|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med vår "andra bil" Saab 900 95´. När bilen står still så känns bromspedalen precis som den ska men när den är igång och man ska bromsa så tar den nästan ända nere vid golvet. Pumpar jag 2ggr så funkar bromsen precis som den ska men vid nästa inbromsning är den likadan igen. Någon som har ngn aning? Kan det vara bromsservon som spökar LR huvuccylindern? Hade jag haft ngt läckage så hade jag väl snart inte haft ngn vätska kvar väl? Nivån ligger mellan min & max.. Vätskan är ju inte direkt nybytt ;-) Men det borde väl knappast vara problemet? Tacksam för hjälp! | |
|
Hmm, luft i systemet, men isåfall hur har det hänt? Kan va så att beläggen är helt slut, och kolven åkt ända it o läcker på det viset? Men då skulle vätskan försvinna rätt fort Kan ju läcka på andra sätt oxå Är det trumbroms bak? Isåfall syns det garanterat inte lika lätt om det läcker, och det tar längre tid för vätskan att ta slut, detta vet jag av egen erfarenhet då bromsbackarna på en föredetta bil va helt slut och den lilla stången som går i bromscylinder va typ nästan helt ute o de rann ut bromsvätska Jag fick pumpa upp tryck 2-3 gånger när jag skulle bromsa, det blev värre o värre så jag ställde givetvis bilen :) Försök kolla under bilen om det är fuktigt under bromsoken, nedre delar av upphängningen osv, jag vågar knappt tänka på hur det kan gå om bilen plötsligt tappar bromsförmågan :) |
|
|
Nja, hade beläggen varit helt slut hade det nog hörts. Det brukar låta "lite" illa då ;-) Är skivor bak som byttes (givetvis med nya belägg) för ca 6 månader sedan. Mvh Jimmy |
|
|
Sjunker pedalen om du lägger tryck på? Sattsar en slant på huvudcylinder i såfall. |
|
|
Pedalen sjönk inte men efter byta av huvudcylinder & luftning så funkar det igen.. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.