AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.454

Vilken skall jag välja: X5 3.0 eller 4.4 (Kan man chipstrimma motorn?)

Darren
(Ursäkta nybörjarfrågorna, jag är nybörjare!)

Jag är mycket sugen att köpa en BMW X5 och ha som tjänstebil (leasing eller likn) och undrar hur stor skillnad det egenligen är mellan V6:an och V8:an samt själva modellerna? Jag har läst data och recensionerna så jag vet att 3-litersmotorn är minst lika rolig att köra som 4.4-litersmotorn. Men jag vill gärna ha automat och då blir 3-litersmotorn helt plötsligt lite slöare i accelerationen (tråkigt). Samtidigt är 3-litersmotorn mycket billigare och man vill ju gärna ha en hel del x-utr för pengarna också.

Jämfört med Audi A3s 1.8 Turbomotor (för er som vet) hur är X5:ans 3-litersmotor (automat) i fråga om acc, känsla, osv?

Finns det något sätt att chipstrimma 3-litersmotorn?

Darren
BMW bygger inga V6:or.
Resten får nån annan svara på. :-)
(fast blir inte X5:an "slö" med 3.0:an?)

/Micke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då jag är frälst på åttor så får jag rekommendera 4.4:an helt annat bottenvrid på en så tung bil. Samt inte minst ljudet:)
Den kostar ju dock en del pengar.
Du kan montera ett kompressorkit på 3.0:an då får du 333hk under huven. Se lite mer info under galleriet till vänster, bmwpowerbilar där hittar du min 540 med kompressor. Den säljs av www.esstuning.com
Sebbe har en 4.4 han kanske kan ge lite mer input.
Annars om du vill ha vridet för samma pengar är 3.0d inget dumt alternativ. Mitt råd är ut och provkör samtliga modeller. då ser du vad dom går för. Lite bök att åka till olika handlare men det är det nog värt.
Du kanske kan hitta någon lätt begagnad välutrustad 4.4 till ett bra pris som varit ägd av en juridisk person, då går den att leasa.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det där med chipsa glömde jag att besvara. Det är bara ett sätt för verkstaden att tjäna en snabb slant på kundens sökande efter mer hk i 99 fall av 100. Snabba pengar för verkstaden och dessutom tar det bort fabriksgarantin när man trimmar oavsett kompressor eller chip.
Asken
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hade en 3.0:a en dag och den känns inte allt för väl tilltagen i en sådan här stor bil. Skulle satsa på 4.4 eller 4.6!

/eFx
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Glöm inte förmånsvärdet:

X5 4,6is: 12600 kr
X5 4,4iA: 9325 kr
X5 3,0/3,0d: 6316 kr

som läggs ovanpå lönen. Kan bli dyrt att köra 4,6 om man redan tjänar hyfsat.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag glömde: beräkningarna ovan är utan någon som helst extrautrustning och exklusive eventuell drivmedelsförmån om firman betalar soppan...
Det blir alltså LÄTT ännu dyrare.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Har aldrig kört en X5 men har en likadan motor i min 540 som erbjuds till X5 (4.4i). Eftersom X5 är tyngre än vad 540 är kan jag inte tänka mig att 3.0-motorn är någon höjdare. 4.4-motorn i min 540 är klart pigg, men någon superraket är det inte, tänk dig då en 3-litersmotor i en ännu tyngre X5...

roadZter
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag har kört både 3,0 och 4,4 och v8:an är definitivt det enda intressanta alternativet (förutom dieseln då). Men det blir ju som sagts ovan ett ganska svettigt förmånsvärde. En begagnad gör ingen skillnad på förmånsvärdet, däremot riskerar din arbetsgivare att inte få dra av halva momsen om bilen ägts av nån annan än ett finansbolag eller bilhandlare (+ några få kategorier till såsom bilskolor och begravningsentrepr.). Annars blir den momssmittad och ej avdragsgill. Enbart juridisk person som ägare räcker alltså inte. Detta vet dock oftast bilhandlarna. Annars är det bara att kolla i bilregistret.

Förslag: köp en begagnad X5 4,4 privat.
Lycka till!
Mvh
Darren
Dieseln har jag inte tittat på i någon större utsträckning. Är det mer drag i den än 3.0:an trots sämre tid på 0-100?
Annars kanske dieseln låter lite Taxi, inte så mysigt brummande som 3.0:an eller 4.4:an, eller?
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
nu är väl inte X5'an tänkt som en 0-100 bil i första taget... eller? Går du i de tankarna kanske en annan modell är att tänka på ;)

*Best Man Wins*
Darren
Det enda kravet (?) är att bilen skall kännas lika kvick som min A31.8T, eller kvickare. Sedan är jag inte så insatt så just accelerationen är det enda begreppet jag känner till även om jag förstår att högre vridmoment är bra att ha.
"kännas kvickare" är ju en rent personlig känsla så då är det nog bara att bita i det sura (!?!) äpplet och åka runt och prova de olika modellerna.

mvh
Berg

Den är inte lång men den är smal......
An
291
Antiloop
E38 728iA
Om den skall "kännas kvickare" är nog inte x5 det bästa alternativet. Kännslan av rapp acceleration maskeras ofta väl i en så pass stor och tung bil. En diesel har ett grymmt vridmoment och gör sig mkt bra tillsammans med automatlåda, men det låter förståss inte riktigt lika mysigt....

BMWCS #04759
BMWCS Syd
KAK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.