AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.024

Försäkring på M3:a

Sida 1 av 2
zt
15
ztikan
316i M-Compact -95
Vad skulle försäkringen ligga på för mig om jag skriver en M3:a på min pappa. Han är 45år och bor ute i stockholms skärgård.

ZtikaN
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
1. Fel forum - testa "Försäkring" i stället.
2. Ring och fråga så många försäkringsbolag som möjligt.
3. Det är försäkringsbedrägeri att skriva sin bil på någon annan än sig själv för att få lägre premie.

roadZter
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Om du vill få ett snabbt och korrekt svar, ring själv till försäkringsbolagen och jämför...Om du vill få gissningar från folk så kan du skriva i forumet "Försäkring"!

M V H
Stephan

Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Stackars pappa...
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
jag ger ca 5500:-/helår hos Länsförsäkringar för helförsäkrat.Bilen står då på farsan.Kan tänka mig att det blir lite dyrare för dig dock,själv bor jag 6 mil söder om kalmar på en liten ort.

Mvh Ricke
Tim_318i
Ger du bara 5500kr/helår för helförsäkring?
Brorsan får ge 14000kr/helår helförsäkring på sin m3a 94a och bilen står på morsan och vi bor ute i skogen i skepplanda 4mil norr om göteborg.
Agge
Det är lite värre för mig, betalar 28'/år.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Äh, du måste skoja !!

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Är 29 år .. bor i liten stad mitt i landet ochar 8.500:- på Länsförsäkringar.

Och som DanneZeta säger så är det försäkringsbedrägeri att skriva bilen på annan än sig själv, plus att premierna blir högre om alla ska ha "billiga" försäkringar.

cruZZe
Ca: 10.000:-/år och bilen står självklart på mig.
29 år, full bonus, bor på landet.

Ola

Agge
Jag skojar inte, är bara 21 år gammal och bor i Stockholm. När jag ringde försäkringbolagen och jämförde fick jag priser på upp till 85'/år. Så jag kom "billigt" undan.

MVH
//Agge
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Bara att ringa till bolagen o jämföra priserna.
Jag fick min nya premie i förra veckan, 12880:-/år för helförs. hos t-hansa. Jag är 25 år o bor ganska centralt i Gävle. Det blev en höjning med 300:-/år trots att jag samtidigt fick tillgodoräkna mig ytterligare ett skadefritt år, alltså var höjningen betydligt högre egentligen.

T-hansa är iaf det överlägset billigaste bolaget för mig, innan jag köpte bilen ringde jag runt till samtliga bolag o fick då priser från t-hansas 12500:- till typ 58 000:- hos det dyraste bolaget.

Mvh Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Agge,
Det var nog det högsta försäkringsbeloppet jag hört någon betala, tråkigt :(

Att denna diskussion alltid ska komma upp, suck??
Det är inte bedrägeri/förbjudet/olagligt att den bil DU köper/använder - ägs och överlåtes på någon annan!

Länk
Länk
Anders S : Självklart är det inte olagligt att göra så.
Men om bilen dalgigen står på din parkering, dagligen körs av dig, tankas av dig osv osv så är det din bil, annars skulle det vara exakt samma premie oavsett vilken ålder man är osv.

Det ÄR olagligt att ha bilen skriven på annan om man anses vara ägare till bilen och polare till mig har haft stora problem att få ut på försäkringen pga detta.

Och om försäkringsbolagen säger nej till utbetalning så ligger bevisbördan hos dig, transaktioner mellan konton, lånebevis etc etc. Hamnar du sen i en stor utredning frågar dom (som i ett tidigare inlägg) den sk ägaren om klädsel, stereo, motor osv, de går tom så långt att de frågar dina grannar om bilen normalt sett står parkerad hos dig större delen av tiden.

Chansa inte med att ha bilen på mor/far kan straffa sig, och tänk på att juh fler som myglar juh dyrare blir det för dom som inte gör det, försäk-bolagen måste oxo göra vinst.

cruZZe
Länsförsäkringar rådde mig till att skriva M5:an på någon av mina föräldrar. Då måste ju dom själva bidra till höga premier. Eller?

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag betalar 22000:- året då står båda på morsan..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

cruZZe,
egentligen tycker jag själv bara att det är synd att många tror att detta är olagligt vilket det inte är. Moraliskt fel, det får folk tycka dom vill...

Viktigt i denna diskussion är:
Ägaren till bilen är ingen annan än den som står som ägare på reg.beviset och samma person är skyldig att försäkra bilen.
Ägaren behöver inte tanka bilen, köra bilen eller ens betala bilen. Han/hon behöver inte ens se bilen!
Hur du och din pappa vill att bilen ska finansieras, brukas och förvaras är Er sak så länge det följer försäkringsvillkoren. Dvs hur mycket "du än lånar" bilen kan du aldrig bli ägare till den bil som din pappare står som ägare till.
Anledningen till att det i vissa fall blir problem med utbetalning av försäkringar beror på bolagens attityd "vi är större och starkare" än svenssons. Och har man i dessa fall tillräcklig kunskap och hjälp ska man inte få några större problem att få ut den ersättning man är berättigad till.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
318 iS M3
Stackars era mammor och pappor.

Vad blir självrisken då "ni" krockar med era bilar.
Vad händer med deras bonus då.

"Kör BMW Så åldras du inte"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är inge synd om min pappa, det är ju jag som pröjsar.
Med hans bonus händer ungefär samma sak som för din om du anses ansvarig för en incident, den försvinner!

Mvh
Anders S.
Jag hade inga problem att få ut pengar när min blev utsatt för skadegörelse fast den stod på morsan. Vi bor ca tio mil ifrån varann och varken polis eller f.bolag frågade vad bilen gjorde där. Så det där med att inte få ut pengar tror jag inte en sekund på.
Hmm, kikade för skojs skull på vad en M3'a skulle kosta att ha försäkrad på mig själv. Tog IF som jag iofs vet är löjligt dyra. Runt 34.000/år tror jag det landade på för en M3-98. Yippeeei!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.