|
|
|
|---|---|
|
Länk Varför har BMW gjort denna "specialutgåva"? Som är en helt vanlig E39 med Shadowline? Säljknep antar jag? | |
|
Aldrig hört talas om det paketet. Ser ut som en vanlig (och svindyr) 523 shadowline. Men jag kan ha fel absolut. ------- //Lövet |
|
| De finns. Har själv suttit i en bil med numrerad bricka, minns dock ej placering. | |
|
Underligt att BMW inte valde mörkt innertak och mörka stolar när de kallar den så. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Ja, det känns lite dumt av BMW att kalla en standardutrustad bil för "Shadow Edition"...Många E39or hade ju shadowline, inget unikt direkt. | |
|
Det där ser ut som Bavaria-paketet, som kostade 12.900:- extra. För det fick man "en numrerad och specialutrustad BMW 5-serie". Kunde fås till alla 6-cylindriga E39 och gav enligt BMW "en unik bil med extra högt värde". Lättmetallfälg (520i/523i 15", 528i/530d 16"), Shadowline, Träinredning valnöt, dryckeshållare, BMW Business CD, Metalliclack (Cosmossvart, Titansilver eller Biarritzbå), vita blinkersglas, stöldlarm, M multisportratt, takreling (touring), fällbart baksäte m skisack (sedan) och klimatautomatik. |
|
|
Festligt det här med bilar och "utrustningspaket", gissar att en psykolog skulle ha en hel del intressant att säga om de bakomliggande mekanismer i det mänskliga psyket som styr dessa beslut. Köp en numrerad bricka i bilen för 12 900 kr extra? Du och flickvännen kan resa TR till USA för samma summa, men vi VILL HA den där numrerade brickan! Vi är VÄRDA den! :) NU kanske inte den här välvårdade E39:en med sina ståtliga 15-tumsfälgar inger ett våldsamt ha-begär, annat än för entusiasten, men DÅ gjorde den det. Och biltillverkare är experter på att ta betalt på olika sätt, och ibland två gånger för samma sak. Jag gissar personligen att det har något att göra med hjärnans belöningssystem - det som kickar in och gör att vi mår bra i vissa lägen (genom att trycka ut Serotonin och Oxytocin -- samma ämnen som pumpas runt i kroppen när vi är förälskade). Om JAG kan köpa det här fina, då måste jag ju själv vara lyckad? (poff så kickar serotoninet in). Mmmm, vad bra jag mår? - Jag tar komfortpaketet. (poff, serotonin i hjärnan) - Ja tack, det har jag fått med (svarar säljaren) - Vad finns det mer att beställa? - Ja, vi har ju shadowpaketet. - (poff, där kickade serotoninet in ännu mer) - Ja det tar jag! Jag tror inte det finns en logisk förklaring till varför Shadowpaketet fanns (om det nu funnits), annat än att säljarna lärt sig erfarenhetsmässigt hur människor fungerar och hittat ett nytt sätt att tjäna lite mer. Känslan att få tillhöra en utvald skara, en exklusiv grupp - att slippa minnas att man blev vald sist i fotbollen i skolan. Vi är mer känslomässiga varelser än vi riktigt vill erkänna. Och för BMW är det något som förhöjer märkets status och därmed värde, så länge dessa små kampanjer inte görs allt för ofta. Tror JAG. :) |
|
| Och bilen har inte ens läder...? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.