|
Sida 8 av 10
|
|
|---|---|
|
I grunden är det väl en vanlig familjekombi även om den har lite mer motor än genomsnittet. Finns över 300st 535d E61 till salu på mobile.de så speciellt ovanlig är den inte. Med M-sport och andra krav på utrustning blir det givetvis färre... När det gäller att jämföra med importbilar så kan jag hålla med båda sidor och jag är inte heller själv helt partisk i frågan... När det gäller 535d så är många spekulanter mer kunniga och intresserade än genomsnittet och här kan det kanske för en del vara intressant att jämföra mot import. Dessa spekulanter är ofta också intresserade av mycket utrustning på bilarna vilket också talar för en ev import. För en 520d så oftast importdiskussionen mindre intressant. ___ //Ulf |
|
|
Det sistnämnda delar jag helt Lövet vilket även jag har påpekat. Men att andrahandsvärdet är något sämre på en importbil rent generellt, det ligger ju i kalkylen från början, eftersom du normalt köper den betydligt billigare och totalkostnaden blir ändå lägre normalt för en importbil än motsvarande svensksåld, vilket jag inte tycker framgår i dina inlägg. Andrahandsvärdet är ju delvis endast en lek med siffror. Det som är intressant är ju vad totalkostnaden blir av bilägandet: Inköpskostnad ./. värdeminskning ./. övriga kostnader med bilägandet. Det är nettot av detta som är intressant. Inte att en importbil värderas ca 10% lägre än motsvarande svensksåld. Däremot kan det i vissa lägen vara intressant att kika på vad en bilmodell kostar i ex vis Tyskland och jämföra detta med värdet på en bil här hemma. Detta då det ändå finns ett antal människor som tittar på detta, framförallt på modeller med lite större motorvolym. Idag är alltfler intresserade av att importera eftersom att euron står så lågt. Jämför ex vis denna svensksålda X5M Länk med denna Länk Vilken skulle du själv köpa? Ungefär samma pengar men du får en två år nyare bil i den importerade med 4000 mil mindre mil och bättre utrustningslista och en ägare, den svenska lär ha ungefär 8 ägare... /Anders |
|
|
Jo men Ulf nu menade jag närmast att en 535dT är ingen vanlig familjekombi i Sverige, därför jämför ju många just när det gäller den här typen av bilar, med objekt i Tyskland. /Anders |
|
|
Att man ska räkna hela affären och inte bara fokusera på ena aspekten är precis det jag har argumenterat. Dvs, att man kan inte utgå från att ett lägre inköpspris ger en lägre totalkostnad. (Och då exakt samma sak åt andra hållet, dvs att ett lägre andrahandsvärde inte automatiskt ger en högre kostnad) Känns som vi var överens om precis det här för cirka 4-5 sidor sedan ;-) ------- //Lövet |
|
|
Vad bra Lövet :-) Missade tydligen länken till den tyska X5M Länk /Anders |
|
|
Som svar på din fråga skulle jag nog inte köpa en X5M alls ;) ------- //Lövet |
|
|
Ja nu har jag beslutat att behålla bilen.. Sen att den e lite vässad e ju bara bra om man nu kör bmw så körman ju det för att man gillar att köra bil och inget annat. Vet ju innan jag köpte vtech så fråga ja i forumsdelen trimmnin och där var man mycket positivt till att tuna..där var massa som vässa upp helt nya. Samt om jag inte missminner mig så har bmw själva performance kitt till vissa där man höjer effekt. . |
|
|
Men håll med om att den på Automobile Individual är riktigt läcker :-) för övrigt en firma som har många fina bilar, där jag handlat ett par gånger för flera år sedan, då var det bl a en läcker 760Li :-) /Anders |
|
| Har inte följt tråden alls, men håller med om att det var en fin X5:a i länken! =) Vad är för färg på skinnet? | |
|
Anders: mitt inlägg var inte riktat till dig utan de föregående. Såg inte ditt förrän efter jag skickat mitt eget. Skriver långsamt... ___ //Ulf |
|
|
Individual läder skiffer Länk en riktig läckerbit denna bil, precis som denna Länk med viss sannolikhet bilar från BMW AG som enda ägare båda två. Otroligt mycket bil för pengarna för den som vill ha något extra. Kostade cirka 1,1-1,2 mkr nya förra året brutto. Sorry för OT men TS verkar inte vilja sälja längre. /Anders |
|
|
Jag förstår att en X5M inte är ditt förstaval Lövet :-) men här har du kanske något för dig? Länk vet inte om jag skall skratta eller gråta... /Anders |
|
|
Alla värderar olika. Att bilen är trimmad ser jag som ett plus eftersom jag då slapp att göra det själv. Ni som demonterat partikelfilter på BMW Dieslar 2006- vet att det inte är så jävla skoj :) Skönt att någon annan redan gjort det. Vill du bli av med den... Ta nya snygga bilder, Ut med barnstolen, Skriv gärna 370Hk eller nåt sånt där i rubriken så lockar du helt plötsligt en helt annan målgrupp. Försök också att få med intressanta sökord inbakade i annonstexten typ supra skyline 335 M3 etc. Jag sålde min manuella 24K milade sparsamt utrustade 530D E61:a med lätthet förra sommaren för utsatt pris 140K med rubriken: "BMW 530D - 2005 - Manuell - 300hk/700nm" Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
MK: Hade inredningen i övrigt varit svart så hade jag kunnat leva med stolarna. Är normalt en fan av brun/konjaksfärgad inredning. Kombon som semperfi har med mörkgrå lack, svart inredning och brunt skinn är en riktig favoritkombo för min del. ------- //Lövet |
|
|
Andreas; Jag gissar att du blivit så trött på alla mätarbackade "fulimporter" att du drar alla över en kam. Vilket är förståligt men låt inte det grusa blicken. Det finns bra importer, men man ska kunna visa fram alla papper. Ingen har frågat är den sv-såld när jag sålt sv-såldabilar. Att jag länkar till märkeshandlare utomlands för mer speciella bilar beror på att de importer som finns hos oseriösa svenska firmor är med största sannolikhet skumma och de fåtal sv-sålda som finns oftast är både tomma, dyra och har dålig garanti. 3månaders MRF är inte imponerande. Jämförelsen i detta fall var mellan en privatägd, trimmad, 13200mil från 2007 för från början 215tkr och en original, 11800milare från 2008 för 182tkr hos en märkeshandlare. Vore skoj om du vågade köpa en bil hos en märkeshandlare i Tyskland en dag. Du behöver inte berätta om ditt jobb. 535d E61 LCI byggdes i ca 4881st (har 40-60% M-Paket/Edition Sport?) jämför det med de ca 34201st 520dT E61 LCI som byggdes under samma period. Anders; Sorry, det vet jag att du redan vet, dock var jag lite förvånad över din kritik med länkning utomlands. Jag tyckte det var naturligt att jämföra utomlands i denna tråd. Vill man se mer av G-Powers M5 Touring finns dessa filmer; Länk Länk Länk När jag funderar på import så ska den kunna erbjuda något mervärde mot sv-sålda som; 1, Garanti 2, Svensk standardutrustning ska finnas och helst långt över det normala för Sverige. 3, bättre skick, lågt antal ägare 4, ovanlig version/ovanlig utrustning i Sverige (en 02-05as SAAB 9-5 Aero med glaslucka, navigator, xenon och läder är svår att hitta i landet). Om man vill tjäna pengar måste även priset var klart lägre än här hemma, exempel en 50tkr BMW Z3-01 i Italien. Mvh Stephan |
|
fredde 7 |
med känsla: klart du ska skratta och le..en hurricane växer inte på träd. den piskar det mesta som både porsche och pizzalandet har åstadkommit. Priset är egentligen heller inte farligt. kostar ju mindre än nya M5an och är så mycket brutalare, håller garanterat värdet mycket bättre...allt utan förbrukningen är nog bättre:) |
|
"Jämförelsen i detta fall var mellan en privatägd, trimmad, 13200mil från 2007 för från början 215tkr och en original, 11800milare från 2008 för 182tkr hos en märkeshandlare" I mina ögon blir jämförelsen: - Privatägd bil (som jag exempelvis kan skydda mot fel i 6 månader via Blockets begagnatförsäkring) för drygt 200' (den var nere på 206') mot -Importerad bil som hemma i Sverige rimligen bör hamna kring 190'. Den skillnaden i pris tror jag helt enkelt äts upp av den skillnad i andrahandsvärde som jag är övertygad finns baserat på de orsaker jag nämnt. Sen har man alltid 6 månaders reklamationsrätt om man köper av en firma, en MRF-garanti kan aldrig försämra villkoren. Tyvärr är svenska bilhandlare rätt duktiga på att förneka den lagstiftning som finns men går man till ARN så vinner du alltid förutom på rena förslitningsdetaljer. Jag köper sällan av bilhandlare överhuvudtaget faktiskt utan hellre privat med begagnatförsäkring eller av KVD som går igenom bilarna ordentligt och låter mig ta ställning till om jag kan leva med felen. Nu försvåras jämförelsen väldigt mycket av att bilen i Sverige är trimmad med borttagen dpf så den skulle jag snarare inte köpa alls. Men om jämförelsen vore som ovan minus trim så står jag ändå fast vid mitt val. Angående importbil så är det inte omöjligt att jag kommer köpa en sådan om utbudet i Sverige är för dåligt men det ser jag mer blir fallet för rena entusiastbilar (M, Alpina, AMG osv som säljs i få antal nya i SV) ------- //Lövet |
|
|
Men Lövet, TS-s bil var väl ute till försäljning privat, så där har du inte mkt garanti. Att dessutom vinna i ARN har ju för en hel del männniskor visat sig bara något man vinner på pappret men att många inte följer deras rekommendationer tyvärr. /Anders |
|
|
För privataffär funkar Blockets begagnatförsäkring alldeles utmärkt. Skulle säga att den är bättre än de flesta garantier bilfirmor ger. Har mycket bra erfarenheter av den. Tyvärr gäller den förstås bara 6 mån, förhoppningsvis har väl de flesta fel visat sig då. När det gäller Europlus, enligt svenska BMW gäller den 12 månader. Finns det flera varianter? ------- //Lövet |
|
| Blockets begagnatförsäkring fungerar jättebra, iaf på bilar som inte har galactic starship mileage. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.