AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
30.944

Dåligt intresse! Varför? 535d

Sida 9 av 10
Lövet, i Tyskland kan man köpa till ett eller två år längre än den traditionella Europlus garantin. Jag gjorde det på min förra X5 i höstas, dvs betalade två år extra och bilen har nu 36 mån garanti från okt 2012, rätt oslagbart och bilen var hur lätt som helst att sälja trots att köparen var controller, i alla avseenden. Den kostade mig ca 8tkr extra. Rätt bra med 36 mån garanti på en X5 -09. :)

/Anders
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Med Känsla:
Har du någon gång behövt använda Europlus garantin?
Nej faktiskt inte, en BMW går ju aldrig sönder :-) Men den är förstås en enorm trygghet att ha OM det händer.

/Anders
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Är det ett tyskt bolag?
Ja det ligger under Allianz.

/Anders
som för övrigt är ett av världens största försäkringsbolag Länk

/Anders
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Ok,
Någon spec mil gräns?
10,000?15,000?
Andreas; Men nu var ju bilen trimmad så varför tjafsar du?

Blocket/IF försäkringen är inget under den har högre självrisk och sämre villkor än EuroPlus och är dessutom endast 6mån. Dessutom måste du förhandla med en privatperson och inte en stor bilhandlare om något går sönder som är undantaget i villkoren.

Länk

Hade jag fått en spänn om jag köpt med Blocket/If försäkring när koppling, svänghjul och dimljus var trasigt på min 6½år gamla 15300milare efter 2veckor och 200mil? Jag hade 1års EuroPlusgaranti.

Dimljus fick jag betalt för och efter 1½ månads bråk fick jag betalt även för svänghjul/koppling. Pappa fick betalt för sin trasiga bensinvärmare något som inte nämns alls i blockets text (endast dieselvärmare) hade han fått betalt?

Så ja EuroPlus är en mycket bättre garanti än Blocket/If och du har tryggheten av att köpa från en stor kedja som är mån om sitt rykte.

Självklart är det bra att det går få garanti från Blocket/If det säger jag inget om, men kom igen, det finns bättre!

3månaders MRF var vad Volkswagen i Hässleholm kunde erbjuda på en 3år gammal VW Passat jag/vi valde i stället en annan 3årig VW Passat som fick med en 2års garanti dock vet jag inte hur det företaget är att förhandla med (hade känts tryggare med en märkesförsäkring) så bilen försäkras av Salus Ansvar som har 160000km maskinförsäkring (kan vara bra med en Passat Ecofuel DSG) för att vara på säkra sidan.

Stanic; Som synes har både jag och pappa fått reparationer via EuroPlus, du får ligga ute med pengarna i och med att BMW Sverige är/var ensamma i Europa att inte ha direktkontakt med Tyskland.

Mvh Stephan

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svänghjul ingår till 12000 mil, inte koppling och dimljus (slitdelar). Du förhandlar inte med en privatperson i begagnatförsäkringen utan mot IF, exakt samma som Europlus förutom att du inte behöver du inte ligga ute med några pengar utan får besked inom någon dag om verkstadens prisförslag accepteras. Det funkar oerhört bra och jag tar det vilken dag som helst mot att försöka argumentera mot ett tyskt försäkringsbolag och dessutom inte veta om jag får ersättning förrän arbetet är gjort.

VW Hässloholm bryter mot konsumentköplagen. Du har alltid 6 månaders reklamationsrätt på fel som uppkommer under den tiden när du köper av svensk bilhandlare. Säger handlaren nåt annat är det 100% felaktigt. Hade du dragit dem till ARN eller tingsrätt hade du vunnit direkt.

Du vet för övrigt inte om den tyska bilen varit trimmad heller. Du vet absolut ingenting om den bilen förutom att du antar att den är hur fin som helst eftersom den står i tyskland och tyskar är alltid ärliga (här varierar vår information ganska mkt).

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay, nu ser jag vad du menar med undantag i villkoren. Där är det i teorin bättre att ha köpt av firma men hur stor är sannolikheten att en tysk firma ersätter ett fel på en bil i Sverige utan att ha fått se skadan?

-------
//Lövet
Andreas, de bilar som du normalt har Europlusgarantin på är oftast Premium Selection vilket innebär att de har gått igenom bilen på en väldigt lång rad punkter. För mig är det en stor trygghet att veta detta. Teoretiskt kan även en sån bil ha varit "trimmad" men den är iaf kontrollerad så att allt verkligen är okay vid tillfället som den säljs och detta i kombinationen med 12, 24 eller 36 månaders Europlusgaranti tycker jag är en rätt oslagbar kombination.

/Anders
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Blockets begagnatförsäkring är inget annat än ett säljknep eller vad man ska kalla det. Det är ju en 6 månaders gratis helförsäkring för en köpare och inget annat. För säljaren är det, enligt mig, bara ett onödigt (och dåligt) påhitt av Blocket och If. De är ju såklart intresserade av att tjäna mer pengar på sina redan dyra tjänster.

Och det här är inget som jag försöker hitta på utan något som jag baserar på en mängd försäljningar/annonseringar på Blocket. Jag har själv, i form av säljare, fått problem med begagnatförsäkringen. T.ex så har ju Blocket snålat in på annonseringstiden från tre till två månader - något som inte är synkat med villkoren i begagnatförsäkringen! Bara detta har medfört problem för både mig och många andra. Och det här är ju något man kan justera väldigt enkelt men det gör man såklart inte.

Så av mig får Blocket och If tummen ner! Skulle personligen skita rätt hårt i om en bil jag köpte hade gratis blufförsäkring hos If i 6 månader eller inte. Men en 36 månaders Europlusgaranti låter ju däremot trevligare, har dock ingen personlig erfarenhet av den garantin men har hört en del från andra och allt har varit positivt.

Att betala ca 8 000 kr för att få en 36 månaders Europlusgaranti är ju oslagbart om man ska jämföra med priset för en 6 månaders helförsäkring hos If!

Och det här med att ligga ute med pengar ifall något går sönder; min pappa hade problem med sin E39 535iA för många år sen när han var i Tyskland. Bilen var svenskreggad. Han fick ju ligga ute med pengar tills dess att bolaget i Sverige fått alla papper och gjort sin lilla utredning. Så vad är det konstiga med sånt? Bilägande är förenat med utgifter och man bör ju ha kalkylerat för det vid ett inköp och ha en buffert. Nu vet jag inte om man får referera till bilar som ens pappa har ägt då det verkar högst förkastligt av vissa personer här på forumet! Men det är väl bl.a. så man skapar sig erfarenhet utav saker och ting? På egna och andras upplevelser.
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Har själv använt Europlus vid två tillfällen (totalt ca 25.000:- ). Enda nackdelen är att man själv måste ligga ute med pengarna men hanteringen var väldigt smidig och snabb. Det är BMW Sveriges fel att man måste ligga ute med pengarna. Enligt Europlus är det vanligare i andra länder att den lokala BMW-handlaren hanterar hela hanteringen.
Men som sagt snabbt svar på BMW;s prisförslag och inga större fördröjningar. Kan inte tänka mig att det hade gått snabbare med ett svenskt försäkringsbolag!
Sen har jag förstått att svenska BMW handlare erbjuder numera PS på flera av sina begagnade bilar (inkl 12 mån garanti) så numera behöver man inte åka över ån för att hämta vatten...
Dock ändrar det inte att utbudet är enormt mycket större utomlands än hemma.
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Det faktum att eurokursen ligger kring 8,40 gör ju att det är en nobrainer att köpa i Tyskland just nu! :D Ju nyare och dyrare desto mer förmånligt så klart. 535 från -07 kanske inte spelar så stor roll.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ute igen? Länk

i så falll.. Rena fälgar nu men bilderna är fruktansvärt stökiga.
Orkar du inte ens köra bilen till en lämplig plats för fotografering så kan jag tänka mig att många ifrågasätter om du orkar sköta och ta hand om bilen.
Och hunden?! Hallå.. Vilken miss. :D Har man hund så tar man ALDRIG med den på bilderna. Jag klickade bort annonsen direkt :(

Gör om gör rätt... Ännu en gång! Du kanske ska be någon om hjälp som har lite känsla för fotografering och en grym kamera. Inget illa menat vill bara försöka hjälpa dig få bilen såld.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte inte samma bil

e34brilliant: Annonseringstiden på Blocket har aldrig varit 3 månader. Inte heller är BBF en helförsäkring utan en "maskinskadeförsäkring" som är fristående från försäkringen (som du också måste ha) men med längre omfattning i ålder och mil. Utöver detta har det tidigare ingått 3 månader prova på helförsäkring som nu är borttaget och ersatt med 15% rabatt om du tecknar en helförsäkring hos IF.

-------
//Lövet
Verdi
deejaywasp,
Nu tar du väl ändå i? Koppla val av fotoplats till skötsel av bilen? Jösses..

Här i Uppsala är det iaf enkelt. Man åker upp till slottet. Gissar att det är nån där nästan varje dag som fotar sin bil. :-)
Andreas; Det är nästan så man tror du jobbar på blocket:).

Kristoffer; BMW Sveriges villkor är är sämre än BMW Tyskland.

"Vid köp av en nästan ny bil är det mycket man måste tänka på. BMW hjälper dig snabbt och bekvämt att hitta en bil som motsvarar dina önskemål – oavsett om det är en klassisk begagnad bil eller en BMW Premium Selection bil. BMW Premium Selection bilar är yngre än fem år, har en körsträcka på mindre än 12 000 mil och är helt genomgången enligt ett standardiserat kontrollförfarande."

För BMW och Mini i Tyskland gäller upp till 8år från uttaget och miltalet är inte reglerat:

Übertragbarkeit auf den nächsten Besitzer im Falle eines Weiterverkaufs
• 100% Lohnkostenübernahme*
• 100% Materialkostenübernahme bis 100.000 km Gesamtlaufleistung
• danach:
bis 120.000 km - 90%
bis 140.000 km - 80%
bis 160.000 km - 70%
bis 180.000 km - 60%
über 180.000 km - 50%

Just det Kristoffer glömde bort att svara om föräldrarnas bilar, den ena var en förmedlingsbil så det inverkade dock gick det mycket långsamt och vad som var sagt från början ändrades hela tiden. Men vem kan motstå en bil vars grundpris var strax över 400tkr men med extrautrustning listade 791tkr:).

Mammas köptes hos en mindre handlare och det var precis innan jul, men det tog ändå lååång tid. Kan inte påminna mig något V.A.G köp som tagit mindre än en vecka.

Det snabbaste handlarköpet jag gjort var av en Audi S4 BiTurbo i Hamburg, den var leveransklar dagen efter och då var det zulassung som bromsade.

Mvh Stephan
Förefaller som att era VAG handlare inte jobbar med begreppet "omgående leverans" :-). Är bilen kollad och genomgången tar det inte mer än 1-2 dagar för att få bilen leveransklar. Åtminstone inte hos Förenade Bil och Novation som är de enda handlare jag köpt begagnade bilar av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.