|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Andreas; Jag länkar till den billigaste bilen hos en märkeshandlare, inte bottenskrapet... Frågan var inte tar du hellre en sv-såld än någon av exempeln ovan, tar du DETTA sv-sålda exemplar i stället för hos en Tysk BMWhandlare som fanns bland exemplen. Som jag skrivit måååånga gånger tidigare jag tar den bästa möjliga bilen oavsett ursprung. Du har ingen aning om import. Jag har tagit in ett tvåsiffrigt tal... Det närmaste du kommit är att du pratat med nån Audinisse... så lägg ner och sätt dig och dröm om att äga en entusistförsäkrad sv-såld Alpina Touring... Vem är naiv? Okunnige Andreas som springer och skriker nej nej inte det, när han hör import eller jag som värderar alla punkter. Dessutom svarar du bara på en bråkdel kom igen vad har du att komma med om den sv-sålda 523i E39an eller tryter argumenten? Semperfi; Den klarade bara besiktning tack vare att besmannen inte gjorde sitt jobb. Precis som de som monterar kompressor eller byter till manuell växellåda hade du tur. Mvh Stephan |
|
|
Okay, så du har fortfarande inte fattat att det inte är en garanti att bilen står hos märkeshandlare? "Audi nissen" är en av de tyngsta cheferna i Bileuropa numera... ------- //Lövet |
|
|
Stephan: Med all respekt för de bilar du tagit hem från Tyskland tror jag poängen är att väldigt många kunder aldrig ser import som ett alternativ till att köpa en bil i Sverige och köra hem med den samma dag. Därför blir direkta jämföresler med tyska objekt ointressanta för många. Jag står lite mittemellan och har funderat på import många gånger men backat ur när jag räknat på vad slutsummor landar på och de extra arbete jag behöver lägga ned för att få allt att klaffa. Trots 4 års skoltyska är språket ungefär lika bristfälligt som de flesta tyska BMWförsäljares engelska så där är ytterligare ett problem. Jag har tyvärr haft flera dåliga erfarenheter med många BMWsäljare i Tyskland, däribland flera större Niederlassungs. Luren läggs på/säljaren ringer inte tillbaka/svarar inte på email eller man får ett "goddag yxskaft" mail tillbaka på knagglig engelska etc. Man kan naturligtvis inte dra alla säljare över en kamm men mina erfarenheter har iallafall fått mig att tröttna på att titta på mobile. * Jobbar med inköp/förhandlingar med många tyskar internationellt via jobbet och känner inte alls igen den bristande språkförståelsen som flera av deras landsbröder som säljer bilar på hemmaplan uppvisar. Förmodligen för att de säljer sina bilar till folk som behärskar språket ändå * Ni som regelbundet plockar hem bilar och/eller hanterar det tyska språket någorlunda har naturligtvis en annan syn på det hela men jag väljer alla dagar i veckan att handla sv-sålt på hemmaplan om det rör sig om en normalbil, även om bilen kanske saknar petitesser som elgardin eller liknande. |
|
|
Kristoffer jag har nog aldrig egentligen upplevt att det är något problem med engelskan hos de otal bilhandlare i Tyskland jag varit i kontakt med och även ett 15-20 tal tillfällen handlat av. Det har dock mer eller mindre uteslutande varit aukt BMW handlare. Jag anser att språkproblemet är klart överdrivet när det gäller import från Tyskland. Att man sen av olika andra skäl inte vill importera köper jag fullt, eftersom vi alla tänker olika i olika situationer och värderar saker och ting annorlunda. Men språket känner jag inte att någon som behärskar engelska behöver vara orolig för. Jag tycker dessutom att man alltid får ett snabbt svar om man som jag många gånger gjort, först mailat ett intresse om bilder via mail, historik och att bilen är olycks- och skadefri. Ofta har jag gjort detta kvällstid och morgonen/förmiddagen efter har jag svar i mailen. Både med svar på mina frågor och bilder. Igår kväll skrev jag ex vis ett mail till en säljare på BMW Kathan, där jag i januari lämnade ett "bud" på en fin 530d GT X-drive M-sport, som man inte accepterade då. Nu två månader senare annonseras den till ett lägre pris än vad jag erbjöd i januari. Jag slängde därför bara iväg ett litet mail angående detta och hade svar redan nu på morgonen. Sen delar jag Lövets och Kristoffers åsikt om att det blir rätt tröstlöst att hela tiden jämföra med bilar i Tyskland när någon frågar om råd angående värdet på en bil här. D /Anders |
|
|
Baserat på alla solskenshistorier från forumet om import så blev jag också lite besviken, har för mig att det var till slut två handlare jag lyckades få kontakt med på ett bra sätt och som var responsiva. Kanske hade jag otur och som jag skrev kan man inte dra alla säljare över en kam men first impression last som det heter... Jag tror jag var i kontakt med ca 5-10st BMWhandlare 2008-2009 totalt innan jag till slut köpte min 320d på hemmaplan. Om det blir aktuellt med import framöver kommer jag helt klart ta hjälp av någon erfaren importräv för support. |
|
|
Både tyskarnas kunskap i engelska och viljan att använda nymodigheter som e-mail har ju förättrats en hel del de senaste 10 åren. Precis som ovanstående har jag också stötte på handlare som inte svarar på mail, eller svarar på något helt annat än det jag frågade om men för det mesta får man ganska snabbt svar både med text och bilder. Jag skriver enbart på engelska men skriver ibland att det går bra att handlaren svarar på tyska då dom ofta ger lite bättre svar då. Får man inte svar på mail så brukar det fungera att skicka en fax där man ber att dom svarar på mailet man skickat tidigare. Fax är mycket mer officiellt och saker som kommit den vägen måste tas om hand... Ett mail kan ligga i en inbox hos någon som är på semester eller liknande... ___ //Ulf |
|
| Är kanske lite som så att många tyska "säljare" (privata eller företag) tänker typ: "Säkert bara en blåsare/oseriös som mejlar från Sverige, inget att lägga tid/energi på", förmodligen hade många av oss resonerat på ett liknande sätt om man fick svar från utlandet på en blocket annons...Mina erfarenheter är rätt goda gällande Tyskland och import. Skickar man bara ett mejl utan telefonnummer så brukar man inte få svar har jag märkt. Skickar man med telefonnummer händer det rätt ofta att säljaren ringer upp, har hänt mig flera gånger. | |
|
exakt Dawwe /Anders |
|
|
Har fått rätt bra respons när jag mailat till dom olika bilaffärerna, Kör alltid med Engelska |
|
|
Jag kan garantera alla tvivlare att de mail jag skickar varit minst sagt seriösa med samtliga kontaktuppgifter, inkl löjliga akademiska titlar man samlat på sig under åren som man kan fylla i på BMW.de... Men nu tycker jag vi stänger butiken vad gäller erfarenheter import vs sv-sålt. vi får helt enkelt respektera att jag haft sämre erfarenheter än vad flera av er andra haft och att detta inte var något som tråden skulle handla om :-) |
|
|
Kristoffer_L, det vore ql att se sammanställningen av titlarna i ett ord och bli en riktig härförare...:) Obs detta har inget med värdet på 535an att göra...:) |
|
|
Kristoffer; Kom på en sak, "köra hem samma dag" det tog 3veckor, respektive 4veckor innan mina föräldrar kunde köra hem i sina nyinköpta sv-såldabilar från köpdatum på respektive bilfirma Länk en Passat Ecofuel med så mycket utrustning som möjligt, tyvärr fanns det ingen med aktiv farthållare, navi och parkassist så det blev en kompromiss. E60in har du säkert sett. Det tog dock mindre än den tiden att få #774 servad med Insp2, hemkörd, reggad och klar på gatan i Stockholm från Herzogenaurach i Bayern inkl 1års Europlusgaranti. Mvh Stephan |
|
|
Jag måste nog skriva +1 på lövet denna gång. Det är klart skillnad i pris på en sv såld mot en import när man väl säljer. 10% minst skulle jag nog säga. Så att jämföra med Mobile.de alltid är lite irrelevant om man inte drar av minst 10% på säljpriset samt lägger på 10-15000 kr i importkostnader c:a. Dvs en bil som kostar 200 000 kr i Tyskland egentligen kostar 215.000 kr givet detta och direkt har ett värde på 180.000 kr (eller t o m mindre) om man skall sälja den omedelbart. Alla BMW jag sålt (3-4 st) så får man ALLTID frågan om den är importerad och många lägger på luren när man informerat att så är fallet. Den som var svensksåld gick i princip iväg direkt med minimal prutning. Sedan kan man diskutera skick, utr, skötsel etc och hur Tyskar vs Svenskar sköter bilar givetvis, men faktum kvarstår. Likaså 20,000 mil har varit en mental spärr för många och jag har fått nej flera gånger då de 528:or jag sålde hade gått 23000 och 24500 då. Så för mig gäller det att köpa en bil 5000-10000 mil något/några år gammal, sedan ha den till 17-19000 mil och sedan sälja den samt att den är svensksåld. Detta är förmodligen den bästa affären. Om det sedan är en diesel så är det ett plus då miljövindarna blåser och många kollar bränsleförbrukning när de köper bil även om jag själv prioriterar körglädje och känsla. |
|
|
snacka om att denna tråden har spårat! Varför startar ni inte en egen import tråd i och med att ni har så mycket att säga om ämnet. denna tråden är ju helt förstörd om någon skulle vilja läsa den för rubrikens skull. Varför har ingen moderator ryckt in och låst tråden? Verkligen helt gått ifrån ämnet. Mvh "Betänk vad du säger, när och till vem." |
|
| (Det har tagits bort inlägg) | |
| Tycker inte alls det är offtopic. Tråden handlar om varför bilen är trögsåld och folk ventilerar sina åsikter om det. | |
|
"Okay, så du har fortfarande inte fattat att det inte är en garanti att bilen står hos märkeshandlare?" Nej självklart är det ingen garanti. Du MÅSTE ALLTID kolla upp ditt objekt oavsett om det är en 30milare uttagen förra månaden. Dock känns det helt meningslöst att ha en diskussion med dig då; 1, Inte har någon egen erfarenhet 2, Inte klarar av att läsa vad jag skriver utan läser något annat. 3, Inte svarar på frågor 4, Har så förutfattande uppfattningar att det är skrattretande, vad får du 10% lägre värd på import ifrån? Gäller det alla sorters import även den utbrunna M3 Cabben från USA? Så snälla nyansera dig, världen är inte svart eller vit. Gör du det går det att respektera vad du skriver. Kristoffer; Poängen denna gång var att man får en 1år yngre bil med 1400mil mindre för 20tkr mindre som dessutom är laglig = ts bil är för dyr. Anders; Trist att du tycker så och ännu tristare att det stora problem med denna bil; partikelfiltret är bortplockat helt glöms bort. Är det ingen annan som bryr sig om en så miljöförstörande åtgärd? Vad har du för åsikt om bortplockandet? Mvh Stephan PS; Ledsen att det spårar och att jag blivit så frustrerad att ett av mina inlägg tagits bort. Det har aldrig hänt sedan jag började skriva här 2001. |
|
|
Som du märker så tar moderatorn bort inlägg så det kommer nog inte vara någon idé att svara egentligen men då kör vi igen: Dina importerfarenheter kommer från ankdammen 540i/6 och din pappas bilaffärer. Dessa har INGEN relevans för en vanlig bil såsom E61. Om du hade sålt några sådana hade du märkt att huruvida bilen är svensksåld eller inte är ENORMT viktigt för mängder av spekulanter. Fler spekulanter = högre värde. 10% är ett genomsnitt men stämmer väldigt bra vilket också flera personer som faktiskt gör affärer understryker i inlägg tidigare. Du gör inga affärer med vanliga bilar vilket gör att din blåögda bil av tyskimport är tröttsam att läsa. Jag har sista 3 åren sålt 8 bilar för egen del (dvs inte tittat på när pappa säljer) hur många har du gjort själv? Läs vad Marin exempelvis skriver som är bilhandlare själv och sitt inte och tramsa om att bilar ståendes i södra Tyskland har någon betydelse för värdering av en vanlig familjekombi. ------- //Lövet |
|
|
Nej Stephan det är självklart som jag redan skrivit i tråden ovan negativt att bilen är mappad och att man även plockat bort partikelfiltret. Inte många som köper den typen av bilar, oavsett om de är svensksålda eller importerade. Vad gäller import eller ej så har detta ämne ältats i evigheter i massor av andra trådar. Givetvis finns det olika åsikter om detta precis som det finns olika åsikter om BMW eller en Audi eller något annat märke är bättre än den andra osv. Att en importerad bil värderas något lägre än en svensksåld vet väl de flesta men normalt blir totalen nästan alltid ett plus för den importerade bilen. Det blir helt enkelt en billigare bil att äga. Just därför importerar jag själv ibland en bil, samt att det givetvis finns ett gigantiskt större urval att välja bland och det är lättare att finna det objekt man köper. Men givetvis skall även här historik, skick mm kollas, precis som på en svensksåld bil. Som jag skrev så finns en artikel i en av de nyare motortidningarna om en svensksåld skruvad bil, så "lik" finns ju även här. Samt själv så köper jag i princip bara Premium Selection bilar när det varit aktuellt. Dessa har jag heller inte haft någon som helst svårighet att sälja. /Anders |
|
|
Stephan735i: Hoppas att du inte slutar länka bilar framöver pga denna diskussion :) Alltid intressant o se bilarna du länkar till i olika diverse trådar då det faktiskt uppskattas. (iaf av mig) Oftast får frågeställaren ett hum om vad liknande bilar har för värde nere i kontinenten för den som är på G med bilköp på hemmaplan även om import inte är ett alternativ eller för den som försöker värdera sin egen bil här på AP. (OBS! Inget illa ont om dig lövet då jag inte lägger mig i ert diskus!) BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.