AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
661

Kabeldragning - vad blir sannolikt bäst?

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nu är steget på plats, men då inträder en enorm obeslutsamhet vad gäller kabeldragningen.
Min ursprungliga tanke var att ta högnivåsignalen från bakhögtalarna och sen driva dessa och eventuellt en baslåda via steget, som är 4-kanaligt.
Minimal kabeldragning alltså, och ett rätt beprövat noviskoncept.
Men! Nu har tyvärr lusten att ha en baslåda i skuffen minskat.
Jag undrar därför om det är vettigt att istället t.ex ta signalen från alla fyra kanalerna vid huvudenheten, och alltså dra åtta högnivåkablar bak till steget, för att sen dra åtta tillbaka till kablaget därframme och sen ut i de befintliga sex högtalarna.

Fördelar: befintliga delningsfilter och befintligt kablage utnyttjas, minimal demontering av bilen krävs, det extra kablaget blir heller inte så enormt långt.
Nackdelar: massvis. Bl.a. klen originalkabel från instr.panel till högtalare, mängden högnivåkablar som ska dras och risken för störningar etc etc.

Finns det någon som gjort nåt liknande?
Vinner man nåt alls på grövre kablar till/från steget när man ändå utnyttjar det klena originalkablaget?
Är det dödsdömt pga de klena fyra främre högtalarna?
Alla synpunkter mottages med taxamhet.

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Inga synpunkter?
Jag har gjort i stort sett vad du beskriver ovan.
Till baksystemet har jag dragit ned kablar från originaluttagen i hatthyllan till ena steget i bagaget, och upp med ny kraftig kabel för att mata högtalarna i hatthyllan.
Till framsystemet har jag dragit kabel framifrån huvudenheten till det andra steget i bagaget, samt ny kraftig kabel från steget och fram till framsystemet.
Tycker definitivt du skall satsa på att driva även framsystemet via slutsteg, för det blir ett klart lyft!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Tackar för svaret! Självklart är det som du gjort en bättre idé, att ta ut högnivån till de två bakre kanalerna där bak. Fattar inte at jag inte tänkte på en sån enkel grej, blir ju betydligt mindre kabel att dra genom bilen.

Även skönt att se att det finns folk som bemödar sig så om att bistå sina medmänniskor att de tar sig in på forumet kl 0240.:-)
Självklart, vad gör man inte för att bistå en BMW-vän som behöver support! Oavsett om det så är mitt i natten, det är ett kall helt enkelt...
Förresten; vad är det för slutsteg du har? Har du testat det? Det är nämligen inte alla steg som lirar i hop med BMW's originalanläggnings högnivå-utgång. Hoppas att detta inte blir något problem i ditt fall!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Steget är ett DLS CA-40, och min tanke om högnivålösningen inte blir bra är att göra som Groophy i en tidigare tråd. Han fick problem med generatorvin, men det försvann när han använde en hög- till lågnivåomkopplare och en galvanisk avskiljare.
(som jag inte ens visste vad det var innan det förklarades i tråden, men som jag häromdagen såg i nya Biltemakatalogen som damp ner i brevlådan)
Jag testar dock såhär först, med omsorgsfull kabeldragning, så får vi se.
Om man bara hade klart för sig med en gång vad man ska/vill göra så hade ju allt varit så mycket enklare, men i första steget vill jag försöka slippa att riva upp halva bilen och byta originalhögtalarna.
Mina krav är inte alltför höga, lite mer tryck bara, men om det låter för djäkligt så är är jag inte främmande för att byta fyra av bilens sex högtalare, baslådeplanen har jag däremot övergett.
Högnivålösningen kommer att bli mycket bra med det steget! Jag har nämligen samma själv!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nu är man nöjd! Installationen är klar och den blev en fullträff, både estetiskt och ljudmässigt!
(Installerade även en Ericsson original-handsfree, och resultatet blev även där över förväntan.) Ljudet blev rent och kraftfullt, inget brus/vin, hyfsad snärt i basen även om bakhögtalarna kanske borde bytas ut för en ännu bättre bas, men jösses, jag är bra nöjd...
Kabeldragningen var ett litet helvete, händerna är skinnflådda, men så blev det bra också.

Meningslöst inlägg, men ibland måste man få skriva av sig lite stolthet och glädje...
Ja, jag sade ju det, att det kommer att bli bra!
Dessa steg håller mycket hög klass på ljudet.
Själv har jag bytt ut högtalarsystemet i bilen, och satt i ett Kicker 5,25" kit fram och ett DLS 6,5" kit i hatthyllan, och dessa kit drivs av mitt DLS CA40 steg.
För att få lite bas, har jag ett DLS CA21 steg som driver en 10" Kicker bas.

Är faktiskt oxå nöjd! Bra ljud och tryck, till rimligt pris.
Varför tar ni inte den balanserade signalen från huvudenheten istället för högnivåsignalen? Borde rimligen låta mycket bättre. Det kräver förstås ett slutsteg som tar balanserad signal eller en omvandlare.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Då måste man väl in i huvudenheten och mecka, hur kul är det för nån som inte ens kan stava till elektronikkonstuktrör? Med tanke på hur många andra källor till ljudförsämring som finns i bilen (billiga delningsfilter, standardhögtalare, klena kablar etc etc ) så tror jag (observera nu, tror, har inga som helst fakta att underbygga detta med, och ändrar gärna uppfattning om jag motbevisas) inte att skillnaden blir så stor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.