|
|
|
|---|---|
|
Jag ställde just samma fråga på ett Saab-forum, men eftersom det finns så många duktiga personer här på AP så testar jag här också. Och snälla, inga svar om att Saab är skit eller liknande. Köpte en Saab i höstas, en 9-3 av 2002 års modell, 2,0T 150hk. Den har gått ca 15000 lugna mil. Bilen har fungerat klockrent ända tills i morse, då min sambo skulle köra till jobbet. Efter två-tre kilometer hemifrån börjar bilen rycka och hacka, luktar bränd olja och lämnar ett stort, vitt rökmoln från avgassystemet efter sig, röken är tätare än dimma. Vi bogserar hem bilen, och ser att så gott som all olja har försvunnit ur motorn. Kollade senast oljan för fyra dagar sen och då var nivån på övre delen av stickan. Jag har läst att vevhusventilationen är en svag punkt och jag kontrollerade den, och slangen som går från ventilkåpan var väldigt kleggig inuti. Misstänker att den är boven i dramat. Det är tydliga spår av olja på insugssidan av motorn och omkring gasspjället. Kikade på tändstiften och dom var lite oljiga, framförallt på cylinder 3 och 4. Det var ganska kallt i morse, ca -12, så om det varit kondens i något av vevhusventilationens rör eller slangar kan den säkert frusit och orsakat en propp. Har beställt ny vevhusventilation från SpeedParts idag. MEN....!!! Nu är jag lite orolig, har motorn tagit skada? Den har ju förmodligen gått någon minut utan olja. Hoppas det klarar sig med byte av VV och olja, men jag befarar det värsta... Tacksam för alla svar! MVH Niklas | |
|
Ta ett komp prov för att se om något hänt i cylindrarna? Är detta ok så prova att byta ut hela vv kittet. |
|
|
Jo demontera den gamla vv delen först innan du testar komp provet. Detta i fall det bildas mottryck.. |
|
| Största faran är nog inte att den gått torr på olja. Har däremot all olja gått in via insuget, finns risk att kolvar eller vevstakar överbelastats p.g.a. "hydralicing", d.v.s. så mycket olja tryckes in i förbränningsrummet att stora krafter uppstår i TDC. En liten hint om det får man med ett komp. test, men vill man vara säker får man mäta kolvhöjden (Var kolvtoppen vänder i TDC) | |
|
VV-kittet kostar en fyrhunka komplett till skillnad från exv. propellermärket, så det är ju inte dyrt i varje fall (kraftig subvention)... Verkar som om många på STCS råkat ut för det där utan andra problem än sanering och VV-byte. Sitter själv med v.3 och har inte orkat byta, men nu när varmgaraget är borta får man väl offra sig.... Har du märkt om den tagit olja innan detta? Jag har inte haft vv-problem vad jag vet (den drar 1L/800mil) men på 4:ans cylle var stiftet lite kladdigt på ovansidan när jag bytte igår? Håller tummarna för att det går bra för dig, glöm inte uppdatera hur det blev! |
|
|
Har du kollat upp turbon? Just det där "rycka och hacka, luktar bränd olja och lämnar ett stort, vitt rökmoln från avgassystemet efter sig, röken är tätare än dimma" låter bekant från den 9-5 vi hade (och kompisens 9-5:a) I alla 3 (2 ggr på den ena) fall så var det turbon som pajade. //RX400h -08 |
|
|
Hej, tack för era svar. Jag ställde frågan på saabturboclub.com och alla som svarat där säger att det är turbon som gett upp. Innan vi köpte Saaben kollade jag upp lite fel och brister och det som skrevs om mest var just vevhusventilationen (inte bara BMW som har problem där!), därav att jag misstänkte det, och den var igenkleggad med gammal olja. Men nu lutar det ju åt turbon, verkar som att originalturbon inte håller längre än 15000 mil, vissa säger till och med att den gått på övertid. Ska plocka ner downpipen nu och kontrollera skicket på turbon, om den glappar eller ej. Återkommer med hur det går! /Niklas |
|
|
Nu har jag lossat downpipen och mycket riktigt glappar axeln i turbon en del, så det blir turbobyte till helgen. /Niklas |
|
|
Var noga med att kontrollera vevhusventilationen och uppgradera den om det nu inte är gjort. Kolla även så att den lilla backventilen mellan ventilkåpa och spjällhus är ok. Demontera ventilkåpan och kolla så att kanalerna till vevhusventilationen inte är igensatta (blås igenom dem). Sen så är det viktigt att hålla koll på oljenivån då en del bilar vill förbruka lite olja. Även bra att byta olja en gång mellan service så håller turbon och motorn bättre. Mvh. Mathias |
|
| Se även till att rengöra intercoolern, den brukar vara full med olja och skit efter ett turboras. Plocka ner tråget och rensa silen, den sätter gärna igen vid ett turboras. Annars finns det risk för problem relaterade till dåligt oljetryck längre fram. Brukar i sådant fall vara turbon som rasar rätt fort igen - gt17 är inte ett speciellt hållbart aggregat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.