|
|
|
|---|---|
|
Problem 1) Det började med att stereon lade av, då trodde jag att det var en säkring, men icke. När jag senare skulle ut och åka så funkade stereon igen... Sen lade den av igen, och så funkade den igen, så har det hållit på. Det är även så att, när stereon inte funkar så funkar inte centrallåsen och vindrutetorkarna heller. Det händer oftare och oftare, snart lägger det väl av helt. Kan det vara något skit med säkringsdosan, eller? Problem 2) Instrumentbrädan slutar också funka lite då och då förutom hastighetsmätaren (men det kanske är vajer?) men det händer inte så ofta. Jag tror jag får psykbryt snart!!! Tacksam för tips! | |
frazze |
Flash: koppla huvudströmmen till stereon...via en annan anslutning.....hastighetsmätaren är elektronisk visar hastigheten via en givare..(ej vire) |
|
Tack för tipset men jag tror det kvittar eftersom inte vindrutetorkarna, centralåsen och elhissarna heller funkar... |
|
frazze |
Flach: Min tanke var att om du kopplar om strömmen till Stereon....kanske det övriga hoppar igång...har du..... kopplat stereon själv..hur har du anslutet den..Var ? Du kanske har spänningsfall...där du nu kopplat in stereon....samtliga av de elkomponenter du nämner är relästyrda....du kanske även bör kolla i reläboxen. frazze |
|
Frazze: Du har nog rätt... Jag bytte ut orginal stereon till en annan MEN jag använde befintliga socken, det var då det började strula... så nu har jag bytt tillbaka till orginal stereon och då funkar stereon men nu glappar fortfarande vindrutetorkarna, centralåsen och elhissarna :-( Det konstiga är att allting funkar på morgonen ?! men efter några minuter lägger allting av hela dagen, det är precis som om det blir strul när bilen blir varm och när det är varmt ute....??? Sjukt. Har du en minsta aning var det kan fela så vore jag väldigt tacksam! |
|
frazze |
Flash: Tror att ett relä blir överhettat....efter ett tag...det är då det börjar strula. kolla i instruktionsboken vilket relä som styr...... El-hissarna,mm,..... byt ut det mot ett nytt...eller köp ett beg på skroten....sen hoppar det igång. frazze |
|
Tack för tipsen Frazze! Visste inte att relän kan bli överhettade, trodde dom antingen funkade eller pajade helt, typ som en tändspole... Men som sagt, el är inte min starka sida :-) |
|
|
Kolla under säkringsboxen i motorutrymmet.Jag hade nämligen samma fel på en 518 E34 och det var ett bleck som gått av. Lycka till. |
|
| ZKE boxen under baksätet på vä sida | |
|
Nu har jag kollat alla saker som ni tipsat om men allt verkar vara som det ska.... Tack ändå! patsch: Jag kollade lite där förut. Jag tror det sitter tre relän och ett antal säkringar men villka grejer styr boxen? Styr den elhissar, torkare och c-lås? Och vad skulle det kunna vara för fel där tror du? |
|
|
Om du har tillgång till en testmejsel eller ännu hellre en voltmeter kan du börja felsöka lite mer ingående. När problemen uppstår så kan du mäta på säkringarna, har du spänning om du mäter på de aktuella säkringarna?(de till vindrutetorkarn, elhissarna osv). Har du spänning här även när tex. torkarna är igångslagna?, om du inte har spänning på någon sida av säkringen så har du troligtvis fel i säkringsboxen. Klarade du detta testet kan du mäta spänningen på torkarmotorn (plusanslutning) (med torkarna igång på spaken) har du: * ingen spänning ut på torkarmotorn så sitter felet någon stans efter säkringsdosan. * har du spänning på torkarmotorn trots att inte torkarna går kan du prova att mäta på torkarmotorns minus (jord) anslutning, brukat vara brun färg på BMW. Här skall det vara nära 0V, har du däremot nästan batterispänning (12V) på jordanslutningen har du ett jordproblem. När jag skriver att du har spänning i en viss punkt menar jag batterispänning dvs någonstans runt 12V. Lycka till Daniel |
|
|
Kom å tänka på en sak till. Det kan inte vara nått jordfel? Om man nu har en massa relän som styr diverse intervalltorkare, centrallåsrelä, elhissrelä mm.så borde dessa vara jordade någonstans. På min E36 sitter det en massa jordkablar (bruna kablar till någon bult i karossen) på vänstersidan ovanför huvöppnaren (under instrumentpanelen). Där borde även radio och instrument vara jordade. Sitter allt fast? Är det fritt från oxid och rost? |
|
|
Jag kan berätta att jag råkade ut för precis samma sak på min 525i -91 när jag skulle åka till Gotland förra sommaren. När vi skulle köra på färjan så dog plötsligt radion och när jag sen skulle låsa bilen funkade inte centrallåset. OK tänkte jag, det får bli ett senare bekymmer. När vi sedan skulle av funkade allt igen,för att senare sluta funka. Så höll det på nån dag och sen ringde jag till min lokala BMW handlare och där var en kille som sade att det sitter en 80 A smältsäkring i motorrummet under en liten plastkåpa (på höger sida nära vindrutan har jag för mig), och den kunde ha fått ett avbrott. Jag öppnade locket men till min besvikelse såg den hel ut. Jag tänkte att det får väl vänta tills jag kommer hem igen. Nån dag senare tänkte jag att jag får ta en titt till på den däringa säkringen, och jag lirkade lite på kablarna samtidigt och såg då att det gnistrade lite på säkringen. Vid en närmare undersökning var det inte bara ett avbrott utan två minimala sprickor som jag inte sett tidigare. Så jag tog helt enkelt och kopplade ihop kabelskorna utan säkring och sen funkade allt som det skulle. Så har jag kört sedan dess, men det är nog bäst att köpa en ny säkring iaf. Ledsen att det blev ett så långt inlägg, men jag kände för att skriva lite. (Inte mycket att göra på jobbet för tillfället) Lycka till! /Olof |
|
|
Håller med ovan inlägg. Min E34, 525-89, började strula med torkarna och jag fick tipset av en BMW mekare att byta huvudsäkringen som nämns i ovan inlägg. Den sitter på högra sidan vid stötdämparfästet under en svart plastkåpa. Säkringen kan se bra ut men vara trasig. Jag böt den och allt funkade sen. Sedan kan det också vara ett relä! Jag hade ett problem med mina dimljus som var så att dom funkade när jag slog på dom men efter ca. 15 min slocknade båda sedan gick dom inte att slå på förräns efter ca. 15-30 min igen. Felet fanns i en svart låda, ett relä modell större, som sitter i säkringslådan. Jag pillade upp det och fann flera sprickor i lödningarna. Lödde om allt och sedan funkade allt som vanligt. Sprickorna var mycket små och när relät var kallt var det tydligen kontakt men när det blev varmare blev avståndet (sprickan expanderade) större och det blev ingen kontakt. |
|
|
SVANTE!!! Du är kung! Det var precis som på din bil, säkringen såg hel ut men när jag tog bort den ena skruven så ramlade säkring sönder! Tack så hemskt mycket och tack alla andra för alla tips! Rock on |
|
|
Jag måste också tacka för denna kunskap. Jag har strulat i flera dar med centrallåset och vindrutetorkarna me ninte hittat något. Nu var det 80 A säkringen som hade gått av. Den är nog betydligt billigare än styrboxen som BMW i Jönköping föreslog att jag skulle byta... tack så mycket |
|
| har haft likande problem dock inte exakt likadana, trippelkolla alla säkringar, jag plockade ut boxarna under baksätet och blåste dom med elektronikspray,detsamma med relääerna under huven, efter det så mitt iaf. funkat perfekt, än så länge.... | |
|
Hej jag har fått ett problem med min bmw325ia-92 c-låst funkar inte och inte heller elhissar jag har kolla på säkring men de e bra och sen så har bilen varit i englus bil men de kunde inte hitta felet. vilken är plus och minus på ett central låst snälla ni alla där ute hjälp mig |
|
|
+ och - byter plats beroende på om du låser eller låser upp. Centrallåset i dörrarna har även en 3:e kabel vilken är till spärrläget och den kommer också att vara + eller - beroende på om du låser i normalt läge eller spärrläge. Efter en snabb titt på elschemat gissar jag att vid: * låsning så är vit + och blå/grå - * upplåsning är blå/grå + och vit - * låsning till spärrläge så är svart + och vid alla andra tillfällen - //Göran |
|
| Okej men har kollat och det kabbel avbrott men vet inte vilken det för i säkring finns sträm men inte till dörren vet inte vilken är som ska kollas? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.