AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.614

Airbag lampa lyser inte Bmw E39 -97

Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Hej Var och besiktade min pärla i dag, Så fick jag en tvåa på airbagen.
Så åkte till den lokala verkstan och fick den upp kopplad och hittade två fel koder ström försörjningen samt bältes spänaren på förar sidan.

De gick och noll ställa och koderna försvann, ändå lyser inte lampan.

Är det någon mer som har vart med om samma fel ? Dioden trasig ?

Mvh Erik
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vill också höra lite input angående detta, fick nämligen samma fel, att lampan inte lyser alls. Kollade felkoder nån vecka innan utan att hitta nåt, så man blir ju lite konfunderad :p

Har du hittat felet på din?

Mvh Simon
Jag minns inte riktigt, men jag tror att när detta uppstår i stil med strömförsörningen så brukar det vara fel på modulen.

Den sitter under konsollen och går att ta ur via ventilationsgallret.
Har ni kollat att säkringen i handskfacket är hel?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej jag har inte hunnit kolla nå alls än, tänkte samla ihop lite tips och trix först eftersom bilen står 17mil bort för tillfället. Jag har en felkodsläsare som kan släcka airbaglampa osv. Men eftersom den inte lyser så låter strömförsörjningen som ett möjligt fel. Ska kolla säkringen till att börja med. Även köra test av instrumenthuset genom att hålla in trippknappen 10sek.

Mvh
Det sitter även en jordkabel till modulen med en taggbricka, den kan man också kolla.
Men det är lite konstigt att det går att läsa ur felkokder fast lampan inte lyser.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
När ja läste felkoder så kolla jag aldrig om den lyste eller ej faktiskt, kanske funkade då. Men farsan trixa lite med bilen idag, kollade felkoder som sa att givarmattorna eller vad de nu heter i båda sätena fram är trasiga.

Senare när han kom hem så kollade han säkringarna, och mycket riktigt så hade en säkring farit. Han stoppa in en ny och nu lyser lampan igen.

Men nu slocknar den som den ska när man startar bilen, men sen tänds den efter några sekunder och lyser helt. Förbättrning om inte annat. Nu kan det vara så att man måste radera alla felkoder innan den funkar som den ska igen får man hoppas.

Men vad får säkringen och fara, är det vanligt att den s.k. modulen kan vara sönder, verkar ju inte skjuta säkringen direkt iaf. Går det att köpa en beggad och switcha om så är fallet eller måste man som med allt annat i e39 kodas in att funka i bilen.

Mvh
Den måste kodas in.
Men misstänker man att den är paj så hade jag skickat den till airbag24.de
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Givarmattor i bägge framstolarna finns inte bara i passagerarstolen.
Säkringen kan vara till flera olika komponenter/sýstem i bilen inte enbart airbagen, så det kan vara nått annat som orsakat att säkringen gått sönder.
läs ut felminnet igen och radera felkoder och gör en ny diagnos och redovisa felkodnummer och ev text.
I airbagsystem måsta alltid felkoderna raderas för att lampan ska slockna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Skriver vad felet var ifall andra råkar ut för samma. Säkringen hade farit pga. att kablaget till bältessträckaren var bytt vid tidigare tillfälle av nån tidigare ägare. Plastkontakten hade blivit spröd och kontakten gick ej att få att sitta ordentligt. En kattstrypare fixade biffen så kontakten hålls ihop, sen var det bara nolla airbag felkoderna och allt funkar perfekt.

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.