AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.109

Preblem med gnissel ifrån bakvagnen?

wi
15
wilnix
BMW 118D -10
Jag har en 118D som har gått cirka 12000mil. Nu har jag vid vissa tillfällen hört ett gnisslande ljud ifrån bilen, låter som om det kommer ifrån bakhjulen, men det är svårt att säga. Uppkommer efter att jag har kört på motorvägen cirka 5 mil. Kör av och bromsar ner till stillastående, svänger sedan höger kör iväg lugnt och först då börjar det låta, inte innan dess. Känner inte av att det är några probelm med bromsarna, bilen indikerar heller ingenting. Enligt service intervallen så är det 6000mil kvar innnan bromsarna ska behöva ses över. Efter att bilen har stått stilla över dagen och jag kör tillbaka hem igen så är det tyst igen. Detta har upprepat sig två dagar efter varandra. Någon som har haft något liknade eller som kan tänkas veta vad det är för något?
Hej. Har en 118d 2010 som nu gått 10500 mil. Fick detta fenomen för en tid sedan (lagom efter att garantin gått ut). Låter konstant även om man inte hör så mycket på landsväg.

Knirrar i bakvagnen på vänster sida. Lyfte upp bilen med avtaget hjul och konstaterade att ljudet kommer från någon av de länkar som sitter på hjullagerhuset. Ett helt gäng som kan låta illa. Ljudet påminner om osmort gummi mot metall. Planerar att lyfta igen när det blivit varmare. Avlasta fjädern och sedan lossa en bult i taget, göra rent och smörja upp. vet inte vridmomenten för montering men har precis beställt manualen via E-bay så det fixar sig.

Tror inte att det har med bromsarna att göra!

Återkommer med resultat.

Ett fruktansvärt irriterande fel tycker jag. Är dessutom lite luttrad över bilen då jag haft ovanligt mycket "skräpfel". Nu sist backvarnarsystemet där ett styrdon brunnit. Kostnad 9000:- hos BMW i Mölndal. ILLA!!! :-(
Min kära särbo´s 118d 2010M har inte haft några probs såhär långt.

Mvh

Per :-)

wi
15
wilnix
BMW 118D -10
Glömde skriva med att den jag har också är en 118D ifrån 2010.
Då har jag förmodligen samma fel. Gnisslar sporadiskt och är klart irriterande.
Jaha, och så igår upphörde gnisslet hastigt o lustigt. Skönt men jag gillar inte sådana fel där jag inte vet varför!!! Kommer att skruva ner den senare iaf! (när det blivit lite varmare ute)

wi
15
wilnix
BMW 118D -10
Ja mitt gnissel kommer och går.
Och så var gnisslet tillbaks igen. Kom när yttertempen sjönk på nytt. Har varit bortrest men hemma i helgen. Har fått min Haynesmanual och sätter igång i eftermiddag. Kan vara någon av de tio bultar som länkar spindelhuset med karossen + stötdämparen 2+2 bult. Gudskelov så är det inget fjäderben bak utan bara en enkel fjäder akteröver. Dämparen är lättåtkomlig och de övriga bultarna skall inte vara några probs.

Tänker ta bilder och redovisa vilken länk som är skurken. ;-)

/Per

Inne efter att ha lossat en länk i taget från lagerhuset, inspekterat bulten, smort upp och återmonterat. Även konstaterat att det inte är stötdämparen........
Knarret fortsätter...suck. Fortsättning följer. ;-)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Brukar inte just knirrande-knarrande ljud vara ett tecken på dåliga stötdämparlager uppe i hjulhuset?
"Brukar inte just knirrande-knarrande ljud vara ett tecken på dåliga stötdämparlager uppe i hjulhuset? "

Bra ide och det är riktigt om det är ett fjäderben som i framvagnen.

Bakvagnen på 1-serien har ingen sådan konstruktion utan bara en enkel infärsting uppe och nere för dämparen. Har kollat dessa o inget fel. Även gått igenom själva dämparen som är ok.
Tror nu mer på bakre krängningshämmarens bussningar. Är dessa slitna eller korroderade kan det vara dom. Skall ta bilen till en lyft för att komma åt. ;-) Never ending story....

10
zäta13
120dM -08
Hade samma knirrande vänster bak på min bil och fick bekräftat på bmw verkstad att det var en kulled nr: 3 på bilden i länken.

Länk

Fick den bytt och det slutade. Kulleden kostar runt 300:- hos bmw men man behöver pressverktyg för att kunna byta den.
Tack för tipset och för länken till reservdelskatalogen. ;-)
10
zäta13
120dM -08
Inga problem. Kan även informera att delen ej behöver vara sliten utan att det räcker att det kommer in smuts o salt för att få den att börja knirra.

Enligt verkstan ett vanligt problem på E8X och E9X modellerna, kan räcka att plocka bort delen och rengöra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.