AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
30.952

Dåligt intresse! Varför? 535d

Sida 7 av 10
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min åsikt i frågan är att LCI helt klart har ett högre värde men det är närmast omöjligt att säga exakt hur mycket. Det beror på vad spekulanten föredrar vid en viss prisklass - lägre mil eller facelift.

-------
//Lövet
Jo jag tycker det samma.
Har ju haft 2st pre lci och det är en stor skillnad tycker jag.känns mkt mer gedigen inne i osv
Denna tråd är faktiskt rätt lik förra gången du skulle sälja en sådan BMW, där du också fick gå ned i pris. Marknaden är tuff för den typen av bilar och värdena sjunker snabbt, är det dåligt intresse på en annons...då är det ofta priset som är fel. Sen kan man ju chansa på att man hittar rätt kund som vill ha exakt en sådan bil man själv har men det är ju en risk, min erfarenhet är att det rent generellt lönar sig att sälja billigt redan från början.. Plus att man, hur fin bilen än är, måste vara klart billigast. Är man inte beredd att vara det så får man vackert acceptera att försäljningen tar lång tid.
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Länk

Bmw 4-ever
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Förvisso 530 och sportstolar men nyare och mindre mil.

Bmw 4-ever
fredde 7
ullebull: här pratar vi inte äpplen och päron..??? Är det ända kravet E61 lci med M sport så funkar ju denna att jämföra med.

Plus att den bilen du jämför med är ju dyrare.....får snarare ts bil att framstå som ett klipp.

mindre mil är ju bra..så hade den gått 4000mil så.....
Bättre att jämföra med dessa då:

Länk
Länk (men -09:a import 2012-10-15 och tre ägare)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den sista kan väl omöjligen vara ett bättre köp? Samma miltal, importerad, 40.000kr dyrare för två årsmodeller?

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ingen av de två sista känns speciellt attraktiva...

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är det nån tävling att man måste vara billigast på blocket? Bara en kan vara det!

TS bil är fint utrustad och inte överjävligt med mil. Ca 190' +-5% är rimligt att få ut.

Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Bilpriser.se brukar väl vara rätt ok att jämföra med om man inte måste sälja bilen samma dag. Och då tycker jag priset borde ligga kring 200-210.
Sen är det ju trimningen som drar ner priset och den lite udda färgkombinationen som drar ner ytterligare. Så 190 låter väl inte orimligt.

Sen tillhör jag också skaran som hellre köper en bil i Tyskland som har Europlus och 12 månaders garanti till samma eller lägre pris och samtidigt mycket tryggare.
Att det skulle vara utbrett fusk hos de auktoriserade handlarna i Tyskland tror jag är NÅGOT överdrivet. I så fall inte mer än här i Sverige!
Att priserna i Tyskland är bra just nu beror ju givetvis på att Euron kostar 8,38 och inte 10,38! Bara att tacka och ta emot!
Länk Känns som ett rätt bra alternativ!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har importerat +50bilar från både Tyskland och Italien och här kommer några av mina reflektioner och erfarenheter:
1. En importerad bil är 8-15% lägre värderad jämfört med en motsvarande sv-såld bil. Beror förstås på vilket märke och modell det handlar om
2. Skicket på bilarna är likvärdigt överallt. Köpper du billigast i Tyskland/Italien så får du räkna med skavanker. Precis som i Sverige.
3. Stora märkeshandlare är dyrare än småhandlarna, men bilarna är finare. Ingen lackering eller rekond krävs.
4. Mätarställningen har, på de bilar jag har varit intresserad av, till 99% stämt mot centrala databaserna (BMW, Audi MB) oavsätt land.
5. Det är inte svårt att köpa bil utomlands, men det kräver lite engagemang och kunskap trots allt. Det är inte som att gå in på Rejmes eller Hedins bil och bara skriva på köpkontraktet och åka iväg direkt.
Att, som Stefan735, alltid hänvisa till en billigare bil 1500km hemifrån som ett bättre köp är bara korkat! Man måste se på bilen IRL eller be nån göra det.
6. Alla bilar är inte lönsamma att importera, alltså det skiljer för lite mot SV-sålda. Typ A4 Avant Tdi. 7. Vissa är mycket lönsamma. Typ Porsche.

//Marin
Andreas; Kan du berätta för oss har du NÅGONSIN sålt eller haft någon som helst kontakt med en importbil? Om du inte har det. Snälla håll dig borta från att kritisera mig.

Det vore även uppskattat om du läste igenom mina svar så du kan svara vettigt.

"Även om du inte inser det så talar du ju emot dig själv. Du påstår att semperfis bil är för högt prissatt men det enda du hittar billigare är en bil i Tyskland som du inte vet någonting om (men du antar är helt ärlig eftersom den minsann står i Tyskland...) samt en bil som säljs av "BMW 535d" i Sverige. Importbilen är dessutom inte billigare när du räknar in ett lägre andrahandsvärde."

MITT SVAR, MELLAN DINA INLÄGG;

I och med att det finns så få 535dAT M-Sport LCI till salu är det svårt att visa att denna får du billigare än den i tråden som var min poäng Denna i Malmö ger mer osäkerhetskänsla än den hos Porschehandlaren [LÄNK] därför är det lättare att visa en utomlands. För hade jag visat denna 530XdT hos Novation
[LÄNK] så hade det väl gnällts om att den var icke LCI och dessutom en 530xd?

"Varför länkar du inte bara till billigaste exemplaren på Blocket? Du vet lika mycket om de bilarna som bottenskrapet på Mobile."

Du tror visst att attack är bästa försvar men du har ingenting att komma med. Att du lyckas sälja standardutrustade bilar sv-sålda med eller utan problem gör dig verkligen inte till någon "expert" enbart till en högljudd typ som är jobbig att läsa inlägg ifrån.

Att du tycker att en 535d Touring med M-Sportpaket är en vanlig familjekombi visar hur dålig koll du har. Till exempel fanns det 300st 535d/535d Xdrive Touring F11 i Sverige nästan 2år efter premiären av F11. Hur många sv-sålda 535d Touring LCI med M-Sportpaket tror du det finns i landet?

Alltså är det naturligt att kolla utomlands när det kommer upp en så pass speciell bil. Hade det handlat om en 520d Touring med normal svensk utrustning vore saken i ett annat läge.

Gissar att du kommer fortsätta var högljudd, svara på enstaka utvalda saker och komma med konstiga utspel. Vore trevligt om du bevisade att jag hade fel på dessa punkter!

Gino; Jag kommer självklart fortsätta.

Anders; Min åsikt: På vanliga standardbilar finns det nästan aldrig någon mening med import. Man tar inte in en 3cyl Skoda Fabia utan värmesitsar. Utan import sker när man tjänar på det. Som att det inte finns exemplar med den utrustningen/motorn man söker eller om priserna är lägre än i Sverige. Eller när Sverige erbjöds max 3månaders MRF garanti som var fallet under många år.

Mvh Stephan
fredde 7
marin:billigast på blocket är det som gäller. Bara att följa denna tråden där man jämför en helrätt utrustad 535d med en snikutrustad 530d.

Tycker också att tyska bilar som det länkas till är av största intresse då det i allra högsta grad påverkar priserna på svensksålda bilar som säljs här hemma.

Lövet:detta att det även skruvas bilar hos de största aktörerna i Tyskland låter väldigt illa. Är det så är det en katastrof.
Tycker det låter märkligt att din bekant, som skulle vara ngn höjdare inom Audi, talar om detta för dig som sedan skriver detta på ett forum.Är ni fortfarande bekanta?

Är den såld? Annonsen borta...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stephan: Orkar inte svara dig längre. Det är helt omöjligt att diskutera med någon som inte sålt nåt annat än entusiastbilar i verkligheten och tror att erfarenheter därifrån direkt är applicerbara. Så bara snabbt då:

JA, jag har stor erfarenhet av hantering av importbilar. Brukar aldrig berätta var jag jobbar, och kommer inte göra det nu heller, men vi kan kalla det "bilrelaterade informationstjänster". Genom detta får jag ganska väldigt god insyn i bilbranschen. Bra mycket mer än man får via entusiastforum. De kontakter jag har jobbat upp i svensk bilmarknad kan du bara drömma om.

Har inte ägt någon importbil. Kommer sannolikt inte göra det heller annat än rena entusiastbilar om jag bestämmer mig för att köpa någon sådan. Däremot är det inte svårt att avgöra att efterfrågan är lägre när varenda spekulant frågar om bilen är sv.såld, handlarna själva säger att andrahandsvärdet är lägre, samt mängder av handlare enbart byter in sv.sålt.

Ja, BMW E61 535d är en "vanlig familjekombi".

Nej, det är inte det minsta naturligt att jämföra bilar från Tyskland/Italien för majoriteten av köparna till en E61 535d. Därför har det ingen betydelse för avgörande av andrahandsvärde för en sv.såld 535d annat än att skillnaden inte får vara enorm. 20tkr är inte enormt.

Du verkar fortfarande tro, sannolikt baserat på att du inte säljer något själv, att det är RATIONELLA skäl som avgör ett andrahandsvärde. Det är det INTE. Det är efterfrågan och den är LÄGRE på importbilar oavsett vad du tror eller vilka erfarenheter du fått från 540i/6.

Fredde 7: Personen jobbar inte längre på Audi, därav att han kan berätta sådant. Lyckligtvis läser han inte svenska heller eftersom han är tysk ;) Fusket är mer omfattande % än det är i Sverige vilket beror på att vi i Sverige inte har samma typ av leasingbolag.

-------
//Lövet
Karl-Hilding
"Ja, BMW E61 535d är en "vanlig familjekombi".

Inte f-n är den en vanlig familjekombi.
Eller är det ironi?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den avviker inte försäljningsmässigt från övriga bilmarknaden. Det är poängen. Det är inte en M-modell, oldtimer, entusiastbil, Alpina eller nånting i den stilen. Det är en vanlig E61 med 3-literssexa och en turbo mer än en 530.

-------
//Lövet
Självklart är inte en 535d Touring en vanlig familjekombi. Det räcker väl att utläsa hur många som har sålts i Sverige. Däremot är de bilar som kommer ut begagnade mycket populära objekt och är normalt väldigt lättsålda. Talar av erfarenhet då jag ägt 3 st F11-or 535d, varav en som importerades och var minst lika lättsåld som de båda jag köpte nya här i Sv.

Stephan jag är fullt medveten om att det inte är lönsamt att importera en bil i lågprisklasserna, så du har inget att lära mig i detta fall. Jag har importerat massor av bilar och säger alltid att de "vanligare dussinbilarna" är det normalt inte lönsamt eller värt tiden att leta efter utomlands. Dem går det ändå tretton på ett dussin här hemma. Däremot de lite dyrare bilarna och de som har sålts i få ex i Sverige.

För övrigt anser jag diskussionen import/svensksålt är tämligen tröstlös, då det givetvis finns olika åsikter om detta och jag respekterar andras åsikter eftersom alla har vi olika sätt att värdera saker och ting här i livet. Däremot tycker jag ingen skall skrämmas av att meningar som att importerade bilar är svårsålda när man behöver sälja. Att de värderas kanske cirka 10% lägre än svensksålt är ju inget problem eftersom de ofta är betydligt billigare än så när man köper dem, så slutnotan blir nästan alltid positiv när det gäller ägandekostnaden. Jag har all respekt för dig Lövet som allt som oftast har väldigt bra synpunkter och åsikter men att du generaliserar som ovan när det gäller importbilar tycker jag är mycket osant. Jag (tillsammans med många andra erfarna på forumet) rekommenderar nästan alltid att köpa Premium Selection eller liknande. Då är risken väldigt låg när det gäller en importerad bil och den är normalt väldigt lättsåld när man sen skall sälja. Köp dessutom gärna till längre Europlus garanti så att du får 24 eller 36 månaders garanti och du har en oslagbar trygghet för nästa ägare. Slå detta med motsvarande svensksåld.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har aldrig varit frågan om att jag ansett att en BMW Premium Selection är en sämre bil än en sv.såld. Det är den inte på rationella grunder alls. Det har handlat om vilken efterfrågan och därmed andrahandsvärde den importerade har och vilken roll en bil som står i södra tyskland har för värderingen av en svensksåld 535d.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.