AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.716

Steptronic, Switchtronic, SMG, SMG II

Sida 1 av 2
Har herrarna ( och ev. damer) någon uppfattning dessa olika varianter: vad fungerar bäst?? vad är skit?? Mervärde eller gimmick???
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
min uppfattning är att Steptronic är något man vill ha om man inte haft det.
Själv använder jag det mycket sällan, oftas vid rödlyset, när jag väntar på att det blir grönt kan man sitta och trumma fram och tillbaka.
I 5 och 7 serien tror jag det används mindre än i tex 3-serien. Övriga har jag bara provat, och har ingen längre erfarenhet av.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Steptronic är kul i ca en vacka. Använder den dock varje dag, i form av motorbroms nuförtiden!:)
Asken
Så steptronic är en kul gimick tills man tröttnar och glider i automatläget som vanligt...
Dom andra mer "sportiga" SMG , SMG II och Switchtronic ( eller är det sista bara Alpinas namn på SMG??)??
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hade steptronic innan, och tycket att det var kul första veckan. Sen blev det aut. läge som gälde.
Jag är lite anti mot automatlådor, speciellt på motorsvagare bilar (520-528), men på 540 går det bra.
Tror att SMG II skulle passa mig perfekt.
//Marin
Marin: jag "tror" oxå men det är lite dyrt att köpa bil med SMG/SMGII el Switchtronic för att prova ,så jag tänkte höra mig för med dom som äger bilar med dessa utmärkta (!?!) växellådor....
Automat + V8 är bra kombination men med dessa kanske den perfekta kompromissen finns??
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte du behöver fundera så himla mycket. SMG II kan du bara få om du köper en e46 m3. Är du inte spekulant på en sådan så är det bara att glömma. Har kört 700mil med SMG II och det är en kanonlåda. Skulle inte välja den manuella över SMG IIan. SMG har jag bara kört ett par mil i. Föredrar den utsökta 6 växlade lådan på m3 3.2 istället. SMG gen 2 eller vad man ska kalla den som finns i 330 och 325 är hyffsad. Skulle välja den över en vanlig automat men håller mig nog till manuell.

Steptronic är en BRA automatlåda manuell läget tröttnat du på.
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Har Steptronic på min B3:a som jag har haft i ett halvår snart. Hur ofta man använder Steptronic beror mycket på körstil och var/hur man kör. På kurvig landsväg eller vid Bankörning är det fullkomligt underbart att kunna motorbromsa in i kurvorna med en enkel knapptryckning bakom raten och sen gassa ut ur kurvan. Min sambo kör mer i automat läge än jag då hon har en något annorlunda körstil än jag :). Tilläggas skall att Steptronic inte är ALPINA:s version av BMW:s SMG låda. I ALPINA har man en automatlåda som grund. I BMW SMG en manuell låda. Det man blir förvånad över första gången man kör en SWITCHTRONIC bil är hur jäkla snabbt den växlar. Klart användbart!

MVH
Uffe K
Det klarnar.... Men acey jag trodde SMG i 325 330 oxå var SMG II, men tydligen icke är det bara inte M3ans i "snällare version"??
Uffe: Switchtronic heter väl Alpinas medans BMW egen heter steptronic eller har jag rört till det??
325/330s SMG baserar sig på gamla SMG lådan.
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Hej Gasar-Magnus!

Nej du har helt rätt det är jag som har avstavat fel :(
Steptronic=BMW
Switch-Tronic=ALPINA

MVH
Uffe K
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är precis som zodiaken säger det är SMG 1 (modifierad) som sitter i 325/330.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
alltså... måste bara säga att efter snart 300 mils körning med smg-lådan, att den verkligen ger meeer-smak! Man kan ju köra precis hur man vill, beroende på vilket humör man är på! Är man på 'laid-back' humör så är det bara att lägga in Drive-Logic i 'gubb-mode' o glida... sitter djävulen på axeln o säger 'GASA!' ja då petar man i ett högre program o drar! Är dock hur snäll o beskedlig som helst, min gamla mormor hade kunnat köra bilen om hon velat, när hornen växer fram är det bara att ge järnet! Min 323'a var en tam kattunge, M3'an är snarare en panter! (när man så känner för det;) )

*Best Man Wins*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
gasar-magnus: Kanske ska förtydliga mig lite.

Automatlådor:

Steptronic
Switchtronic

Semi-Manuella:
SMG
SMG II

Vill du ha en låda som är själv växlande så ska man inte köpa en bil med någon utav SMG varianterna. D-läget är visserligen hyffsat i SMG II men man skulle förmodligen bara använda det vi kökörning om man var van vid en vanlig automatlåda. SMG bygger ju i grunden på den manuella lådan och fungerar inte alls som en vanlig automatare.

Jag föreslår därför (subjektivt)

BMW M3 e46 SMG II (mervärde både när det gäller körgläjde och försäljning av bil)

BMW M3 e36 Manuell. Den manuella lådan är underbar! Lättare att sälja en bil med manuell också.

BMW 3 serien Manuell! Jag gillade inte riktigt SMG till 3 serien. Man kan säkert vänja sig vid den och hade det varit någon annan bil hade jag valt SMG. Men bmws lådor är redan så fina. Jag klassar smgn som en "gimmick"

BMW 5 serien 520-528 Manuell. 528- steptroniclådan.

Detta är min uppfattning :)
SMG II
Jag var nog mer ute efter Alpinas variants Switchtronicen om den känns som en steptronic/ tiptronic eller om det är mer i linje med manuella lådor.. Så kan nån mer Alpina ägare med switchtronic vara lite subjektiv??
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag var ute o körde SMG II förra veckan (grannen i sommarstugan fick sin för 2 månader sen, precis inkörd nu). Vi körde både vanligt o på mindre bana och efter en tur med en sån hade iaf. jag aldrig i livet köpt en som gått mer än 5.000 mil. Det smäller som värsta WRC bilen när man kör i läge 6. Det kan ju bara inte hålla hur länge som helst eller? Men kul, det var det! Det var för övrigt min första provkörning av en E46 M3:a och jag måste få säga att lite mer pulver hade inte skadat. Sen var det kanske mitt KW chassi på min E36:a som gjorde att jag ble halvt sjösjuk i E46:an, men det e ju en annan sak... SMG II:an växlar hur mjukt o fint som helst på snällaste automatläget, underbart!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En bekants bekants m3 börjar nosa 8000mil nu. Bankörning och annat utan några problem. Syrrans närmar sig 3000 också utan problem. Jag tror det är gjort för att hålla bra
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
ja menar SMG II:an nu, inte den manuella...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag menar också smg II. 8000milan är en riktigt långmilare för övrigt. Han trodde att den skulle ha gått ungefär 25.000mil när han säljer den om något år. Får se hur bra den håller ihop.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Ja, hur mkt 'stryk' tar lådan av att köra i läge 6 egentligen...? Antar att det är för tidigt att uttala sig i frågan... Själv har jag ännu inte ens testat läge 6!

*Best Man Wins*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.