AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.454

Vilken skall jag välja: X5 3.0 eller 4.4 (Kan man chipstrimma motorn?)

Darren
(Ursäkta nybörjarfrågorna, jag är nybörjare!)

Jag är mycket sugen att köpa en BMW X5 och ha som tjänstebil (leasing eller likn) och undrar hur stor skillnad det egenligen är mellan V6:an och V8:an samt själva modellerna? Jag har läst data och recensionerna så jag vet att 3-litersmotorn är minst lika rolig att köra som 4.4-litersmotorn. Men jag vill gärna ha automat och då blir 3-litersmotorn helt plötsligt lite slöare i accelerationen (tråkigt). Samtidigt är 3-litersmotorn mycket billigare och man vill ju gärna ha en hel del x-utr för pengarna också.

Jämfört med Audi A3s 1.8 Turbomotor (för er som vet) hur är X5:ans 3-litersmotor (automat) i fråga om acc, känsla, osv?

Finns det något sätt att chipstrimma 3-litersmotorn?

Darren
BMW bygger inga V6:or.
Resten får nån annan svara på. :-)
(fast blir inte X5:an "slö" med 3.0:an?)

/Micke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då jag är frälst på åttor så får jag rekommendera 4.4:an helt annat bottenvrid på en så tung bil. Samt inte minst ljudet:)
Den kostar ju dock en del pengar.
Du kan montera ett kompressorkit på 3.0:an då får du 333hk under huven. Se lite mer info under galleriet till vänster, bmwpowerbilar där hittar du min 540 med kompressor. Den säljs av www.esstuning.com
Sebbe har en 4.4 han kanske kan ge lite mer input.
Annars om du vill ha vridet för samma pengar är 3.0d inget dumt alternativ. Mitt råd är ut och provkör samtliga modeller. då ser du vad dom går för. Lite bök att åka till olika handlare men det är det nog värt.
Du kanske kan hitta någon lätt begagnad välutrustad 4.4 till ett bra pris som varit ägd av en juridisk person, då går den att leasa.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08