|
|
|
|---|---|
Darren |
Jag var inne hos en BMW-återförsäljare och undrade om X5:an och de sade att om jag beställde nu skulle jag få den i Juni 2003! Varför denna väntetid? Är det vanligt för BMW-bilar? Brukar köerna släppa även för populära bilar? Darren |
| USA stavas det, alla bilfabriker tillber den omättliga gigantiska USA marknaden, vi andra kommer sen... (Sverige verkligen långt efter som "lilleputt" land", t.o.m. när det gäller Hisinge-traktorerna..) | |
Kowalski |
Det är väl tillgång o efterfrågan som styr det där. Många kunder-få bilar genererar lång väntetid. Har för mig att det var lång väntan på en E39 när den kom för några år sedan. Märkligt att det fortfarande är ett sådant sug efter X5, den har ju funnits ett tag. Dessutom har ju nya Range Rover och Porsche Cayenne har lanserats. Men det kanske rör sig om den där uppvässade X5:an som kanske tillverkas i mindre serier? Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 |
|
Den populäraste motorn 3.0i är det ca 1 års väntan på. 4.4i 3.0d samt 4.6iS kan man få på ca ett halvår. X5 säljer över alla förväntningar och kapaciteten är redan utbyggd vad jag förstått. Vissa handlare placerar egna order med jämna mellanrum och låter sedan kunden speca bilen innan den produceras. på så sätt kan viss rimlighet nås i levtider. X5 är en underbar bil så du gör helt rätt, köp:) Asken |
|
| Cayenne har väl inte lanserats ännu utan kommer i början av vintern. Det lär nog dyka upp en del begagnat då också som minskar efterfrågan på nytt. Annars är det väl som redan sagts att Sverige är ett litet och lågprioriterat land för dessa | |
|
Samma levtider i tyskland. 3.0d 8 månader! Varje land får en produktionskvot varje år. ASken |
|
Darren |
Det var intressant att höra att det kan vara ett halvårs skillnad mellan 3.0 och 4.4! Då blir man ju tvungen att köpa den häftigare bilen, djävlar!! ;) |
Kowalski |
Darren: Jag tycker du gör alldeles rätt i att välja den större motorn (V8). Ekonomin kommer väl ändå inte i 1:a hand om man är spekulant på en "kryss-femma"? ;-) Förvånad över att lev tiden är längst på 3.0...vem i USA väljer en sådan där bensinen kostar 3-4 spänn litern? Men det kanske är volymmodellen i Europa? F A F: Har för mig att förhandsbeställningarna på Cayennen legat ute ett tag nu, borde rimligen finnas en hel del presumtiva kunder som väljer mellan den o X5:an. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De flesta X5 verkar vara vikta som Östermalmstraktorer där de har så höga vägbulor ni vet:)) MVH Hasso |
Darren |
Att de ses som Östermalmstraktorer är det enda jag tycker är synd med dessa bilar (och priset förstås!). Man blir autmatiskt stämplad som Östermalmsclown (av icke BMW-ägare) bara för att man har en X5:a. Synd tycker jag som bor i Hammarbyhöjden men ändå vill ha en X5:a! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Darren:Du förstår kanske poängen.Där de behövs som minst finns det mest. Sebbe som bor i västsverige och verkligen ville och behövde ha en ny 4,6 i sitt jobb fick nöja sig med en 4,4 bara för att 08-regionen hade förtur. Det var inte många år sedan jag mitt i sommaren räknade till 15 parkerade cheerokee på en sträcka på ett par hundra meter på Strandvägen. Nu är det X5 som gäller. Asken har rätt många vägbulor där han bor också:)) MVH Hasso |
Darren |
Håller med. Jag bor i Sthlm men det är ju pinsamt när Sthlm (läs Ö-malm) går före i kön när det gäller de häftigaste modellerna. Det gör ju inte precis att uppfattningen om Sthlm förbättras ute i landet (BMW-ledes i alla fall)! Darren |
|
Oavsett om man bor i Jönåker eller östermalm får man vänta lika länge. En affärsbekant(gammal bmwkund) beställde sin X5 4.4iA i januari 00 och fick den ett år två månader senare. Den står numer på gatorna i Östermalm. Efterfrågan är högre än kapaciteten, därför är levtiderna sådana. Oavsett vart i landet man beställer. Asken |
|
|
När jag nyligen kollade runt och beställde min X5:a fanns det fortfarande några gynsamma kontrakt på BMW Group i Solna. Om jag inte minns helt fel var det möjligt att ändra specifikationerna på de bilarna tom 35-36. På Bilcentralen i Nacka fanns också något kontrakt med tillverkning i slutat av januari 2003 vilket innebar leverans under mars 2003. Nu blev det inte BMW Group för min del vilket medförde en leveranstid på nästan 12 månader istället. Man ska ju göra en bra affär också .-)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.