusenlappar mindre ;)

Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Om du ska handla från staterna så köp inte via leverantörernas sidor utan kolla e90post.com försäljnings sida, de flesta levererar till sverige till betydligt bättre priser än tillverkarna!
Kan personligen rekommendera cobb, väldigt lättanvänt och lätt installerat/återställt utan fysiska ingrepp på bilen
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
och Cobb kan du sälja vidare igen när du säljer bilen.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
och snälla kalla inte det för chippa... det är 90 talet...
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
+1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.