AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

E36 och bilbarnstol

Rosebuddy
Hur gör jag om jag vill sätta en bilbarnstol i min e36:a. Jag har krockkudde på passagerarsidan. Kan den kopplas ur på ett sätt så att den garanterat inte exploderar? Är det säkrare att ha barnet i baksätet?
Hur gör ni andra med småbarn (nyfödda) och krockkuddsproblematiken?
///Lars

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Baksätet
Japp. Baksätet här oxå.

/MP

Länk
318 iS M3
Du kommer inte att tro mig men jag kör en Coupe och har en pojke på snart 5 månader.
Vi har klart oss jätte bra med barnstolen bak.
Jag har Airbag på båda sidor och har haft ungen fram oxå ett tag men sedan flyttade honom pga risken för explotion.

"Kör BMW Så åldras du inte"
Apo
har ni varit på bmw och kollat om dom inte kan ta bort det helt?? själv skulle jag aldrig ha min son på baksätet ..
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Dom kan ta bort allt. Du får dock själv skriva på papper om att du godkänner åtgärden på bilen och själv tillse att den bortmonterade laddningen förvaras säkert. Varför skulle du aldrig ha din egen son i baksätet. Så länge de sitter bakåt i baksätet så är det ju faktiskt säkrare än bakåt i framsätet.
Apo
Baksätet är som regel säkrast - om man bara ser till riskerna vid en krock. Sedan måste man naturligtvis väga in det lilla barnets behov av tillsyn. Om man är ensam vuxen i bilen, kan det vara bättre att ha barnet i framsätet.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Inget problem med tillsyn i baksätet då vi bl a har en liten backspegel i bagagenätet. Dessutom tycker jag det är överdrivet(och kanske ibland trafikfarligt) att man med en liten skulle behöva direkt och omedelbar tillsyn i framsätet. Vad är det för speciell tillsyn ett fastspänt barn behöver i baksätet, som hindras av just det faktum att det sitter i baksätet? Det är klart att det finns folk som varje timme vill kontrollera om deras sovande barn andas. Det blir ju lite svårt men då tror jag man som person har andra problem.
Apo
tänkte mest på våran son som är duktig på att slänga iväg sin napp.. och utan napp kan han skrika oavbrytet... kan vara lite smått jobbigt.. stressande..
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Ok det förstår jag, när det i början var på det viset brukade vi hänga fast ett par nappar i stolen som hon själv kunde nypa tag i. Kanske kan vara ett tips även i framsätet.
Apo
iofs så börjar våran son börjar komma upp i åldern nu osså så ska nappar för hoppningsvis inte behövas etc.. o andra sidan så kan han sitta på framsätet tillsvidare eftersom vi har inga airbags på några av våra bilar..
Jag tjatade lite på BMW Solna så kopplade de ur passagerarairbag på min E36 import utan kostnad! Dock kan det hända att man har bältessträckare som innebär att måste byta bältesfäste 'a 2000kr enligt BMW.

Jag kikade själv och hittade utlösningsanordningen för bälteshållaren, en vajer som dras åt, och kopplade loss den från sitt fäste. BMW sa inget om detta och kalaset blev gratis.

Jag glömde dock be dem ta ur själva airbagen men det var enkelt gjort själv på 15 minuter men ber man snällt kanske man kan få den i en kasse direkt.

318 iS M3
Vilket sign "gorilla"

"Kör BMW Så åldras du inte"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.