|
|
|
|---|---|
|
Fick exremt höga värden co/Hc mm när jag besiktigade bilen. Jakten började. Har kollat: Lamda=ok bränsle tryck=ok katt=ok insprutnig m kontakter mm=ok Har plockat isär luftmängdmätaren och spänt fjädern d.v.s snålställt den. Fick den igenom ombesiktningen men går inte som den ska. Svårstartad, lite blödder, drar mycket soppa mm. Har fått tips om att ena ECM boxen kanske var kass, dvs den som styr bla inpr. på ena motorhalvan. Vart sitter den och kan man mäta och se om det är den som är paj? Vad kan en sådan gå lös på? Tacksam för svar!! Smakar det så kostar det, eller hur? Man kan ju köpa sig en gammal volvo som bara går och går. Men nu när man åker som en kung så blir det svårt att byta ner sig.. Man blir helt enkelt bortskämd. | |
|
Ena motorhalvan???? Är inte det V12:an som kan ha det ;) Tyvärr inga tips på problemet annat än att en ventiljustering brukar få ned iaf Hc-värdena..ang. Co problemet så kan man ju prova med en storservice...KAN ev. hjälpa om det var ett tag sen. Mvh Janne. |
|
| Hmm.. Ja den är inte en V12:a även om jag inte skulle ha något i mot det:-) Det ska nog vara Emc boxen som styr bränsle insprutningen mm til 3,5 liters sexan.. | |
|
Har du hög tomgång när den är kall och ojämn/hoppande tomgång när den är varm? Brukar i sådana fall vara en vaccumläcka i insuget och/eller en gammal och läckande topplockspackning. Kan bli en del olja i insuget i sådant fall som sugs upp. Tändstiftet kloggar igen och bilen går bara sämre och sämre. Kan ge extremt högt värde på HC (typ 1000). Tändsystemet skick påverkar en hel del så hur gammalt är det? Kanske dags för ett byte rotor /lock/tändkablar/stift. Finns en del som aldrig bytt dessa slitdetaljer(förutom stift). Bilen kommer att kännas som ny i så fall. En rekommendation är nog att du åker till någon som kan koppla upp den mot data och köra en testdiagnos så du kan utesluta vissa bitar samt få en viss uppgift om hur typ tändsystemet mår.. |
|
| Tack för råden Alexandar! | |
| Hur kollade du bränsletryck ? Direkt på ledningen eller med T-koppling ? Låter som om tryckregulatorn (returen) är trasig. Annars kan det vara kallstartventilen som läcker. Då är symptomen; svårstartad vid varm motor och hög bränsleförbrukning. | |
|
Kollade bränsle tryck med en T-koppling som jag fick låna på Bmw. Trycket ska ligga på ca 3 kg och det gjorde det. Har kallstartventilen någon packning som man kan byta om det skulle vara det? Hur kan man kolla om tryckregulatorn är paj? Är det någon som vet något om hur man kan kolla om EMC boxen är "kaputt"? |
|
| Minns att en mek på Elektro-diesel starkt avrådde från ALLT skruvande på luftmängdmätare. Enheten är kalibrerad från fabrik, och det kan i pricip vara omöjligt att "hitta tillbaka" om man förändrar något. | |
|
Tryckregulatorn låter som om den är ok då du mätte trycket på rätt sätt. Här är en diskussion om "idle control valve" som kan vara intressant: Länk Det låter ju definitivt som om den får för mycket soppa av någon anledning. Vakumläckor kan vara en källa. Kolla med startgas runt insug o dyl. |
|
| Jag märkte luftmängdmätarskivan så jag skulle hitta tillbaka om jag behövde det. Och om man vill kan man ställa in den medans motorn är igång. Men jag förstår att den där meken avrådde folk till det. Det är ju inga billiga grejor, och man ska veta vad man håller på med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.