AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
30.941

Dåligt intresse! Varför? 535d

Sida 4 av 10
Ja men här vet vi ju att bilen inte är sönder trimmad?
Så det var väl inte meningen att vara otrevlig. .
Lövet, på dig låter det som att en importerad bil är osäljbar vilket du ju är för smart att veta att så inte är fallet. Även Marin vet ju det som importerar bilar kommersiellt.
För övrigt finns det i en av de senare numren av Teknikens Värld (eller om det ev var i AMS) en artikel om en tokskruvad svensk såld bil, vill minnas det dessutom var en japanare. Så råka illa ut kan man göra även där. Man måste alltid kolla historiken. Jag skulle känna mig rätt trygg att köpa av en aukti BMW åf som i en av de länkade. Däremot håller jag med om att Stephan ständigt länkar bilar i Tyskland vilket kan vara lite tröttsamt för de som frågar och av olika skäl inte ser import som ett alt.
Däremot skall TS inse att en mappad bil är avsevärt mkt svårare att sälja. Många jämför även vad de får för alternativa bilar i Tyskland med den starka kronan vi har idag.
Jag får ständigt PM från olika AP medlemmar som frågar om råd ang import och specifika objekt, så marknaden för bra importerade objekt är större än vad du tror Lövet.

/Anders
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
GE; Jag måste ha lite otur när jag tänker, jag hänger inte med... Tyckte godståg var rätt kul! :-)
Jag förstår att en mappad bil e svårare att sälja. Men vissa ordval e tröttsamma.
Måste bara fråga hur det hade varit om bilen var uppskrämd med box.
Hade det varit lika illa?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Söndertrimmad var ett hårt ord. Men visst måste du förstå att en bil där stora delar av avgasreningen är bortmonterad tilltalar en mindre köparkrets än en original?

Anders: Importerade bilar är absolut inte osäljbara, det har jag aldrig skrivit, men de betingar ett något lägre värde i genomsnitt än en svensksåld för majoriteten av köparna.

Skruvade svensksålda bilar finns det gott om. Faktiskt lika många som importerade är bedömningen som Motorbranschens Riksförbund gör. Problemet är bara att de svensksålda är 10ggr fler... Den som behärskar grundläggande sannolikhetslära inser snabbt skillnaden i risk. Den största anledningen till detta förhållande ligger sannolikt hos svenska importörer men Stephans blåögda bild av den tyska marknaden är ganska enkel att avslöja för den som har lite inblick i vad som sker bakom kulisserna hos stora tyska märkeshandlare.

-------
//Lövet
fredde 7
semperfi: Menar du inte? Jag förstår NU att en mappad bil e svårare att sälja?

För hade du vetat det när du lade in annonsen hade du väl inte skrivit det i annonsen?

Tror bilar i denna prisklass är svåra att sälja privat, många vill finansiera dem via bilfirma, likaså få ngn form av runthörnetgaranti.
fredde 7
Andreas: Tror inte största problemet är avsaknadën av partikelfilter, utan att ngn ansett att 535d var för trött orginal, och då undrar man hur bilen är körd.
Det man då blir rädd ska ha tagit skada är ju då främst automaten.....
Att plocka tillbaka bilen till orginal är säkert mindre jobb än att göra en polering...
Tycker nog det e bättre att ärlig??
Tänker svära i kyrkan och hänvisa till bilpriser.se som säger mellan 210-220kkr som privatpris. Ingen exakt vetenskap men många köpare använder detta som fingervisning - ibland har jag märkt att deras priser ibland släpar efter verkligheten men på mina BMW försäljningar har de varit exakta.

Sen är frågan hur mycket trimmet påverkar priset, tror att du skall vara nöjd med bud mellan 190-200kkr.

När det gäller import tror jag lövet har en poäng att svensksålt "alltid" betingar ett lite högre pris än motsvarande import. Detta gäller på samma sätt som att många av de billigare bilarna på mobile.de i Tyskland är direktimporterade från Italien. Fördelen med importbilar är att om man vill ha mycket utrustning är dessa vanligare på större marknader som Tyskland.
Hej,

har ingen aning om priset numera. En tanke är dock att sannolikt vill ganska få betala 215KSEK för en 6 årsmodeller gammal bil. Att erbjuda finansiering via någon bilfirma är därför ett hett tips. Vad säger ni som äro mer aktiva?

Simon: jag har inte sålt särskilt många bilar privat men under de senaste 2 åren har det blivit 3 bilar som legat i prisklassen 180-220 kkr och de har alla sålts inom ett par dagar. De har visserligen varit relativt nya bilar (3år) och attraktiva modeller, men jag har alltså inte mörkt att just finansieringen skulle vara ett problem, tror detta ibland är en ganska upphaussad faktor på forumet när banker ofta erbjuder mer förmånliga alternativ - även om saker som fri försäkring är ett plus för bilar äldre än 3 år som brukar ingå.

Snarare är det nog som du är inne på - en 535d tilltalar främst bilintresserade spekulanter som är beredd på att offra låga driftskostnader och garantier framför prestanda och kanske status i vissa fall.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vet inte heller om just finans är så viktigt. Av 8 bilar jag sålt senaste åren har endast 1 köpts med finansiering (med bilen som pant alltså). Resten av mina köpare har antingen lånat av bank tidigare eller betalat kontant.

-------
//Lövet
Länk 269k för en -10:a (iofs en Gran Turismo) men då tycker jag man skall vara nöjd om man får 190k för en -07:a
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

269' för en GT -10 låter billigt. Annonsen är borta, såld eller fejkannons? Normalpriset verkar ju vara 80-100' mer.

___
//Ulf
Ja den har nog legat ute några dagar, tyvärr har jag inte fått fram fordons uppgifter på Transportstyrelsen de senaste dagarna (andra som haft problem?) så hann inte kolla upp bilen.
Kunde ju vara ett "import vrak" men den hade ganska bra utrustning och milen kring 13t...
Den hade väl ungefär samma utrustning som denna Länk men vit till färgen.
Annonser och priser är alltid komiskt att diskutera på AP. Gemeneman struntar nog i att det står ett fint liknande objekt i Berlin, denne kommer ändå inte åka ner och importera. Det kräver nämligen viss kunskap, svårare att kontrollera, tar tid i anspråk, risk (visar det sig inte leva upp till förväntningarna har du offrat både tid och pengar), tid hemma (reg besiktning, ordna med papper etc). För att nämna något. Visst kan man ha det i bakhuvudet men att prompt hänvisa till objekt utomlands är kanske inte helt relevant. Då tror jag man utgår lite för hårt från sig själv och inte spekulanter i allmänhet.

Att sen det finns de som hänvisar till att det finns ett (!) lågt prissatt objekt för 269' kr, även fall normaltpriset är en bit över 300' kr, är ungefär lika galet. Förutom att man inte har någon koll på just den bilen i fråga så försvann det på någon dag. Är det då en bra referens!? Ganska sällan "billigast på blocket" är det man ska utgå från när man sätter ett pris, särskilt inte om man dessutom får gå till en annan modell för att spela ut kortet.

I andra ringhörnan finns ibland annonsören med en övertro på sitt objekt.

Som sagt, diskutera pris på AP blir nästan alltid komiskt. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den i Tyskland kostar ju över 300' att ha klar hemma så man kan nog inte se 269' som ett referenspris.

När det gäller bilen som tråden handlar om är jag faktiskt lite förvånad över att den skulle vara svårsåld. Trodde 535d var den modell alla ville ha speciellt med M-sportpaket och annan utrustning. Finns ju dock en hel del förbättringspotential i annonsen när det gäller bilder.

___
//Ulf
Okej finns billigare GT t.ex. Länk ville bara hitta en med Aktiv farthållare för minns att den hade det. Hur som helst kanske denna referens inte är relevant... Men GT:n kanske var bra prissatt och försvann på 3-4 dagar.

Och som sagts tidigare om ingen ringer så är det oftast priset som är det stora felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.