|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag bytte nyligen bromsbelägg fram på min bil eftersom de som satt på var helt slut. Efter detta har en kraftig vibration uppkommit när man bromsar. Det skakar i ratten och hela karossen, men känns inget i pedalen. Det skumma är att vibrationen bara finns i c:a 90 km/h, i alla andra hastigheter är bilen perfekt. Exempelvis om man bromsar från 140 km/h så är bilen helt perfekt till man närmar sig 90 för då börjar den skaka utav bara h-e. Under 70km/h eller om man bromsar hårdare försvinner vibbarna. Hade skivorna varit skeva så hade det känns i pedalen och det hade funnits vibrationer i andra hastigheter också. Jag läste i tidigare inlägg om E34 och vibrationer, och då fanns det några casterstag i framvagnen som orsakade vibratoner vid inbromsning. Finns dessa också på E32? Någon som vet? Tacksam för svar. | |
|
Kan vara något fel på någon bussning/länkarm/led m m. Vad är det för bromsbelägg du köpt och hur länge har du hunnit köra med de nya beläggen? Hade en gång en M535 och köpte av lathet och lite snålhet ett par billiga piratbelägg av skitkvalitet och fick exakt samma symptom som du. Kollade allt men hittade inga fel. Bytte sen till original och problemet var borta och kom inte tillbaka. Du råkade inte skifta hjul från vänster till höger? Kolla också så att du satt och dragit åt jämt. Testa och lossa alla hjul igen och sätt tillbaka. Kolla skicket på skivorna också. |
|
|
Bytte casterstag för någon vecka sedan. Kostade 3500:- inklusive jobb. Felen jag hade innan byte var ett klonkande ljud när man körde över ohjämnheter + allmän fladdrighet i framvagnen. MVH/Dan 730 -94 |
|
|
Beläggen är piratbelägg från mekonomen som jag nu har kört c:a 50 mil. Hjulen är inte skiftade och de är riktigt centrerade. Skivorna är inte världsbäst, men inte så dåliga heller. Det fanns ingen så kallad "monteringssats", dvs de små metallblecken som sitter på oket, så jag köpte nya och monterade, men det blev ingen skillnad. Eventuellt kunde oket ha vobblat, men så var inte fallet. Tidigare ägaren hade renoverat hela framvagnen, allt skall vara bytt, så casterstagen borde inte vara dåliga. Det finns ingen klonk, missljud eller dylikt när man kör bilen. Vilka symptom finns när casterstagen är dåliga? En fundering är om det är fett på skivan någonstans och bromsen då hugger, men jag vet inte. En annan fundeing är om gummibussningarna som oket sitter fast är dåliga och oket då rör sig. Men det märkliga är att vibrationen bara finns när man bromsar i c:a 90, och att det försvinner när man bromsar hådrare. Någon annan som vet mer? |
|
|
Jag har exakt samma problem på min 740. Dom har kollat den på BMW och säger att skivorna är slut (lite skeva), men jag har köpt nya, som jag får till nästa vecka, och ska montera då. Får se och "känna" om det blir okey, annars får man börja på gymmet och träna upp armmusklerna så man kan hålla ratten....... |
|
|
På min M535:a var det skivorna som var skeva vid ett liknande problem..OBS! syntes EJ vid okulär besiktning. Mvh Janne. |
|
|
Du har ju haft hjulet av när du bytt beläggen, har du fått fälgärna centrerade ordentligt? Skeva skivor brukar ju även kännas i pedalen. Jeppe |
|
svardska |
hade samma problem men det försvann vid stötdämparbyte! |
| Fälgarna är centrerade med centreringsringar fram. Om fälgarna inte var centrerade hade det funnit vibrationer i bilen hela tiden, vilket inte finns nu. Om skivorna hade varit skeva borde de skakat även i andra hastigheter. Det märkligaste är att vibbarna försvinner om man bromsar till hårdare. | |
|
Har färdats kungligt tidigare i en 735iL-89 som nu min far köpt av mig. Bilen har nu gått 42000 mil utan större problem. Jag har dock även haft dina problem vid inbromsning. Nu sitter nya skivor,ny styrväxel,nya fjäderben fram, men problemet forsvann först då hö bromsok byttes-det kärvade en aning. Casterstaget ger sig till känna just som ett kluckande/klonkande ljud vid inbromsning på ojämn väg ex-vis kullerstensgator Lycka till ! Anders W |
|
| Bilen går helt tyst, inga missljud inga klonk ingenting, så problemet ligger nog inte hos casterstagen. Eventuellt blir det nya skivor, men jag skall prova att ta ner bromsarna på båda sidor och dubbelkolla allting och samtidigt smörja upp oket. | |
|
Det är illa...du har inte tänkt på att byta upp dig till en lite vassare bil...Jag har hört att 318 -88 med den stora 1,8 motorn går som en missil... Jag får väl mina vita blinkersglas imorgon fredag så då går den väl ännu bättre... Ha det...och lycka till med vibrationerna Henk |
|
|
Nu har jag plockat av hjulet igen, bänt och rykt i alla bussningar, leder och stag utan att hitta någont glapp. Kolvarna i oken går perfekt, skivorna är rengorda med bromsrent osv. Eftersom det inte verkar finnas något annat fel skall jag pröva med nya skivor. Dessa som sitter på är inte världsbäst, så det kanske är bäst att prova byta dem ändå. Hjälper inte det så blir det nya piratbelägg också. Kan någon förklara vilket casterstaget är? Är det det korta staget som står rakt upp? Eller är det den bågformade staget som sitter fast i gummibussningar? Någon som kan förklara, hjälp mig? |
|
| bågformade staget som sitter fast i gummibussningar, är det | |
| Då byter man väl bussningarna och inte själva staget, eller har jag fel? | |
| Bussningarna går tydligen bara att byta om man har "stålstagen". Läs mer här : Länk | |
|
Min erfarenhet är att BMW-orginaldelar är att föredra framför allt bromsskivor. Jag körde min 735iAL-89 från 21000 mil - 40000 mil så jag har bytt skivor ett par gånger. Inget slår orginalskivorna. Anders W |
|
|
Håller med att orginalkvalitet, eller bättre, är att föredra. I synnerhet för något så väsentligt som bromasr. Med detta sagt kan det vara av värde att känna till att "BWM-orginal" i själva verket är ATE / Continental Teves-original i många fall. Se: Länk Mvh Björn |
|
|
Hade samma problem med vibrationer i ratten när man bromsar (runt 85km/h) inget i pedalen, jag hade bara obalans i ett däck..... Du hade tagit av däcken ingen vikt som har släppt? |
|
| Hade det varit obalans hade bilen skakat även i jämn fart, vilket den inte gör. Jag skall beställa nya skivor i veckan, sedan får vi se hur det går. | |
| Skivorna fram är bytta, problemet är ur världen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.