|
|
|
|---|---|
|
Hallo, Vurderer ESS kompressor på min 540. Vil også prøve å godkjenne bilen hos biltilsynet, derfor prøver jeg få tak i papirer som bekrefter at chassis, drivverk etc tåler 411hk og 545nm. Har kontaktet både TUV og BMW i Tyskland og BMW i Norge. TUV mener jeg må høre med BMW mens BMW i Tyskland videresendte min mail til Norge. Fikk etterhvert svar om at de ikke kunne hjelpe meg. Det jeg eventuelt kunne ha gjort var å strupe kompressoren til 360hk slik som E34 Alpina B10 biturbo har. Da vil det nok bli lettere å få godkjent bilen tror jeg. Men problemet virker å være å skaffe papirer til dette som biltilsynet i Norge krever. Noen som har erfaring med dette her? Kanskje noen i Sverige kan hjelpe meg med å skaffe papirer? Eventuelt hvem? BMW kanskje? Tar gjerne imot tips... | |
| ESS själva kanske har koll på hur man får tag i papper? Kollat med dem? | |
|
Hei, Har hørt med de også. Glemte nevne det i forrige innlegg. Av BMW-Sverige fikk jeg bare beskjed om at de ikke gir ut info til utenlandsk registrerte kjøretøy(fördon). Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få denne informasjonen? Hvis noen har erfaring med slikt her på forumet så er jeg takknemmelig for svar mvh Tomas |
|
|
Jag har försökt få intyg om ändrad bil i två fall. En VW för mycket länge sedan och en BMW för länge sedan. I båda fallen utan att lyckas! Sedan dess har jag inte ens försökt utan "byggt tillbaks" bilen inför den årliga besiktningen om ändringarna synts för mycket. Jag tror inte att det är lättare nuförtiden med de mer omfattande regelverk som införts sedan dess. Att bil-"fabrikerna" säger nej till sådana intyg tycker jag dock inte är speciellt konstigt. Det gjordes säkert en hel del ändringar och förstärkningar på tex E34 mellan 518, 535 och 540/M5 som kostade BMW massor av konstruktionstid och tester innan dom godkände bilen inför registreringsbesiktning och försäljning. Och då kan man ju fråga sig själv varför BMW-fabriken plötsligt skulle godkänna och ta ansvar för en effektökning från 340 (godkänd M5) till 411 utan att ens ha sett bilen. Till och med jag skulle nog i samma situation ta det säkra före det osäkra och helt enkelt säga "Nej". Då tror jag att du har oändligt mycket större möjlighet att kunna övertyga den lokala bilbesiktningen att godkänna bilen trots att deras regelverk säger att dom inte får. Fast egentligen tror jag inte det heller går om du inte har mycket bra kontakter inom norska bilprovningen. Jag lyckades tex få en hel del ändringar godkända på min VW genom att resonera med stationschefen vad som kunde gå och inte gå samt hur det skulle se ut för att han skulle vara nöjd. Fler hästkrafter än vad VW i sina papper hade godkänt fick jag dock inte. Men det gick ju att lösa genom att ställa om tändningen inför besiktningen från 10 grader före övre dödläget till 10 grader efter övre dödläget. Visserligen blev CO-värdet för högt då men det var ju bara att "åka runt" besiktningsstationen, under tiden ställa tillbaks tändningen och så åka in och göra en efterbesiktning. Då testade dom bara CO-halten. Och någon provkörning var det inte tal om vid denna efterbesiktning. På den tiden var det till och med gratis efterbesiktning om man kom tillbaks samma dag. Per L PS! Med den aktuella VW-bilen (VW1200 -63) körde jag som fortast 176 km/tim i verklig fart. Fullständigt livsfarligt eftersom bromsarna inte var ens i närheten att klara av att få stopp på bilen från den hastigheten. |
|
|
Hei Per, Takk for svar. Fryktet at det skulle bli vanskelig. Har dessverre ingen kjente i bilbesiktningen i Norge.... mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.