|
|
|
|---|---|
|
Hej! En väns M3 E36 3.2 beter sig väldigt konstigt. Vid kallstart går bilen jättefint och rent tills oljan kommer upp i drygt 60c, då börjar tomgången gå som om det skulle sitta kammar med jättedurationer i motorn. Ännu sämre går den när en växel läggs i trots att kopplingen inte ligger i det minsta. Det lustiga är när den går så här, att lite gasande och varvande, så går den ordentligt på tomgång en liten stund igen för att sen få den skumma tomgången igen. Här är ett videoklipp: Länk Händelseförlopp video: Först är när den är varm har den bluddrig "cammed"-tomgång som jänkarna säger. Sen läggs växel i, den dör nästan, växeln läggs ur och den går som före växel i. Notera att den går silkeslent efter den lilla varvningen och sen med växel i igen, går den skit. Följande saker är bytta: Spjällägesgivare. LMM. Lambdasonder. Tempgivare. Lufttempgivare. Någon som har en idé? Tack på förhand/ Mattias | |
|
Jag hade liknande symptom och då var det en dåligt skarvad kabel till LMM. Ser dock att ni bytt LMM... |
|
|
Kollat/mätit upp solenoiderna i vanoshuset? Kolla anslutningarna på det lilla "kretskortet" till varje soleniod. /Scnitzermann |
|
|
Hm...Lite funderingar. Tjuvluft? Suspekt givare på kopplingsslangen? |
|
|
Tändspolarna? tomgångs motorn? Täppt i vevhusventilationen! Har bilen stått utomhus, kan det fryst i vevhusventilationen med all sörja? Men då borde det släppt när bilen blir varm kanske! Testa ställ han i värme garage i 24 timmar och se om den fortfarande blir så! Har också haft detta problemet om jag minns rätt, men då på min 320, har för mig de var en kass tändspole! |
|
|
Kolla efter felkoder.. Då bör du se vart problemet är. Finns ganska många möjliga orsaker. Men lambda låter ju skapligt troligt. Den osar inte bensin tex när du stänger av den? Tycker den borde gå skit hela tiden om nån magnetventil strular, men kan vara någon magnetventil. Jag skulle löditom dem. En kass magnetventil medför ju jänke gång. /Fredrik |
|
| Tror att tomgångsmotorn kärvar. ta loss, rengör och smörj upp. | |
|
Vanosen ? Sitter en givare för kamaxlarna där. M3/// Mullret |
|
|
Vanosen uppmätt och ok. Bilen var hos BMW igår, de fick bara fram felkoderna "misständningar cyl 1-3". |
|
|
Hej! De är jag som äger bilen som skriver nu. Kul att man fått lite svar här på tråden. Jag var på en bmw verkstad (Auto7H) här i Borås. Som ni har sett på videon så går bilen dåligt när den blir varm. Den känns frisk när den är nystartad och kall. Men så fort den börjar få temperatur i oljan så börjar den bluddra. Jag uppfattar de iallafall som bludder. När jag var på verkstaden igår så fick jag följande felkoder: Misständning cylinder 1-3 Oljenivågivare Oljenivågivaren är känd sen innan och har ingen påverkan på motorns gång. Men misständningarna har jag inget bra svar på och inte heller mekanikerna. Jag fick provköra bilen en liten stund för att känna om de blev någon skillnad efter att dom släckt alla felkoder. Bilen gick ändå förvånansvärt bra men kände ändå att de var något fel. Jag fick hem elscheman på tändsystemet och bränslesystemet och fick fortsätta felsökningen på egen hand hemma med multimeter. Jag har nu gjort följande: Mätt solenoiderna och provklickat dom med ström i vanosen Mätt strömmen till tändspolarna från boxen Rengjort kontakterna i handsken till boxen, kontakterna till lambdasonderna och till spolarna. Efter att jag inte hittat något fel så monterade jag ihop allt och provstartade. Och hör och häpna! Den har slutat att bluddra när den är varm. Har inte provkört den på vägen än och den reagerar fortfarande på att man lägger i växel men inte lika mycket. Detta med växel i förstår jag bara inte om de nu inte sitter en givare på växellådan som ställer om något inom tändning eller bränsle. Mvh Robin |
|
| Du har en givare på koppingsslangen. Dess uppgift är att "fördröja varvtals-dropet" vid växling, dvs den håller kvar varvet när kopplingen är NEDTRYCKT, kanske den som spökar? Man kan koppla bort den utan problem mig veterligen. Monterar man stålomspunnen kopplingsslang brukar man inte ha uttag för denna kontakt i regel. | |
|
Den reagerar ingenting när du trycker in kopplingen utan endast när du lägger i växel. Varvtals-fördröjningen vet jag om när du trycker in kopplingen men motorgången ändras när växel läggs i. Spelar ingen roll vilken växel. Samma symtom på alla växlar. Sen när de gäller felkoden misständning så är ju frågan hur exakt den är. Menar datorn att misständningen upplevs på alla 3 cylindrar eller någon av dom 3? Enligt bmw så menar dom på att felkoden misständning får du oavsett om en spridare missar eller en spole missar. Sen om detta stämmer vet jag inte. Mvh Robin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.